Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen laatinut listan klassikkokirjoista jotka aion lukea

Vierailija
27.08.2020 |

Listalla on paljon myös kirjoja, joita nyt ei klassikoina pidetä, mutta jotka kirjallisuuden harrastajan olisi syytä lukea. Listan olen laatinut lukion äidinkielen käsikirjan ja kurssivihkojen pohjalta. Lista pitäisi toki päivittää, kun omista lukioajoistani on jo aikaa (kirjoitin 2003), mutta aloitan lukemisen tuon listan kirjoista. Muutaman olen aikanaan lukenutkin, mutta nekin pitää lukea uudestaan.

Listalla on esimerkiksi:

Rikos ja rangaistus
Ylpeys ja ennakkoluulo
Eläinten vallankumous
Eedenistä itään
Kurjat
Lasihelmipeli
Maa on syntinen laulu
Simpauttaja
Mitä tapahtuu todella?
Kärpästen herra
Äiti yö
Vahinko kello kaulassa
Vanhus ja meri
Sivullinen
Oikeusjuttu
Kaikki isäni hotellit
Sadan vuoden yksinäisyys
Minun kansani, minun rakkaani
Nuoruuteni yliopistot

Vain muutamia mainitakseni. Listalla on lähemmäs 200 kirjaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein harmitellut, kun en ole tajunnut pitää kirjaa lukemistani kirjoista. Olisi kiva vertailla eri vuosien suosikkeja ja myöhemmin katsoa muistaako edes koko kirjaa lukeneensa.

Vierailija
2/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein harmitellut, kun en ole tajunnut pitää kirjaa lukemistani kirjoista. Olisi kiva vertailla eri vuosien suosikkeja ja myöhemmin katsoa muistaako edes koko kirjaa lukeneensa.

Olen onneksi aikoinaan ostanut kirjakaupasta ihan Lukupäiväkirjan. :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavo Väyrynen luki nuo Kolmessa päivässä + Sota ja rauha.

Vierailija
4/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luet Steinbeckiltä vain yhden kirjan niin suosittelen Vihan hedelmät eikä Eedenistä itään.

Vierailija
5/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumen taju pitää ehdottomasti lukea.

Vierailija
6/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjaan omani Goodreadsiin, suosittelen.

Vierailija
7/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Ja mitä Väyryseen tulee, se pystyy lukemaan harittavilla silmillään molemmat sivut yhtä aikaa.

Vierailija
8/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassikot <3

Vierailija
9/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luet Steinbeckiltä vain yhden kirjan niin suosittelen Vihan hedelmät eikä Eedenistä itään.

Olen samaa mieltä. Lisäksi mieluummin Garpin maailma kuin Kaikki isäni hotellit. 

Vierailija
10/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein tammikuussa tunnukset Goodreadsiin, ja yhtään sen jälkeen lukemaani kirjaa en ole kirjannut sinne, varmaan käynytkään sivuilla. Olen tosi huono käyttämään tuollaisia sovelluksia/sivuja.

Pitäisi varmaan ryhdistäytyä, katselin vuoden takaisia valokuvia ja niissä näemmä luin kirjaa, josta en edes nimestä muistanut, mistä kertoi. Piti googlata juoni, niin lukukokemuskin palautui mieleen.

Vierailija
11/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi klassikkokirjallisuus-fani myös. Ehkä listallasi jo ovat nämä kirjat (tulivat heti mieleen, kun luin listasi): Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva ja Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan.

Lukuiloa projektiisi!

Vierailija
12/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihan hedelmät on myös laatimallani listalla. 

Ap

Vierailija
13/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Lisäksi mieluummin Garpin maailma kuin Kaikki isäni hotellit. 

Garpin maailma on myös listalla :)

Ap

Vierailija
14/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi klassikkokirjallisuus-fani myös. Ehkä listallasi jo ovat nämä kirjat (tulivat heti mieleen, kun luin listasi): Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva ja Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan.

Lukuiloa projektiisi!

Dorian Grayn muotokuva löytyy. Jostain syystä tuo Saatana saapuu Moskovaan ei löydy listalta ainakaan äkkiseltään silmäilemällä, mutta lisäsin senkin. 

Ap

Vierailija
15/21 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin kirjasin kunnes tajusin, että sehän on Amazonin omistama. Suuryritykset tietää nykyään muutenkin ihmisistä kaiken, niin miksi pitäisi vielä vapaaehtoisesti kertoa, että mitä kirjoja lukee. Siis ihan hyvä sivuhan tuo on ja oli kiva seurata mitä kaikkea oli lukenut, mutta ehkä tuon listan lukemistaan kirjoista voisi pitää ihan perinteisemmin paperin ja kynän avulla.

Vierailija
16/21 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/21 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Koraani, mutta älä polta sormia.

Vierailija
18/21 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa niistä on puuduttavan tylsiä.

Vierailija
19/21 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiopettajataren romaani. Itse aloin lukemaan tuota kesän aikana. Lainasin myös Ylpeys ja ennakkoluulon kirjastosta.

Vierailija
20/21 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sinne Henry Milleriä, jollei jo ole. Ja Dostojevskiltä Idiootti. Tsehovia suosittelen myös vahvasti.