Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppimisvelvollisuus? Huostaanotto?

Vierailija
19.09.2013 |

Tulimme juuri poikani kanssa taas kerran sossupalverista ja siellä kiristivät, että jos poika ei käy koulua, niin he ottavat poikani laitokseen huostaan. Eihän 17-vuotiasta voi enää pakottaa kouluun tai laitokseen? Saatanan lehmät antoivat meille 2 viikkoa miettimisaikaa jolloin poika otetaan huostaan, jos muutosta ei tapahdu, onko meillä enää mitään korttia käännettävänä, että saisimme sossut pois meidän kimpusta?

Voiko sosiaalihuolto kiristää 17 vuotiasta poikaani huostaanotolla, kun hän ei käy koulua? Eikös oppimisvelvollisuus pääty 17 vuotiaana, niin olen ainakin ymmärtänyt. 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mennään tähän. Eise peruskoulun käymättämyys katso sitä, etteikö voisi tulevaisuudessa menestyä elämässä. nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
42/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uskomattomalta... Hallinto-oikeus on olemassa. Pojan omalla mielipiteellä on väliä. En oikein jaksa uskoa, että sossut toteuttavat uhkauksensa, mutta jos toteuttavat, niin äkkiä vain yhteys lakimieheen ja asia hallinto-oikeuteen. Voisiko poika käydä lääkärissä juttelemassa? Voisiko saada sairaslomaa ahdistukseen tai masennukseen ja ehkä keskusteluapua? Onko paikkakunnallanne mahdollisuutta suorittaa peruskoulu loppuun aikuisopiskeluna? Se voisi olla hyvä ratkaisu, olisi jotakin ihan muuta kuin tavallinen peruskoulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tunnu lainkaan huolestuneelta siitä, että pojalla ei ole peruskoulun päättötodistusta. Eikö sen pitäisi järkyttää häntä ja saada hänet miettimään, millä keinoin poika jatkaisi koulunkäyntiä? Alaikäinen ei itse ymmärrä, että hänen tulevaisuutensa ilman koulua on surkea. Pakoilu ei auta asiaa.

Vierailija
44/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole jättänyt aikoinani peruskoulun kesken ja minua yritettiin 17-v. asti huostaanottaa sen takia, mutta jossain vaiheessa sossut luovuttivat.

Kuinka kauan pojalla on siihen, että täyttää 18 vuotta? 

Periaattessa 17-vuotiasta, jolla ei ole päihdeongelmaa, rikoksia yms. ei voida ottaa huostaan vain sen takia, että hän ei käy koulua. Tästä on olemassa ihan ennakkotapaus, jossa ollaan todettu, että pelkkä oppivelvollisuuden laiminlyönti ei ole riittävä peruste!

Käytännössä huostaanotto voidaan kuitenkin tehdä. Sossut nimittäin rakastavat valtaansa. Toki huostaanotto sitten myöhemmin puretaan, kun jaksaa asiasta käydä oikeutta, mutta sitä ennen poika voi joutua olemaan laitoksessa pitkäänkin.

Kannattaa siis yrittää sovitella, vaikka se epäreilulta tuntuisikin. Löytyykö paikkakunnaltanne aikuislukiota, jossa voi suorittaa peruskoulun loppuun? Entä kelpaisiko nettiperuskoulu (goolettamalla löytyy lisätietoa)? Lain mukaan pitäisi olla myös mahdollista opiskella itse ja käydä koululla vain tenttimässä.

terv. entinen koulupudokas

PS. Nykyään olen muuten 3-kymppinen IT-alan yrittäjä ja ansaitsen yli 2 kertaa enemmän kuin keskimääräinen sosiaalityöntekijä ;)

Vierailija
45/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:33"]

Ap ei tunnu lainkaan huolestuneelta siitä, että pojalla ei ole peruskoulun päättötodistusta. Eikö sen pitäisi järkyttää häntä ja saada hänet miettimään, millä keinoin poika jatkaisi koulunkäyntiä? Alaikäinen ei itse ymmärrä, että hänen tulevaisuutensa ilman koulua on surkea. Pakoilu ei auta asiaa.

[/quote]

Katsos, kun se elämä ei lopu siihen täysi-ikäisyyteen.. Voihan se poika siitä viisastua ja käydä sen peruskoulun loppuun "aikuisenakin". Mikä kiire sillä pojalla on se just nyt käydä? Saa varmaan paremman päättötodistuksenkin, jos käy sen loppuun motivoituneena. Ja töitä saa kyllä ihan yhtä "hyvin" ilman peruskoulutodistustakin.

Vierailija
46/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari juttua tuli vielä mieleen. Voisiko poikaa piilottaa siihen saakka, kunnes täyttää 18 vuotta? Onko ketään sukulaista tai ystävää tai mökkiä? Ehkä mahdollisuutta vuokrata joku pikku yksiö, jossa poika ei virallisesti olisi kirjoilla? 

Olisiko mahdollista lähteä ulkomaille väliaikaisesti? Joistakin maista voi vuokrata kämpän tosi edullisesti. Itse asuin joskus Berliinissä puoli vuotta todella kivassa kaksiossa hintaan 300 e/kk.

Kuulostaa ehkä hassuilta ideoilta, mutta ihan mahdollisilta. Vaikka poika otettaisiinkin huostaan, niin aina on mahdollista lähteä laitoksesta hatkaan eli vaikka sukulaisten luo tai kaverin kesämökille. Tuskin ne sossut teidän kotiakaan vahtii ympäri vuorokauden, poikahan voi lähteä vaikka kävelylle silloin, kun sossut tulevat vierailulle.

- se entinen koulupudokas

Vierailija
47/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna.

Vierailija
48/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä ruveta veivaamaan jotain 17-vuotiasta huostaan. Hirveästi vaivaa, aikaa ja kuluja tulee tuollaisesta, etenkin jos ymmärsin oikein ja oppivelvollisuus päättyy hänellä tämän vuoden lopussa. Toiseksi sossu ei voi päättää, ettei kotikoulua voi käydä. Kotikoulun mahdollisuus on periaatteessa kaikilla, kunhan vanhempi vain sen järjestää. En ole mikään sossuvastainen ihminen, mutta nämä jutut pistävät kieltämättä ärsyttämään. Toimitaan ihan miten sattuu ja joka kunnassa eri tavalla. Mitä hittoa hyödyttää pistää 17-vuotias laitokseen?

Vierailija
49/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi asia :)

Muistelin hieman menneitä ja tuli mieleen yksi juttu, minkä takia itseäni ei huostaanotettu. Sanoin nimittäin sosiaalityöntekijöille, että olen tietoinen siitä, että oppivelvollisuus päättyy 17-vuotiaana ja aion tehdä heti valituksen, jos minut laitetaan laitokseen.

Pidän todennäköisenä sitä, että tuon takia he eivät toteuttaneet kiirellistä huostaanottoaan. He laskevat sen varaan, että ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Jos käy ilmi, että aiotte tehdä heistä kantelun, niin he tulevat varovaisemmiksi. Ilkeilyä voi toki tulla enemmän, mutta rohkeus uhkauksien toteuttamiseen vähenee.

- koulupudokas

Vierailija
50/50 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestäisikö poika olla laitoksessa sen muutaman kuukauden kunnes täyttää 18 vuotta. Tällöin nimittäin sossu olisi velvollinen järjestämään jälkihuoltoa 21 ikävuoteen asti, eli maksamaan elämisen, järjestämään asunnon, huolehtimaan että mahdolliset terapiat järjestyvät (traumaattinen koulukiusaaminen?) jne. Esim. terapiaa on hyvin vaikea saada muutoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi