Pelkään että mulla on ALS:(
3 vuotta sitten mulla alkoi lihasnykinät ja muita erinäisiä oireita ja " oireita" .
Nyt on alkanut tuntua kummalliselta toinen jalka, on välillä kipeä mutta enemmän vaan outo, samoin ehkä samanpuolen käsi.
Vaikea selittää mutta jalka tuntuu heikolta ja /tai jäykältä.
Onko kellään muulla als pelkoa?
Kommentit (12)
Kannattaisi tosissaan mennä tutkimuksiin.
ja rintasyöpää. Tuon tyyppiset oireet, joita kuvasit, ovat mulla aiheuttaneet ms-taudin pelkoa. sitä on kahdesti tutkittukin, mutta aina syyksi todettu jännitysniska, jota ei jatkuva pelkääminen ainakaan paranna.
Suosittelisin käyntiä lääkärissä. Se rauhoittaa hermoja ainakin vähäksi aikaa. Ja jos jotain todettaisiinkin, niin sitten saisit avun eikä tarvitsisi yksin miettiä.
Tsemppiä!
ALSiin olisit jo kai kuollut... se kai etenee tosi nopeasti :/. Mutta tuskinpa on edes MS! Käy lääkärissä, jos mietityttää! Saat sitten mielenrauhan :)
varmaan kauemminkin, mutta silloin kuulin ALSista ja aloin pelkäämään sitä.. Tää pelko on ihan kamala!!!
nro 3
onko kaikki oikeita.
Nykinöitä mulla on ollut kaikki nää vuodet enkä niistä niin välitä mutta tosta jalan tunteesta.
Anteeksi vuodatus;)
Tuttavalla alkoi jalka pettää alta ja todettiin ALS sit myöhemmin tutkimuksissa. Nyt on sairastanut 8 vuotta ja on vuodepotilas. Ruoka menee letkujen kautta, ei pysty puhumaan ja silmiä räpäyttämällä kertoo vastauksia. 1 räpäytys kyllä ja 2 ei.
olen kanssa miettinyt että voi olla MS tai ALS
Oireet voivat liittyä tosi moneen juttuun ja lääkärillä käynti voisi rauhoittaa mieltäsi.
Itselläni oli pari vuotta sitten mitä oudoimpia tuntemuksia jaloissa, lihasnykimisiä jne... jotka lopulta tuntuivat joka puolella kehoa. Pelkäsin kans että mulla on vaikka mikä sairaus.
Kävin lopulta neurologin luona ja pääsin vielä samalla viikolla perusteellisiin tutkimuksiin (yksityinen magneettiröntgen ja jotain labrakokeita). Niiden perusteella kaikki oli ok ja kas kummaa nykimiset ym jutut loppuivat kuin seinään kun sain " vapauttavat" tulokset. On kyllä kumma tuo ihmismieli mitä se saa aikaan.
Yliliikkuvat rangan nivelet, jopa niskasäryt voivat säteillä jalkoihin...
Lihasnykinät ajoivat neurologille, joka totesi stressiä ja jännitysniskan. Nykinät menivätkin ohi joksikin aikaa, mutta sitten tulivat takaisin. Jalat alkoivat myös olla tönköt ja kädet kömpelöt. Ei ollut vieläkään ALSia vaan yllättäen stressiä, jännitysniska ja fibromyalgia. Fibromyalgiadiagnoosin sain reumalääkäriltä ja olin kuntoutuksessakin. Ensimmäisestä nykinäkaudesta on kulunut jo 22 vuotta ja ihan hengissä ja hyvissä sielun ja ruumiin voimissa olen edelleen. Minulle neurologi sanoi, että ALS etenee. Se ei oireile siten, että oireet ovat välillä pois ja tulevat taas takaisin.
Mulla kanssa jalka sellanen outo, puutunut.