Käykö teidän 1-vuotiaat jo potalla?
Käykö teidän 1-vuotiaat jo potalla?
Kommentit (15)
Ei, pelkää sitä ja jos laitan potalle, alkaa huutaa ja nousee pois siitä.
Ei, pelkää sitä ja jos laitan potalle, alkaa huutaa ja nousee pois siitä.
En ole hommannut pottaa vaan renkaan pönttöön. Käy silloin tällöin istuksimassa, ei säännöllisesti. Eikös se herkkyyskausi ole puolentoista vuoden tietämillä? Silloin aloitin esikoisella ja 2 v. oli täysin kuiva.
Ei käynyt koskaan, vaan siirtyi suoraan pytylle supistajan kanssa. En viitsinyt pakottaa. Nyt siis kohta 2 v.
Mun 1-vuotias kävi jonkun verran, mutta enemmän se oli sellaista lottoa. Toki varmaan sitkeämmällä yrittämällä (siis säännöllisellä potattamisella tiettyihin aikoihin) olisi saanut ison osan pissoista ja varmaan kakkojakin pottaan, mutta mä en suoraan sanottuna jaksanut!
Lapsi tykkäsi potalla istumisesta kyllä jo paljon pienempänä kuin vuoden iässä, mutta leikkiähän se enemmän oli. Nyt, kun lapsi on käyttänyt 2 vuotta, suurin osa kakoista tulee pottaan ja pissaakin usein, mutta selvästi lapsi on tosi kaukana kuivuudesta, lirkkii niitä pissoja ihan koko ajan ja yöllä pissaa vaipan niin märäksi, ettei voi edes kestoa käyttää.
Ei käy. Potta löytyy kyllä ja pari kertaa olen yrittänyt siihen laittaa, mutta ei ole mitään tullut. Kakkaaminenkin jää kesken jos alan pistää potalle. Ihan se ja sama, ehtii sitä myöhemminkin enkä näe järkeä laittaa "liian" pientä lasta potalle, kun ei se siinä kuitenkaan mitään oikeasti opi.
Eli ei ole epänormaalia jos 1v ei käy potalla?
Olen yrittänyt sillon tällön laittaa potalle istumaan,mutta itkuhan siinä tulee.
Meillä molempia poikia alettu käyttämään potalla istuskelemassa vuoden vanhana, ruuan ja unien jälkeen. Alkuun potta oli vaan "keskellä lattiaa" olkkarissa, että siihen sai rauhassa tutustua ja istuskella housut jalassa. Kumpikaan ei ole vaippaan kakannut 1,5 vuotta täytettyään ja 2 v. kumpikin päiväkuivia. Nyt nuorempikaan (2,5 v.) ei suostu enää potalla istumaan vaan pöntöllä supistajalla.
1v10kk. Aloitettiin "säännöllinen" pottailu n.1v 6kk iässä. Nyt käy potalla 2-4krt/pv ja 1-2 krt/pv sinne jotain tulee. Tulee eli käy, mutta kuivaksi oppimiseen on vielä valovuoden mittainen matka.
Ei olla vielä edes ajateltu pottaa. No huh huh onneksi ihan vielä ei tarvitsekaan. Mikä se ihanneikä tai tavallisin ikä nyt sitten on sille potalla käymisen aloittamiselle? Varmaan olisi järkevämpää aloittaa vasta silloin kun kävelee kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 14:27"]
Ihan se ja sama, ehtii sitä myöhemminkin enkä näe järkeä laittaa "liian" pientä lasta potalle, kun ei se siinä kuitenkaan mitään oikeasti opi.
[/quote]
Mun lapsi tykkäsi olla potalla eikä mitenkään kammoksunut sitä, eikä kammoksu edelleenkään. Aloitti siinä vaiheessa potalla istuskelun, kun osasi istua niin hyvin, että onnistui. Että ehkä siitä on se hyöty?
Rupesi käymään oma alotteisesti 1.5-vuotiaana, ottamalla isosiskosta mallia.Nyt melkein 2v. ja kokonaan kuiva, yökuivakin. Aika helpolla meni kun itse halusi olla niinkuin sisko. :)
No ei oo epänormaalia, monet 1 v pitää pottaa aika epäilyttävänä kapineena. Potta pitää markkinoida hauskana juttuna, potta olkkariin ja luette kirjaa siinä istuen tai pistät sohvanreunalle leikit pystyyn ja lapsi siihen viereen potalla istuen leikkimään, tai mistä nyt sun 1 v tykkääkään. Ja kun istuu, kehut kamalasti miten hienosti istui, vaikkei tuotosta tuliskaan tai vaikka istuis housut jalassa. Ylipäätään kehu aina. Kyllä se sitten alkaa tuotta tulostakin :D.
Meillä 1v4kk ikäinen poika, joka on käynyt potalla säännöllisesti 8 kk iästä alkaen. Olen istuttanut molempia lapsia sillä heti, kun ovat oppineet istumaan, eikä mitään pottapelkoa ole tullut missään vaiheessa. Pottailusta on tehty ihan tavallinen rutiini aina ruokailun ja unien jälkeen. Isompi oppi kuivaksi 2 v 2kk iässä ja tämä toinen nyt tekee yleensä kakat aina pottaan. Tämä helpottaa aika lailla, kun käytämme kestovaippoja. En siis potattele tätä nuorempaa vielä kuivaksiopettamismielessä, vaan ihan vähentääkseni kakkapyykkiä. Meillä lasten rytmit ovat olleet sen verran ennalta-arvattavat tuon kakkaamisen suhteen, että pottailu ei ole ollut mitään lottoamista, vaan onnistunut heti helposti.
ei