Syksyn sateeseen perinteinen tuulipuku ja sadeasu vai tekninen kuoriasu?
Kumpi on parempi ratkaisu mielestänne ulkoiluun ja työmatkapyöräilyyn? Kumpaa käytätte?
Sadeasu on edullinen ja pitää varmasti veden mutta ei ole kovin mukava päällä varsinkaan tuulipuvun kanssa. Lisäksi on vaarana että esim. työmatkalla sade yllättää kun ei se ole mukana ja lyhyessäkin kuurossa pelkän tuulipuvun läpi kastuu läpimäräksi jos vettä tulee rankasti. Toisaalta tuulipuku on kevyt ja hyvin hengittävä ja mukava kun ei sada.
Kuoriasu maksaa paljon enemmän mutta on varmasti sadeasua mukavampi käyttää ja silloin sadeasu on aina mukana. Mutta varmaan jossain vaiheessa kuoriasu päästää veden läpi. Ainakin kaatosateessa tunnin ulkoilussa kastuu varmaan jo ihan läpimäräksi.
Kommentit (20)
Kuoriasu, pärjää yhdellä asulla eikä tarvitse raahata mukana sadevaatteita varmuudeksi. Minusta ainakin nuo asut maksaa itsensä takaisin, kun aikuinen käyttää samaa useamman vuoden jos vaan pysyy ehjänä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 11:01"]
Kuoriasu, pärjää yhdellä asulla eikä tarvitse raahata mukana sadevaatteita varmuudeksi. Minusta ainakin nuo asut maksaa itsensä takaisin, kun aikuinen käyttää samaa useamman vuoden jos vaan pysyy ehjänä.
[/quote]
Paljonko sun asu sitten maksoi ja mitä merkkiä ostit? Ja pärjäätkö sillä kuivana ihan säällä kuin säällä pahimmat rankkasateet mukaan lukien?
Mulla on Marmott-merkkinen. Kyllä se on ukoilut ja työmatkapyöräilyt kuivana pitänyt. Hinnat on suolaisia, mun käytöllä kestää viitisen vuotta, mutta mä en ole mikään himoliikkuja enkä ravassa kieri. Ei siis likaannu niin kovaa tahtia. Jos käytät pelkkään pyörääilyyn, niin mene pyöräliikkeeseen. Housut on kapealahkeisia, selästä pitkiä ja hyvät heijastimet. Toi Marmott on enemmän trekkausmerkki.
Jos edullisinta haet, niin tuulipuku ja pyöräilyviitta. Sadepuvulla tulee kuuma.
jos on oikea kalvoasu niin kyllä se riittää. mutta vettähylkivä ei.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 11:29"]
jos on oikea kalvoasu niin kyllä se riittää. mutta vettähylkivä ei.
[/quote]
Ostaessa kannattaa olla tarkkana. Minä haksahdin juuri tuohon ja ostin hupullisen vettähylkivän tuulipuvun ja yritin käyttää sitä sadeasuna. Kun piti ekan kerran lähteä ulos kävelemään rankkasateeseen niin vedin asun tyytyväisenä päälleni ja kuuntelin kuinka vesi ropisi huppuun kuvitellen että olen suojassa. Sateenvarjon jätin reilusti kotiin. Oloni pysyi kuivana vain hetken kun vesi tuli läpi ja kastuin läpimäräksi. Niissä kohdissa joihin sade pääsi rummuttamaan paineella kuten huppu ja olkapäät vettä tuli sisään ihan tulvimalla. Kannattaa kysyä myyjältä paljonko asu pitää vettä, vettähylkivällä ei tee mitään rankkasateessa. Seuraava asuni on vedenpitävä.
Ei kai juuri kukaan perinteisiä sadeasuja enää edes käytä.
Itselläni 100 % vettä pitävä ja tuulta pitävä ns.kuoriasu. Ostin urheiluliikkeestä alennuksella noin 70 eurolla. Olen töissä päiväkodissa ja kyseinen puku pitänyt vaatteet täysin kuivina kaatosateillakin.
Veden- ja tuulenpitävä kuoriasu on kyllä ylivoimaisesti mukavampi ulkoiluasu kuin tuulipuku. Ihan toisenlainen tunne ulkoilla kun ei tuuli puhalla läpi. Kun nostaa kauluksen pystyyn ja hupun päähän niin on täysin suojassa sateelta ja tuulelta. Kaatosadekaan ei pääse kuoriasun läpi kastelemaan alla olevaa fleece- tai verkkatakkia ja voi nauttia sateen ropinasta ja raikkaasta ilmasta kuivana ja lämpimänä.
Kuoriasu on juuri sopiva näihin vetisiin ja tuulisiin talvikeleihin.
Mulla on eripaksuisia kuoriasuja. Pikkutihkuun riittää kevyempi ja hengittävämpi, paksuin on laskettelutakkina.
Ei mitään höpöhöpö-kalvoja vaan aito gore-tex. Samalla kun hommaa puvun, ostaa mukaan oikeanlaisen pesuaineen ja noudattaa pesuohjeita. Hyvä tulee.
Aidon Gore Texin hinta-laatusuhde on huono sen törkeän kalliin hinnan takia. Saman puvun pitää kestää äidiltä tyttärelle ennen kuin se haukkuu hintansa.
Ostaa sitten tuuli- tai kuoriasua niin kannattaa seurata hintoja eikä haksahtaa muka edulliseen tarjoukseen. Monasti urheilukaupat myyvät esimerkiksi 200 € pukua alennuksella 130 €. Todellisuudessa samaa pukua ei ole koskaan sen kalliimmalla myytykään ja kun uusi malli tulee niin se on samaan hintaan joten siinä ei todellisuudessa ole mitään alennusta.
Gore-texiä (tai joku muu vastaava) päästä varpaisiin... suosittelen. Itse käytän.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 15:39"]
Gore-texiä (tai joku muu vastaava) päästä varpaisiin... suosittelen. Itse käytän.
[/quote]
Niin siis kumpaa käytät? Oletko koskaan kastunut kunnon rankkasateessa? Pitikö huppukin veden?
Ei noissa keleissä mitä tälläkin viikolla on tee tavallisella tuulipuvulla mitään. Siitähän tulee vesisade ja tuuli armottomasti läpi.
Mlla on molemmat. Pienellä tihkusateella tai sumussa mä vedän päälleni sen kuoriasun, kunnnon sateella sen sadeasun. Mulla on ollut useita eri kuoriasuja monenmerkkisillä kavloilla ja tosiasia on, että kun sataa, vähintään pyöräillessä reisienkohdalta ne päästää veden läpi, eikä mene edes kauan. Se on se jalkojen liike ja hankaus kangasta vasten, kun tuon tekee. Toimiihan ne kuoriasut, jos vaan seisoskelee jossain leikkikentällä, mutta ei silloin kun itse liikkuu aktiivisesti. Pyöräily on ihan mahdotonta.
Kuoriasun ja tuulipuvun arat kohdat ovat juuri reidet, olkapäät, rintojen päällinen, selän yläosa ja tietenkin huppu. Niistä vesi tulee helposti läpi ja läpäisee puolessa tunnissa kaikki vaatekerrokset.
Kun pyöräilin rankkasateessa niin mun Icemax-kalvopuku laski vedet läpi niin että lotisi. Muutamassa minuutissa kastuin täysin läpimäräksi. Ja siis ihan kauttaaltaan selkää myöten, ei pelkästään hupusta, käsivarsista ja reisien päältä joihin tuli eniten vettä. Ei se pidä vettä kuin vähän paremmin mitä tavallinen tuulipuku. Tuulen kalvo toki pysäyttää tehokkaasti eikä viima puske läpi samanlailla kuin tuulipuvusta.
Mulla on tihkusateeseen vettähylkivä tuulipuku ja kovemmalle sateelle sen päälle kertakäyttösadeviitta. Se suojaa pahimmalta kastumiselta mutta käsivarret ja jalat kyllä kastuu. Keljuinta on juuri se että sitä ei muista ottaa mukaan jos lähtiessä ei sada ja kaatosateen yllättäessä kastuu sitten likomäräksi kun asu vain vähän hylkii vettä. Kuoriasu voisi antaa paremman suojan ainakin lyhyillä pyöräilymatkoilla.