Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen: Puetteko pienet lapsenne sään vai kalenterin mukaan?

Vierailija
19.09.2013 |

Olin tällä viikolla 2-vuotiaani kanssa hänen sisäharrastuksessaan. Hämmästyin kun yksi äiti otti lapseltaan välihousut kesken kaiken pois, kun lapselle oli tullut kuuma. Toinen äiti laittoi lapselleen villasukat vuorellisiin talvikumppareihin kun puki lasta pois lähtiessä. Olin itse ihan että häh! Nämä lapset olivat myös autokyydillä.

Omalla lapsella oli vain paita, housut, huppari, hattu ja lenkkarit. Auton lämpömittari näytti lähtiessä +22C ja oli aurinkoista. 

En voi kuin ihmetellä, että puetaanko pieniä lapsia lämpimästi vaan siksi, että nyt on jo syyskuu vaikka olisi vielä aurinkoista ja lämmintä. Miten sitten pakkasella taretaan, jos villasukkia ja kalsareita käytetään jo nyt?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mukaan puen.

Tyttö palelee alle +25-asteen lämpötiloissa. Pikkulapsena oli vielä pahempaa. Mutta nytkin jo pukee aluspaidan, pitkähihaisen trikoopaidan, mekon, pitkät leggarit, sukat, ja päälle takki tai huppari, vaikka täällä ihan yhtä lämmin kuin, mitä sinä mainitsit. On jo 8-vuotias.

Pojalla ei ole koskaan kylmä. Yleensä on nuppi punaisena. Samalla kelillä päällä on shortsit ja t-paita. Näin ollut aina. Palelevan esikoisen jälkeen kesti tovin ennen kuin uskoin, ettei poikaa tosiaan palele.

Minulle on lapsena opetettu, että kumppariin laitetaan jalkaan villasukka, oli sitten kesä tai talvi. Ja niin minä laitankin. Se imee kosteutta, jota väistämättä syntyy hiostavassa kengässä. Ei sen pääasiallinen tarkoitus ole lämmittää joka kelillä.

Vierailija
22/25 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sään mukaan. Vilkaisen ulos, katson lämpötilan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puen lapseni ja itseni sään mukaan. Siksi en esimerkiksi pistä vielä takkia päälle. Jakku, viitta tai ohut neule riittävät tuolla lähes +20 asteessa mainiosti.

Oikeasti - järkeä peliin!

Vierailija
24/25 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötila ei kerro välttämättä sitä säätä, tuulen voimakkuus pitää ottaa huomioon. Jokaisella lienee älypuhelin ja siinä sää, jossa näkyy" tuntuu kuin" xx astetta. Jos joutuu olemaan pitkän aikaa tai myöhään illalla ulkona, pitää sekin ottaa huomioon pukeutumisessa.

Vierailija
25/25 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:16"]

Lämpötila ei kerro välttämättä sitä säätä, tuulen voimakkuus pitää ottaa huomioon. Jokaisella lienee älypuhelin ja siinä sää, jossa näkyy" tuntuu kuin" xx astetta. Jos joutuu olemaan pitkän aikaa tai myöhään illalla ulkona, pitää sekin ottaa huomioon pukeutumisessa.

[/quote]

Niin mutta onhan se nyt siltikin hätävarjelun liiottelua jos laittaa +22 kelille kaikki välihousut ja pelit ja vehkeet. Jos on tuulta tai sateen uhka niin ottaa sitten niitä varten vk-vaatteet mukaan (meillä ainakin vk-vaatteet on sateen ja tuulen kestäviä) kassiin ja/tai autoon. Ja kyllä, kannan itsellenikin mukana sateen ja tuulen kestävää takkia (ja autossa on aina kumpparit).

Ja "jokaisella lienee älypuhelin"? Ööh ei. Itse en sellaista ottaisi vaikka maksettaisiin. Ennemminkin painottaisin sitä että jokainen osannee katsoa ulos ja jos on epävarma siitä, millainen sää on, käväisee nopeasti kokeilemassa sitä ilmatilaa ulkona. Ne sovellukset kun eivät ole 100% varmoja. (Vaikkei ole älypuhelinta niin tabletti löytyy, ja sen accuweather soveltaa usein ihan omiaan)

Tuli vähän ot:na mieleen; eikö ihmiset enää osaa lukea säätiloja ja merkkejä?