Lapsi ei opi sanomaan ärrää?
Meidän 11v ei edelleen ole oppinut r-kirjainta siis. On käyty puheterapiassa mutta ei siitä tullut oikein mitään...
Onko kohtalon tovereita? Neuvoja?
Kommentit (25)
Jos on kurkkuärrä, niin muuta Ranskaan tai Saksaan. Poskiärrään ei auta mikään.
Mun lapsi kävi meidän itse maksamalla puheterapeitilla varmaan 15 kertaa ei vaan oppinut. Puheterapeutti sanoi, että lapseni kyllä oppii, kun sanoo äreän ällänä. Vaikeampaa, jos sanoo sen kurkussa.
Me kotonakin harjoiteltiin podin podin porkkana todin todin torttu. (mieheni oppi aikuisena kurkkuärrästä oikeaan ärrään noilla) Sit kerran telkkarissa lastenohjelmassa kmjoku sanoi "prrr hoppa kenkää". Lapseni toisti sen ja sen jälkeen osasi ärrän.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi kävi meidän itse maksamalla puheterapeitilla varmaan 15 kertaa ei vaan oppinut. Puheterapeutti sanoi, että lapseni kyllä oppii, kun sanoo äreän ällänä. Vaikeampaa, jos sanoo sen kurkussa.
Me kotonakin harjoiteltiin podin podin porkkana todin todin torttu. (mieheni oppi aikuisena kurkkuärrästä oikeaan ärrään noilla) Sit kerran telkkarissa lastenohjelmassa kmjoku sanoi "prrr hoppa kenkää". Lapseni toisti sen ja sen jälkeen osasi ärrän.
Lisään, että taisi olla tokaluokkalainen.
Miksei puheterapiasta tullut mitään?
Ehtii oppia vielä yläkouluikäisenäkin. Siinä vaiheessa oma motivaatio voi olla suurempi. Joskus se on ihan pienestä kiinni.
Sanooko kurkussa, poskessa vai korvaako eri kirjaimella (L) ?
No mun paras kaveri aikoinaan oppi vasta yläasteella, yksi kaveri, nyt 45v, ei osaa vieläkään.
Mun poikani kävi kymmenisen kertaa puheterapeutilla eikä oppinut, kurkkuärrä, harjoiteltiin aivan hulluna eikä siltikään oppinut. Sitten lopetettiin harjoittelu ja viime keväänä 12- vuotiaana osasi. Sanoi itse, että yhtäkkiä vaan ymmärsi miten se sanotaan.
Pitää tarkistaa kielijänne. Jos liian kireä leikkaukseen mars.
Tunnen parikin aikuista, jotka eivät osaa sanoa suomalaista ärrää. Hyvin ovat pärjänneet.
Mitä harjoitteluohjeita olette saaneet puheterapeutilta ja oletteko toteuttaneet niitä? Onko lapsi motivoitunut harjoitteluun?
Niin, ja miten lapsi tuottaa tällä hetkellä r-äänteen? Onko saanut joskus oikeaa täryä aikaiseksi?
Meilläkin turhia käyntejä puheterapeutilla, ehkä kolmella erillä. Kunnes unettoman yön jälkeen päätin opettaa itse yhdistelemällä eri harjoitteita netistä (taustalla vain fonologian perusteet-kurssi). Teki kolmesti päivässä, kymmenen viikon ohjelma, eteni uusi harjoite per viikko ja sisälsi sekä toiminnallisia eli kielen harjoitteita että ihan äänteitä. Ja viikolla 9 se ärrä löytyi! Ja on ollut oikein siitä asti.
Ihan jo innostuin niin että mietin olisiko ohjelmasta ollut ihan myytäväksi tuotteeksi, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tarkistaa kielijänne. Jos liian kireä leikkaukseen mars.
Ihan kun ei sitä ensimmäisenä katsottaisi.
Ei se haittaa elämää.
T. Jotkut sanat vaikeita, jotkut ei.
Meillä on kaksi kotikieltä, suomi ja englanti. Teini-ikäiset tytöt eivät ikinä ole oppineet suomen kielen ärrää kunnolla. Muuten kyllä puhuvat sujuvasti suomea. Ja kyllä on puheterapiassa käyty ja ahkerasti harjoiteltu.
Mies on oppinut suomea ihan hyvin, mutta ei sitä ärrää.
Mitä se haittaa, jos ei ärrää osaa?
Koskaan ei ole tullut tästä mitään isoa juttua, eivätkä tytöt itsekään ole asiasta millänsäkään.
Voin yrittää antaa kahteen ylempään kommenttiin vastaukset saatuani vinkkejä. Olen puheterapeutti. Voi tosin olla, että hyvät vinkit on jo saatu. Joskus se täry on tosi tiukassa ja kiinni vain tosi pienestä hoksaamisesta.
Meillä 8v, ei vielä ärrää tule. Ekalla sai vähän puheopetusta, lähinnä harjoituksia kotiin. Ei sano ärrää ollenkaan, eli koira on koia jne. Nuo harjoitukset onnistuu kyllä hyvin, mutta ei ole kuitenkaan oppinut.
Kävin aikoinani vuosia puheopetuksessa, yhtä tyhjän kanssa. Muut luokalla oppivat, minä en. Nykyään olen nelikymppinen perheellinen virkamies, eikä r-vika haitannut elämää mitenkään. Mieluummin tosin totean olevani lakimies kuin "julisti" :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä 8v, ei vielä ärrää tule. Ekalla sai vähän puheopetusta, lähinnä harjoituksia kotiin. Ei sano ärrää ollenkaan, eli koira on koia jne. Nuo harjoitukset onnistuu kyllä hyvin, mutta ei ole kuitenkaan oppinut.
Tavuttakaa vaikeat sanat, näin lapsi joutuu keskittymään enemmän siihen mitä sanoo. Tätä harjoitusta voi tehdä joka päivä.
No lohdutuksen sanana voin todeta, ettei Suomen entinen pvesidentti Tavja Halonenkaan osannut.