Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokkarit, mikä minimiksi esim. risusavotassa pakkotyöskenteleville työttömille?

Vierailija
19.09.2013 |

Oisko vaikka 2 €/tunti sopiva, vai vielä pienempi? Eli kyse työttömien pakkotyöllistämistä joillain keinoin, kuten risuja tai roskia keräämällä.

Mielestäni pari euroa riittää, jos työaika vaikka vain 4 tuntia päivässä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:08"]

MInusta työtön voisi valita: joko tuollainen 50-60 tuntia töitä /kk => saa päivärahan tai ei tee mitään => ei saa rahaa. Asumistuki ja erilaiset sosiaalisinn perustein jaetut tuet pois niiltä, jotka eivät suostu mitään niiden eteen tekemään. Vain sairaat vapautettaisiin vastikkeellisuudesta.

Annetaan ihmisille aidosti valinnanvapaus. Jos ei terve ihminen halua tehdä mitään, voi hän muuttaa pois siitä vuokrakämpästään, jossa asumista ei ole ansainnut! Aina voi asua siellä risukossa, jota ei suostu harventamaan.

[/quote]

Aidossa valinnanvapaudessa ei rangaista jos valitsee "väärin".

Vierailija
22/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että julkishallinnossa työskenteleviltä löytyy aikaa ja energiaa tällaisen nk. pakkotyön järjestämisen pohdintaan. Kun kerta ovat niin fiksuja, mikseivät samalla ajalla, palkalla ja resursseilla etsi ratkaisuja näiden työttömien työllistämiseen ja palkkatyön luomiseen!

Ihan käsittämätön oli Hesarin artikkeli aiheesta tänään. Ihan kuin kaikki työttömät oikein haluaisivat olla työttömiä ja heidän tavoitteenaan elämässä olisi pelkästään toimettomana hengailu. Kyllä ne työttömät, jotka tunnen, olisivat kaikki innolla menossa oman alan töihin, kun niitä vain saisi. Tunnen kaksi työtöntä tohtoria, kaksi työtöntä aineenopettajaa, työttömän tradenomin, työttömän medianomin, työttömän rakennusmiehen, työttömän diplomi-insinöörin. Kaikki yrittävät kiivaasti hakea töitä, mutta kun ei niitä ole niin ei ole.

Miksei se Hesarin artikkelissa haastateltu viisas asiantuntija kertonut, miten näille ihmisille saataisiin pysyvä, oman alan työpaikka? Miksi hän kuluttaa aikaansa sen pohtimiseen, miten nämä ihmiset saataisiin ilmaiseksi risusavottaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:09"]

Riittää, että asumistukea ei makseta, jos ei ole sairas, opiskele tai tee töitä. Ihmeen moni saattaisi sen risusavotan silloin valita.

[/quote]Miten sä nyt asumistuen tähän sotkit? Puhuttiin työttömistä ja vastikkeellisesta työttömyyskorvauksesta.

[/quote]

Turhan moni työtön saa asumistukea. Kun se poistetaan, alkaa työnteko maittaa ihan uudella tavalla. Miksi pitää tukea niiden asumista, jotka eivät halua itse antaa mitään tälle yhteiskunnalle? Muuttakoot maalle vanhoihin kansakouluihin, siellä voi tehdä pihassa risusavottaa sen verran, että saa taloon eds yhden lämpimän huoneen.

[/quote]Kaikki työttömät eivät kuitenkaan saa asumistukea, eli heidänkö ei tarvitsisi tehdä pakkotyötä? Tässäkö meidän uusi keskiluokka, kun muut ovat porvarit sekä työttömät?

[/quote]Niin siis pakkotyölliset.

Eli yhteiskuntaluokkamme olisivat porvarit, omistusasunnolliset työttömät sekä pakkotyöläiset?

Palkkatyöhän tulee tässä mallissa vähentymään, koska mitä sitä ketään palkkaamaan, kun ilmaiseksikin saa?

