Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pullea lapsi ja annoskoko!

Vierailija
19.09.2013 |

Minulla on 10-vuotias hiukan pullukka lapsi. Mitä mieltä ollaan, saako lapsen annoskokoa rajoittaa, vai pitääkö hänen antaa syödä niin paljon kuin haluaa? Lapsi syö yhtä isoja annoksia kuin minä, joskus isompiakin. Tavallista, laadukasta kotiruokaa syömme.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kokoa tarvitse rajoittaa. Kun muksu syö salaattia tai muuten kasviksia sen aikuisen annoksen verran ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
2/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa voi keventää kasviksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa pitää keventää, niin annoskokoa voi pitää samana.

Vierailija
4/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aikana ruokaa niin paljon ettei ole nälkä. Muuten sitten ruoka-ajat kohdilleen, napostelut ja herkuttelut minimiin.

Vierailija
5/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevennetäänkin tietysti, mutta lapsi haluaisi aina ottaa lisää ruokaa. Ap

Vierailija
6/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on "hiukan pullukka"? Kannattaisko motivoida johonkin (mihin tahansa) liikuntaharrastukseen ennemmin kuin ruuan rajoittamiseen?

Vierailija
7/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei napostella ja herkkuja syödään vain satunnaisesti. Lapsella on liikuntaharrastuksia. Hänelle ei mahdu normaalikoon housut, eli on ylipainoa. Ap

Vierailija
8/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö vai poika?

Jos tyttö, niin todennäköisesti murrosikä alkaa piakoin ja sitä ennen kerää rasvaa.

Mä olin aina laiha lapsena, mutta n. 10-vuotiaana pulskistuin ja laihenin taas 11-vuotiaana kun tuli kasvupyrähdys ja pysyin laihana. Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana.

Jos kyse siis vaan pienestä pyöreydestä ja lapsi syö terveellisesti ja liikkuu niin anna olla ja jatkakaa samaa rataa.

Vierailija
9/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle opetettiin pienestä asti sopivia ruokamääriä tyyliin max 1 jugurtti per pv, pari leipäviipaletta tai keksiä kerralla, yksi jätski päivässä, suklaalevystä rivi tai maksimissaan kaksi jne, joten miksipä ei annoskokojakin, jos siihen on aidosti tarvetta.

Vierailija
10/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se laadukas kotiruoka riittävän ravitsevaa, kun pitää syödä isoja annoksia? Onko kuitenkin liikaa tyhjiä kaloreita? Tarkastelepa ruokalistanne huolellisesti ja tee tarvittavat muutokset. Jos et itse siihen pysty, niin ota yhteyttä ravitsemusterapeuttiin.

Vierailija
11/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta annoskokoa ainakin lämpimän ruoan suhteen voi rajoittaa. Tämä oli meillä ainoa keino pitää -nykyään ylipainoinen- poikamme normaalipainoisena, olisi syönyt kaiken mitä keittiöstä löytyi. Ja ateriat ihan normaalikokoisia ikäänsä nähden, aina sai lisää kasvista tms. jos jäi nälkä, mutta se oli vaan sitä halua syödä.

Ylipainoiseksi lapsi muuttui, kun muut tahot alkoivat olemaan vastuussa hänen syömisistään = alkoi syömään kuin hevonen.

Vierailija
12/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä kannata tehdä mitään hätiköityä. Seuraile hetken aikaa. Mun hoikka poika sai tuossa iässä oikein mässäilykauden ja paino nousi melko reippaasti. Kouluterkka huomautti painonnoususta, lapsesta tuli "reilusti" pullukka. Sit alkoi kasvupyrähdys ja nyt 13-vuotiaana poika on taas hoikka. Ja pituuskasvu senkun jatkuu.

Vierailija
13/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 21:21"]

Onko se laadukas kotiruoka riittävän ravitsevaa, kun pitää syödä isoja annoksia? Onko kuitenkin liikaa tyhjiä kaloreita? Tarkastelepa ruokalistanne huolellisesti ja tee tarvittavat muutokset. Jos et itse siihen pysty, niin ota yhteyttä ravitsemusterapeuttiin.

[/quote]

Ihan varmasti on riittävän laadukasta. Ap

Vierailija
14/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka kootaan lautasmallin mukaan eli 1/4 lautasesta salaattia, 1/4 vihanneksia, 1/4 pottua/makaroonia/riisiä, 1/4 sitä varsinaista ruokaa. 

Sittenkun nuo on syöty niin santsataan samassa suhteessa, eli lisää otetaaan myös salaattia ja vihanneksia ja vain vähän sitä varsinaista ruokaa. 

Lapsen voi myös laittaa nakertamaan porkkanaa, paprikaa, kurkkua tms, hieman ennen ruokaa jotta saa pahimman nälän pois ennen ruokaa. 

Ei kannata käyttää jättikokoisia lautasia vaan mieluummin leipälautasen kokoista. Paljon n tutkimuksia siitä että jos lautanen on iso niin ruokaa tulee automaattisesti otettua liikaa. Pätee myös aikuisiin. 

Vierailija
15/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin rajoittaisin muita ruokia kuin noita lämpimiä aterioita. Pehmeä leipä ja makeat jugurtit ja murot voi jättää kauppaan Ihan kokonaan, ne ei oo kellekkeään terveellisiä. Syötä sille jälkiuunipaloja, niitä ei tuu syötyä niin lontaa ku syöminen on niin hidasta. Tai puuroa, maustamatonta jugurttia marjojen tai myslin kanssa jne. 

Vierailija
16/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitä huomiota kuitujen määrään, ne pitää nälän poissa. Itse kun laihdutin niin kuitujen reilu lisääminen oli ainoa keino pitää nälkä poissa ja siten edistää laihtumista. Eli osta runsaskuituisia leipiä (REAL on aivan parasta!), täysjyväriisiä ja -pastaa, tarjoa välipalaksi sellaisia kasviksia ja hedelmiä, jotka sisältävät runsaasti kuitua ja tarvittaessahan voi lisätä leseitä vaikka jugurttiin.

Vierailija
17/17 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pullukan kanssa on ainakin pakko yrittää rajoittaa. Lapsi ei selvästi ymmärrä, milloin on vielä nälkä ja milloin vaan tekee mieli ruokaa. Meillä on ollut sellainen sääntö, että pitää juoda vettä ja odotella hetki ennen kuin voi ottaa lisää.

välillä on tehnyt tiukkaa, mutta nyt tuntuu, että lapsi on oppinut, ertä yhdestä lautasellisestakin tulee täyteen.

Herkkuja ei voi kokonaan rajata pois, kaverisynttärit, mummolavierailut jne

muuttuisi ihan mahdottomiksi. Eikä nämä ole erikoistapauksia vaan viikottaisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan