Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytättekö pyykkietikkaa? Mitä etuja koette siitä olevan? Ostatteko valmista/teettekö itse?

Vierailija
28.08.2020 |

Minua kiinnostaisi pyykkietikka. Olen lueskellut aiheesta ja tullut siihen ymmärrykseen, että monet kaupassa valmiina myytävät pyykkietikat eivät ole niin ympäristöystävällisiä kuin antavat ymmärtää. Ekologisia vaihtoehtoja on, mutta näyttävät olevan melkoisen tyyriitä, eli pyykkietikka kannattaisi tehdä itse.

Minkälaisia sekoituksia teette? Laitatteko useampaa eteeristä öljyä ja onko noissa eteerisissä öljyissä eroja? Minkä firman öljy on parasta pyykkietikkaan? Lantraatteko etikkaa vedellä? Eli väkiviinaetikka+vesi+eteerinen öljy. Vai pelkkä väkiviinaetikka+öljy?

Mitä hyötyjä olette huomanneet? Monissa jutuissa kehutaan, että pitää pyykkikoneen kunnossa ja vaatteet pysyvät parempina. Oletteko huomanneet tuollaista?

Itse käytän tipan huuhteluainetta, vaikka tiedän että sitä ei tarvitsisi käyttää. Siksi mietin pyykkietikkaan siirtymistä.

Kommentit (209)

Vierailija
1/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin aluksi pyykkietikan kokeiluun. Pidin siitä pehmeydestä, minkä se teki pyykkiin mutta halusin mielummin tuoksuttoman vaihtoehdon. Nyt käytän pelkkää laimentamatonta väkiviinaetikkaa. Hyvin toimii pyykin raikastamisessa.

Vierailija
2/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista väkiviinaetikkaa+eteeristä öljyä. Piparmintun tuoksuista olen nyt käyttänyt. En laita vettä sekaan, miksi laittaisin kun sinne huuhteluveden sekaanhan se menee joka tapauksessa. Ravistan ennen käyttöä että öljyt sekottuu. Tulee kivan tuoksuista pyykkiä ja kai se pitää koneenkin puhtaana. Ikinä ei ole ollut sitä haisevan pesukoneen ongelmaa, edes silloin kun pyykki on unohtunut vaikka vuorokaudeksi rumpuun, ei se ole haissut tunkkaiselta. Käytän tosin enimmäkseen 60 asteen pesua, joten kaipa sekin pitää koneen puhtaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, lorautan hiukan tavallista väkiviinaetikkaa huuhteluainelokeroon ja that's it.

Vierailija
4/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista väkiviinaetikkaa+eteeristä öljyä. Piparmintun tuoksuista olen nyt käyttänyt. En laita vettä sekaan, miksi laittaisin kun sinne huuhteluveden sekaanhan se menee joka tapauksessa. Ravistan ennen käyttöä että öljyt sekottuu. Tulee kivan tuoksuista pyykkiä ja kai se pitää koneenkin puhtaana. Ikinä ei ole ollut sitä haisevan pesukoneen ongelmaa, edes silloin kun pyykki on unohtunut vaikka vuorokaudeksi rumpuun, ei se ole haissut tunkkaiselta. Käytän tosin enimmäkseen 60 asteen pesua, joten kaipa sekin pitää koneen puhtaana.

No näin minäkin olen ajatellut, että jos ja kun teen oman sekoitukseni, en lantraa sitä vedellä. Tiedä sitten mikä idea noissa ohjeissa on sitä vettä laittaa. Ap

Vierailija
5/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinamiesten oiva rahan nyhtämiskeksintö hölmöiltä kuluttajilta.

Vierailija
6/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt jos vuosia. En mitenkään kummemmin sitä valmista. Tavallista väkiviinaetikkaa lorautan huuhteluainelokeroon. Etikan haju haihtuu viimeistään pyykkien kuivuttua. Mielestäni olisi rahantuhlausta maksaa valmiista "pyykkietikasta", kun samaa tavaraa saa nimellä "väkiviinaetikka" monta kertaa halvemmalla. 