Vierailija
24/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä risusavotasta ei pääse välttämättä koskaan pois, jos siitä tienaa juuri niin vähän että pysyy hengissä. mutta ei kykene maksamaan kaikkia laskujaan. Siellä on ja pysyy. Jollain parin euron tuntipalkalla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa työmatkoja omasta pussistaan, tai syödä lämmintä lounasta työpaikalla. 

Vierailija
25/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että julkishallinnossa työskenteleviltä löytyy aikaa ja energiaa tällaisen nk. pakkotyön järjestämisen pohdintaan. Kun kerta ovat niin fiksuja, mikseivät samalla ajalla, palkalla ja resursseilla etsi ratkaisuja näiden työttömien työllistämiseen ja palkkatyön luomiseen!

Ihan käsittämätön oli Hesarin artikkeli aiheesta tänään. Ihan kuin kaikki työttömät oikein haluaisivat olla työttömiä ja heidän tavoitteenaan elämässä olisi pelkästään toimettomana hengailu. Kyllä ne työttömät, jotka tunnen, olisivat kaikki innolla menossa oman alan töihin, kun niitä vain saisi. Tunnen kaksi työtöntä tohtoria, kaksi työtöntä aineenopettajaa, työttömän tradenomin, työttömän medianomin, työttömän rakennusmiehen, työttömän diplomi-insinöörin. Kaikki yrittävät kiivaasti hakea töitä, mutta kun ei niitä ole niin ei ole.

Miksei se Hesarin artikkelissa haastateltu viisas asiantuntija kertonut, miten näille ihmisille saataisiin pysyvä, oman alan työpaikka? Miksi hän kuluttaa aikaansa sen pohtimiseen, miten nämä ihmiset saataisiin ilmaiseksi risusavottaan?

[/quote]

Koska työpaikat luodaan yrityksiin, joita Jutta Urpilainen ei Suomeen halua. Yritysten verotussysteemi on sellainen, että yrityksiä ei kannata perustaa, ellei itse ole valmis tekemään 16-tuntisia päiviä 7 päivänä viikossa.

Yksi syy työttömyyteen meillä ovat liian korkeat palkat suhteessa tuottavuuteen ja työntekijöiden turvaksi luotu systeemi, jossa surkeintakaan työntekijää ei saa irtisanoa.

Kyllä työtä ja työpaikkoja olisi, jos ei SDP:läinen systeemi haluaisi verotuksella tuhota työpaikkojen  syntymistä.

Vierailija
26/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:58"]

Sä itse päätät haluutko menestyä vai haluutko jäädä luuseriksi. Kaikilla on samat mahdollisuudet menestyä. Joku köyhä voi seistä viikosta toiseen leipäjonossa tyhjänpanttina, mut joku toinen köyhä siitä samasta jonosta voi mennäkin kulman taakse tekemään niillä leivillä bisnestä ja aloittaa sillä oman elintarvikeyrityksensä menestystarinan.

[/quote]

Joo, näitähän on jo. Usein tulevat tuolta jostain rajan takaa. Vievät tarvitsijoiden nenän edestä ruoat ja trokaavat ne sitten. Upea liikesuunnitelma.

Mahtaiskohan saada starttirahaa tuolle? Menen Propelliin ehdottamaan, että kuule, haen tuolta leipäjonosta viimeisen myyntipäivänsä ohittanutta ranskanleipää ja myyn sen toisen kulman takana 10 sentillä dementikkomummolle. Eiköhän laiteta firma pystyyn?

Vierailija
27/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLin 1990-luvulla laman aikaan vetämässä tuollaista risusavottaryhmää. Työaika oli 6 tuntia päivässä, palkka muutaman satasen enemmän kuin työttömän peruspäiväraha. Näihin ryhmiin oli tunkua, koska vielä 20 vuotta sitten oli tärkeää saada työkokemusta ja elättää itse itsensä.

Vetämästäni porukasta 2 on nyt opettajia, 1 toimittaja ja 1 erään työntekijäjärjestön puheenjohtaja. Hirveää ajatella, että nykyisin kaupungin puistojen raivaamista pidettäisiin orjatyönä. Silloin se oli ympäristönhoitoa.

Vierailija
28/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä katsoa peiliin jos on järjestänyt itsensä sellaiseen jamaan että joutuu niitä risuja keräämään. Mä sijoitin ensimmäiseen omaan asuntooni jo lukioikäisenä, enkä ole koskaan ottanut velkaa vaan aina käyttänyt tiukan paikan tullen säästöjäni. Säästöjä minulla on ollut aina, sillä myös vanhempani ovat olleet ahkeria ja taloudellisia. Sen vuoksi halveksin syvästi ihmisiä jotka turvautuvat tiukan paikan tullen aina yhteiskuntaan.

Vierailija
29/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:23"]

[/quote]

Koska työpaikat luodaan yrityksiin, joita Jutta Urpilainen ei Suomeen halua. Yritysten verotussysteemi on sellainen, että yrityksiä ei kannata perustaa, ellei itse ole valmis tekemään 16-tuntisia päiviä 7 päivänä viikossa.

Yksi syy työttömyyteen meillä ovat liian korkeat palkat suhteessa tuottavuuteen ja työntekijöiden turvaksi luotu systeemi, jossa surkeintakaan työntekijää ei saa irtisanoa.

Kyllä työtä ja työpaikkoja olisi, jos ei SDP:läinen systeemi haluaisi verotuksella tuhota työpaikkojen  syntymistä.

[/quote]

Niinpä. Samaa sanoo isäni, joka loi tyhjästä 100 ihmisen työpaikan. Raatoi 5 ekaa vuotta päivät palkkatöissä ja iltaisin sitten loi firmaa. Välillä siitä omasta kuukausipalkastaan sitten maksoi palkkaa työntekijälle, kun aluksi firma ei joka kuukausi tuottanut.

Muutama vuosi sitten isäni totesi yrittämisen riskien Suomessa kasvaneen paljon suuremmiksi kuin se aika ja raha ja muut riskit, joita yritykseen panostamiseen liittyy. Hän myi firman ulkomaalaiselle suuryritykselle. Ja sanoi, että jos Suomessa olisi minun elinaikanani ollut mahdollista kotiuttaa yrityksestä sellaiset voitot, mitä myynnistä sai, niin yritys olisi pidetty. Mutta koska se on tehty verotuksellisesti mahdottomaksi, kannatti ennemmin myydä.

Meillä tilanne on se, että yrittäjä kantaa tässä yhteiskunnassa pahimmat henkilökohtaiset riskit. Mutta jos käy tuuri ja yritys menestyy, niin yrittäjä ei saisi siitä mitenkään hyötyä. Palkkioksi pitäisi riittää se ilo, että on saanut murehtia niitä riskejä ja sitä, meneekö talo alta ja firma konkkaan vaiko eikö.

Vierailija
30/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:58"]

Sä itse päätät haluutko menestyä vai haluutko jäädä luuseriksi. Kaikilla on samat mahdollisuudet menestyä. Joku köyhä voi seistä viikosta toiseen leipäjonossa tyhjänpanttina, mut joku toinen köyhä siitä samasta jonosta voi mennäkin kulman taakse tekemään niillä leivillä bisnestä ja aloittaa sillä oman elintarvikeyrityksensä menestystarinan.

[/quote]

Joo, näitähän on jo. Usein tulevat tuolta jostain rajan takaa. Vievät tarvitsijoiden nenän edestä ruoat ja trokaavat ne sitten. Upea liikesuunnitelma.

Mahtaiskohan saada starttirahaa tuolle? Menen Propelliin ehdottamaan, että kuule, haen tuolta leipäjonosta viimeisen myyntipäivänsä ohittanutta ranskanleipää ja myyn sen toisen kulman takana 10 sentillä dementikkomummolle. Eiköhän laiteta firma pystyyn?

[/quote]

Näitä firmoja on jo nyt. Leipäjonosta haetaan ruokaa ilmaiseksi ja sitten myydään ne leivät 1 eurolla eteenpäin, kassillisesta saa jo 10 e.

Vierailija
31/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:29"]

On syytä katsoa peiliin jos on järjestänyt itsensä sellaiseen jamaan että joutuu niitä risuja keräämään. Mä sijoitin ensimmäiseen omaan asuntooni jo lukioikäisenä, enkä ole koskaan ottanut velkaa vaan aina käyttänyt tiukan paikan tullen säästöjäni. Säästöjä minulla on ollut aina, sillä myös vanhempani ovat olleet ahkeria ja taloudellisia. Sen vuoksi halveksin syvästi ihmisiä jotka turvautuvat tiukan paikan tullen aina yhteiskuntaan.

[/quote]

Heh. Mistähän se sun pääoma siihen asuntoon tuli lukio ikäisenä? Ettei vaan ois vanhemmat sponssannu? Ihan turha väittää, että kaikilla on samat mahdollisuudet. Oletkos tietoinen, että osa ei edes voi opiskella täällä meillä suomessa, kun tämä ilmainen opiskelu on niin kallista!

Vierailija
32/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten, kun minä olen työtön aineenopettaja. Tai no, en ole työkkärin listoilla, teen sijaisuuksia, käännöksiä, jne. Mutta olen miettinyt, että en enää jaksa vuodesta toiseen roikkua sijaisuuspätkillä vaan ajattelin ilmoittautua työttömäksi ja katsoa, löytyykö sitten pysyvä open paikka jostain.

Jos nyt jään työttömäksi, niin joudunko sitten tekemään niitä sijaisuuksia ilmaiseksi jatkossa? Pakkotöinä?

Eikös kuntien kannata sitten jatkossa irtisanoa kaikki opettajat ja lastentarhan hoitajat ja toimistotyöntekijät? Ja sitten laittaa heidät tekemään samat hommat työttömyyskorvauksella?

Vierailija
33/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:36"]

Mites sitten, kun minä olen työtön aineenopettaja. Tai no, en ole työkkärin listoilla, teen sijaisuuksia, käännöksiä, jne. Mutta olen miettinyt, että en enää jaksa vuodesta toiseen roikkua sijaisuuspätkillä vaan ajattelin ilmoittautua työttömäksi ja katsoa, löytyykö sitten pysyvä open paikka jostain.

Jos nyt jään työttömäksi, niin joudunko sitten tekemään niitä sijaisuuksia ilmaiseksi jatkossa? Pakkotöinä?

Eikös kuntien kannata sitten jatkossa irtisanoa kaikki opettajat ja lastentarhan hoitajat ja toimistotyöntekijät? Ja sitten laittaa heidät tekemään samat hommat työttömyyskorvauksella?

[/quote]

Nehän tekee jo! Käyttää sivareita sijaisina.

Vierailija
34/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tai sitten kannattaisi lukea, mitä oikeastaan on ehdotettu. Että työttömät tekisivät kuukaudessa alle 10 tuntia sellaisia tehtäviä, jotka ovat tavalla tai toisella tarpeellisia, mutta joita kukaan ei tällä hetkellä ehdi tekemään tai kunnalla ei ole varaa niistä maksaa. Näitä töitä ovat erilaiset viheralueiden kunnostukset vaikka roskia keräämällä, vanhuksien auttaminen asioissa, joita kotipalvelu ei tee jne.

Systeemi toimi 1990-luvulla, mutta nykyisin nähtävästi jo aineenopettajien aivotoiminta on niin suppea, että eivät ymmärrä lukemaansa.

Vierailija
35/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:42"]

[/quote]

Tai sitten kannattaisi lukea, mitä oikeastaan on ehdotettu. Että työttömät tekisivät kuukaudessa alle 10 tuntia sellaisia tehtäviä, jotka ovat tavalla tai toisella tarpeellisia, mutta joita kukaan ei tällä hetkellä ehdi tekemään tai kunnalla ei ole varaa niistä maksaa. Näitä töitä ovat erilaiset viheralueiden kunnostukset vaikka roskia keräämällä, vanhuksien auttaminen asioissa, joita kotipalvelu ei tee jne.

Systeemi toimi 1990-luvulla, mutta nykyisin nähtävästi jo aineenopettajien aivotoiminta on niin suppea, että eivät ymmärrä lukemaansa.

[/quote]Sellaista työtä ei yksinkertaisesti tehdä mistä ei makseta, ymmärrätkö? Jos se on työtä, siitä maksetaan palkka. Jos siitä ei makseta palkkaa, se on jotain muuta.

Vierailija
36/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:44"]

[/quote]

[/quote]Sellaista työtä ei yksinkertaisesti tehdä mistä ei makseta, ymmärrätkö? Jos se on työtä, siitä maksetaan palkka. Jos siitä ei makseta palkkaa, se on jotain muuta.

[/quote]Just aikoivat laittaa että korvausten päälle saa tienata sen 300, kyllä jokaisella kunnalla on tuollainen antaa avustajahenkilöstölle. Ettekö ymmärrä että tämä vasta syökin työpaikkoja kaiken kaikkiaan? Miten kukaan palkkatyöläinen voi kannattaa tätä ehdotusta?!

Miksi sinä saat työstäsi palkan, mutta minä en saisi?!

Vierailija
37/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksei työttömiä ihan vaan työllistetä palkalla, jos kerran tehtäviä töitä on? Eikä se huoltosuhden muutu mihinkään, ei raha ala puussa kasvaa vaikka korvauksella aletaankin tehdä töitä.Nimimerkillä itse töissä, mutta kohta kaikki työ tehdään korvauksella ja palkkatyöt loppuu." 

Juurihan sinä itse sanoit, miksi niin ei tehdä. Koska on tarkoitus, että varsinaiset palkkatyöt loppuu ja kaikki työ tehdään työttömyyskorvauksella. Saadaan Suomi taas nousuun, kun on runsaasti halpaa työvoimaa tarjolla. Vienti vetää ja tuontia ei juuri ole, kun kenelläkään ei ole varaa juuri mitään ostaa. Tuottoisaa sijoittajille. Jos tämä suoraan ihmisille ilmoitettaisiin, ei siihen suostuttaisi. Siksi se ikäänkuin pikkuhiljaa hivutetaan käyttöön, eikä kukaan huomaa mitään, kunnes kaikki työskentelevät lopulta pelkillä työttömyyskorvauksilla yhteiskunnan korkeimpia herroja lukuunottamatta. Yllättävän moni tuntuu kannattavan sitä, että työkaveri tekee samaa hommaa kuin itse, mutta saakin vain työttömyyskorvauksen. Lopulta firmassa on kaikki töissä työttömyyskorvauksella, mutta tähän tavoitteeseen siirtymiseen tarvitaan hieman aikaa, jotta vältytään liian suurilta protesteilta.

Vierailija
38/38 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kuka takaa, että se jää tuohon? Kompastinkivenä juurikin tuo, että tehtäisiin töitä, joista kunnilla ei ole varaa maksaa. Mitäs, jos kunnalla ei ole varaa maksaa yhden alakoulun yhden saksankielen opetusryhmän opettajaa kahdeksi tunniksi viikossa? Minä olen (muun lisäksi) pätevä saksanopettaja. Joutuisinko kaksi tuntia viikossa pakkotöihin opettamaan saksaa? Tekemään työtä, johon minut on koulutettu ja josta minulle pitäisi maksaa asiaankuluvaa palkkaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan