Onko sinulla kaunis käsiala?
Ennen kirjoitettiin paljon käsin - nykyään vähemmän. Käsiala kertoo ihmisestä paljon. Perinteisesti tytöillä piti olla kaunis ja tasainen käsiala ja pojat saivat paremmin anteeksi harakanvarpaat.
Vieläkin ihmetyttää, jos jollakin naisella on poikkeuksellisen epätasainen ja "ruma" käsiala ja taas herättää ihastusta, jos jollakin miehellä onkin kaunis, hallittu ja persoonalinen käsiala.
Käsiala myös muuttuu iän myötä. Sairaudetkin vaikuttavat.
Kertokaa mietteitänne ja kokemuksianne aiheesta!
Kommentit (40)
Ennen kirjoiteltiin paljon kirjeitä ja tuli treenattua käsialaa. Nykyään, jos pitää yht'äkkiä jotain kirjoitaa, niin tulee kamalia harakanvarpaita!! Pitäisi harjoitella enemmän ja kirjoitella vaikka laulujen sanoja paperille, jos ei muuta.
Pidän hiukan lapsellisina ja kehittymättöminä niitä, joilla on siisti käsiala.
Minun käsialani näyttää noin 6-vuotiaan käsialalta. N36
Vierailija kirjoitti:
Voi auts jos näin on.... Minusta on jotenkin surku, jos aikuisella on lapsenomainen haparoiva käsiala. Vanhuksilla ja sairailla sen ymmärtää, mutta aikuisella pitäisi olla vakaa ja vuosien myötä hioutunut persoonallinen käsiala.
Ei enää ollenkaan niin kaunis kuin parhaimmillaan, mutta ihan ok.
Hassu sattuma tämä kysymys, kirjoitin juuri äsken pitkästä pitkästä aikaa ihan perinteisen kirjeen vanhojen aikojen muistoksi ystävälleni.
On hauska verrata omia nuoruuden kirjoituksia nykypäivään. Ero on melkoinen, vaikka jotkut piirteet käsialassa ovat edelleen tunnistettavissa ja tallella. Teini-iässä tuli kokeiltua ja suunniteltua lukuisia eri tekstaustyylejä, joista hioutui sitten se oma "tavaramerkkikäsiala".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi auts jos näin on.... Minusta on jotenkin surku, jos aikuisella on lapsenomainen haparoiva käsiala. Vanhuksilla ja sairailla sen ymmärtää, mutta aikuisella pitäisi olla vakaa ja vuosien myötä hioutunut persoonallinen käsiala.
Ei kuule haittaa pätkääkään. Ihan hyvin olen pärjännyt elämässä tälläkin käsialalla :) On ollut parempaakin tekemistä kuin keskittyä hiomaan käsialaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää ollenkaan niin kaunis kuin parhaimmillaan, mutta ihan ok.
Hassu sattuma tämä kysymys, kirjoitin juuri äsken pitkästä pitkästä aikaa ihan perinteisen kirjeen vanhojen aikojen muistoksi ystävälleni.
Olisipa ihanaa saada kirje!!
Jos oikein haluan niin voin hämätä ja piirrän kauniita kirjaimia. Normisti sellaista että saa siitä selvän ja kiireellä kirjoitan ne vähät mitä nykyään tarvii käsin kirjoittaa. Joskus on ihan epäilty allekirjoitusta kun teen sen kaunolla tyylikkäästi.
M49
Kirjoitan käsin lähinnä muistiinpanoja itselleni. Siksi en ole viitsinyt panostaa käsialaani.
Mun oman tutkimukseni tulos: Ihmiset, joilla on hyvät puhujanlahjat omaavat myös hyvän käsialan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule haittaa pätkääkään. Ihan hyvin olen pärjännyt elämässä tälläkin käsialalla :) On ollut parempaakin tekemistä kuin keskittyä hiomaan käsialaa.
No varmasti pärjäät. Eihän se ole käsialasta kiinni (esimerkkinä lääkärit). Itselläkin on ihan järkyttävä "pikakirjoitustyyli", mutta sitten, kun oikein otan asiaksi ja kirjoitan vaikka kirjeitä, kortteja tai tekstaan valokuva-albumeja tms. niin tulee ihan toisenlaista jälkeä.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä vaikuttaa käsialan muodostumiseen ja miksi toisille kehittyy kauniimpi käsiala ja toisille ei. Henkilö voi kuitenkin olla käsistään taitava ja näppärä, vaikka käsiala olisi sotkuista. Ja tämä ihan yleisenä pohdintana - ei vastauksena edelliseen kommenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein haluan niin voin hämätä ja piirrän kauniita kirjaimia. Normisti sellaista että saa siitä selvän ja kiireellä kirjoitan ne vähät mitä nykyään tarvii käsin kirjoittaa. Joskus on ihan epäilty allekirjoitusta kun teen sen kaunolla tyylikkäästi.
M49
Nimikirjoitus on muuten ihan eri juttu. Se pitääkin olla harjoiteltu ja hiottu :o). Näin minullakin!
Mun käsiala näyttää siltä kuin teippaisi kuulakärkikynän sauvasekoittimeen ja sohisi sillä paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti pärjäät. Eihän se ole käsialasta kiinni (esimerkkinä lääkärit). Itselläkin on ihan järkyttävä "pikakirjoitustyyli", mutta sitten, kun oikein otan asiaksi ja kirjoitan vaikka kirjeitä, kortteja tai tekstaan valokuva-albumeja tms. niin tulee ihan toisenlaista jälkeä.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä vaikuttaa käsialan muodostumiseen ja miksi toisille kehittyy kauniimpi käsiala ja toisille ei. Henkilö voi kuitenkin olla käsistään taitava ja näppärä, vaikka käsiala olisi sotkuista. Ja tämä ihan yleisenä pohdintana - ei vastauksena edelliseen kommenttiin.
Eniten kaiketi kiinni käden ja silmän yhteistyöstä sekä käden liikkeiden hallinnasta. Sen vuoksi nopeasti kirjoittaessa tulee sotkuisempaa kuin hitaasti (ja hallitusti) kirjoittaessa. Joillain sitten luonnostaan niin hyvä yhteistyö ja hallinta, ettei nopeuskaan juurikaan vaikuta laatuun.
Ihan hirveä 😁
Niin oli isällänikin, että ehkä on geeneissä.
N39
Vierailija kirjoitti:
Mun käsiala näyttää siltä kuin teippaisi kuulakärkikynän sauvasekoittimeen ja sohisi sillä paperia.
:D:D:D:D Oletko mahdollisesti lääkäri? Heillä monesti näyttää juuri tuolta. Ihmettelen suuresti, miten aikana ennen e-reseptejä apteekkihenkilökunta sai selvää reseptisäherryksistä. Kai heillä oli erikseen lääkärikäsialantulkintakurssi :D
Ei todellakaan, pistän tyttäreni kirjoittamaan onnittelu/joulukortitkin, jos mahdollista, hänellä kaunis käsiala omaani verrattuna. 😊