Vierailija
7/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan raakana laitan tavallista pirkan etikkaa ja kyllähän se tekee vaatteista pehmeämpiä ja pyyhkeistä imukykyisempiä.

Vierailija
8/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomaa mitään eroa, käyttää sitten etikkaa tai ei.

Vierailija
9/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt jo kolme vuotta pyykit ruokasoodalla ja väkiviinaetikalla. Raikas ja tuoksuton lopputulos, mitään ei ole pinttynyt ja konekin on kestänyt hyvin. Toki eteeristä öljyä voi lisätä, jos tykkää tuoksuista.

Kauppojen pyykkietikoita en ole testannut, mutta on niissä ainakin kattert kohdillaan. Pyykkietikka 12e/litra ja etikka ruokaosastolta 0,89e/litra.

Vierailija
10/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin alkuun kallista pyykkietikkaa kunnes kokeilin ihan tavallista. Iso pullo 1,5 l maksaa toista euroa. Toimii.

Ja voihan sitä käyttää niinkin,et laittaa pienen lorauksen huuhteluaineen sekaan.

Vierailija
11/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin alkuun kallista pyykkietikkaa kunnes kokeilin ihan tavallista. Iso pullo 1,5 l maksaa toista euroa. Toimii.

Ja voihan sitä käyttää niinkin,et laittaa pienen lorauksen huuhteluaineen sekaan.

Miten toteatte, että toimii? Kun pyykki ei räjähdä? Huomatteko muka jotain eroa kun vertaatte etikalla pesemättömään pyykkiin?

Vierailija
12/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain väkiviinaetikkaa sellaisenaan. Kyllä se siellä koneessa laimenee. Ylimääräisiä hajusteita en halua.

Vierailija
13/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan haisevia vaatteita kehoitetaan liottamaan aika tujussa etikkaseoksessa pidemmän aikaa hajujen häivyttämiseksi. Paljonkos sinne huuhteluainelokeroon menee, puoli desiä? Meinaatteko että sellainen määrä auttaisi jotain sen pienen pesuhetken muutamassa litrassa vettä minkä kone ottaa huuhteluun. Jooei, plaseboa.

Vierailija
14/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin aiemmin. Nyt käytän yhtä pyykinpesuainetta jossa etikka mukana. Rakastan sen mietoa tuoksua, vaikka vi-haan yleensä pesuaineiden lemua

Vierailija
15/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on loraus? Onko se ruokalusikallinen? Mun suurin pelko on, että vaateisiin jää etikan haju ja sitten liikun ihmisten ilmoilla kamala etikan katku ympärilläni leijuen.

Vierailija
16/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toteatte, että toimii? Kun pyykki ei räjähdä? Huomatteko muka jotain eroa kun vertaatte etikalla pesemättömään pyykkiin?

Pehmentää pyykin, pitää värit, pitää myös koneen puhtaampana, poistaa tehokkaasti mm hienhajua vaatteista jne..

Vierailija
17/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikasta ei jää hajua vaatteisiin vaikka ei muuta käyttäisi.

Vierailija
18/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on loraus? Onko se ruokalusikallinen? Mun suurin pelko on, että vaateisiin jää etikan haju ja sitten liikun ihmisten ilmoilla kamala etikan katku ympärilläni leijuen.

Riippuu koneen koosta ja pyykin määrästä. Itse olen laittanut 5kg koneeseen noin 2-4rkl. Haju haihtuu pyykkien kuivuttua, joten skenaariosi ei toteudu ellet nyt ihan tolkuttomasti lotraa sitä etikkaa. 

Vierailija
19/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pehmentää pyykin, pitää värit, pitää myös koneen puhtaampana, poistaa tehokkaasti mm hienhajua vaatteista jne..

Miksiköhän minä en havainnut mitään noista hyödyistä, pyykki oli aivan samanlaista ja samanhajuista kuin ennenkin.

Vierailija
20/209 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko mä ainoa, kenen mielestä pyykki haisee kyllä vielä kuivanakin etikalle? Vai mitä teen väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi