Lempparirisottosi? siis minkä teet itse?!
Mietin ideoita, Arborio-riisi, valkkari, voi jne löytyy ennestään mutta mitäs siihen laittais "lisäksi"..
Kommentit (20)
Katkarapu-herne, kesällä kun on tuoreita herneitä. Tai yrttinen juustorisotto.
Nakkirisotto
Kuullota risottoriisi ja sipuli pannulla voissa, kaada sekaan puoli pulloa keskiolutta ja haihduta... Lisäile lihalientä kunnes riisi kylpsää.. ihan loppuvaiheessa laita riisin joukkoon kevysti paistetut viipaloidut nakit ja lisää Parmesania.
Kuulostaa kummalliselta mutta tää on oikeesti hyvää :)
Parsarisotto johon paljon parmesaanijuustoa :) Oma suosikkini
Sahramirisotto (lihan lisukkeena)
Sienirisotto (tatti, kantarelli)
Äyriäisrisotto
Kurpitsa, herne...vähän erilainen on punajuuririsotto uunissa paahdetuista punajuurista.
Jamie Oliverin butternut squash -risotto oli muistaakseni myos hyva resepti.
Jo sana risotto tuo oksennuksen suuhun
Sienirisotto. Normaalit liemet, valkkarit jne. ja sit sienet. Tietysti arborio-riisiä. Keitetään kuten risotto keitetään. Lopuksi HIEMAN parmesaania, koska ei ole tarkoitus peittää sienien makua. Myös ripaus timjamia sopii hyvin.
Chorizo-risotto toimii myös hyvin.
Mitä eroa noilla risottoriisillä käytännössä on, eli kun jotkut hehkuttaa Arboriota ja jotkut Carnarolia? Telkkarissa olevat kokit ovat yleensä käyttäneet tuota Arboriota, ja sen verran olen eri tahoilta kuullut tai lukenut että Arborio olisi vähän kermamaisempi ja puuromaisempi kun taas Carnarolissa hieman kiinteämmät jyvät, mutta onko tämä totta vai huomaako tällainen suomalainen tavis periaatteessa sen eron jos kaksi muuten samanlaista risottolautasta laitettaisiin eteen mutta noilla eri riiseillä?
Sienirisotot on aina lemppareitani. Keväisin parsarisotto, näin sykyllä myös punajuuririsotto johon myös vuohenjuustoa. Erikoisempia munakoiso-mozzarellarisotto ja tulinen kanarisotto.
pekoni-hernerisotto. ja raaka-aineisiin tietenkin mukaan sipuli, valkosipuli, lehtipersilja, valkoviini, voi, laadukas kasvisliemi, parmesan.
NAM!!!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:48"]
Sienirisotot on aina lemppareitani. Keväisin parsarisotto, näin sykyllä myös punajuuririsotto johon myös vuohenjuustoa. Erikoisempia munakoiso-mozzarellarisotto ja tulinen kanarisotto.
[/quote]
Nyt tulin uteliaaksi tuosta tulisesta kanarisotosta, kertoisitko lisää?
Kesäkurpitsarisotto on erinomaista. Nyt mulla on italiasta tuotua crema di porcinia joten taidan tehdä sienirisoton.
Mitä eroa noilla risottoriisillä käytännössä on, eli kun jotkut hehkuttaa Arboriota ja jotkut Carnarolia? Telkkarissa olevat kokit ovat yleensä käyttäneet tuota Arboriota, ja sen verran olen eri tahoilta kuullut tai lukenut että Arborio olisi vähän kermamaisempi ja puuromaisempi kun taas Carnarolissa hieman kiinteämmät jyvät, mutta onko tämä totta vai huomaako tällainen suomalainen tavis periaatteessa sen eron jos kaksi muuten samanlaista risottolautasta laitettaisiin eteen mutta noilla eri riiseillä?
[/quote]
Kannattaa kokeilla. Itse tykkään ehdottomasti enemmän carnarolista, ostan italialaista sellaista aina, superfino-laatua. Carnarolissakin on siis noita eri jyväkokoja ja risottoon toimii superfino parhaiten. Kyllä carnarolinkin saa keitettyä ihan täysin pehmeäksi ja puuromaiseksikin jos haluaa (itse en niin tee, en tykkää risotossa) ja se kermaisuus tulee lähinnä voista.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:59"]
[/quote]
Nyt tulin uteliaaksi tuosta tulisesta kanarisotosta, kertoisitko lisää?
[/quote]
Teen se kuten yleensä risoton, mutta alkuun (puna)sipulin kanssa kuullotan muutamaa kuivattua chiliä murskattuna ja reilusti valkosipulia. Sitten kun riisi ja viini on lisätty, laitan hyvää tomaattimurskaa purkin. Vähän oreganoa ja paprikajauhetta. Paistan marinoimattomat kanasuikaleet erikseen toisella pannulla ja lisään aika loppuvaiheessa mausteisen tomaattirisoton sekaan, samalla kuin (lehti)persiljaa reilusti ja mozzarellajuustoa. Parmesania laitan tähän risottoon vain vähän jos lainkaan. Voita se kyllä kaipaa viimeistelyyn.
Riisi (ihan sama mitä, vaikka irtonaista), kauranjyviä, ohranjyviä tai spelttijyviä, sipuleita (purjo, kelta, valko) ja jauheliha.
Mun mielestä risotto menee pilalle jos sinne laitetaan jotain kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:03"]
Riisi (ihan sama mitä, vaikka irtonaista), kauranjyviä, ohranjyviä tai spelttijyviä, sipuleita (purjo, kelta, valko) ja jauheliha.
[/quote]
Jännä, kun risotossa kuitenkin useimmiten on kasviksia. Jauhelihaa sensijaan harvemmin. Ei toi muutenkaan oo risottoa, josta sä puhut, vaan jotain riisi-jauhelihapöperöä.
[/quote]
sä et oo risottoa nähnytkään!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:22"]
[/quote]
sä et oo risottoa nähnytkään!
[/quote]
Tuota nyt on syöty risottona jo 70-luvulta lähtien. Spelttijyvät lienee vähän uudempi tulokas siinä seassa.
Katkarapu ihan ehdoton, myös simpukkarisotto on suosikkejani