Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vihanneksia, hedelmiä ja marjoja pitäisi syödä päivässä, että ne "tuottaisivat hyvää oloa"?

Vierailija
27.08.2020 |

Olen monesti lukenut väitteen, että vihanneksia, hedelmiä ja marjoja paljon syömällä saa paremman olon ja mielen, ja sinänsä sen uskonkin. Tuntuu vain, että se päivittäinen määrä mitä noita pitäisi syödä on melko iso, jotta parannuksia elämässä tuntuisi.

Onko täällä ketään, kuka olisi testannut oikein tatkoituksenmukaisesti, siiirtymällä melko ravinneköyhästä ruokavalliosta extraterveelliseen, että kuinka paljon noita tuoretuotteita pitää syödä jotta saa hyvän olon?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kamalan ripulin lähes välittömästi, kun aloin syömään superterveellisesti.

Vierailija
2/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niitten syömisen lisääminen vaan se että korvaat epäterveellistä ruokaa vihanneksilla. Kyllä se alkaa tuntumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile oloasi.

Minulla pienikin määrä vaikuttaa mielialaan.

Vierailija
4/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niitten syömisen lisääminen vaan se että korvaat epäterveellistä ruokaa vihanneksilla. Kyllä se alkaa tuntumaan.

Miehenä ei voi alkaa korvaamaan kaikkea lihaa hedelmillä

Vierailija
5/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olohan tulee vain kokeilemalla ihan itse. Ei uskomalla muiden suosituksia tai kokemuksia.

Suuri määrä kasviksia ei tarkoita, että syöminen olisi jotenkin "ekstraterveellistä"  Ravintoon kuuluu paljon muutakin. Kasvikset on hyvä lisä ruokavalioon, mutta kyllä ne ravinteet ja vitamiinit tulee ihmisellä pääosin eläinperäisestä ruuasta.

Toki jokainen syököön niin kuin parhaaksi itselleen näkee.

Olen kyllä kuullut joidenkin kertovan, että syövät jotain ruoka-ainetta väkisin, koska sen on sanottu olevan terveellistä ja voivat huonosti sen jälkeen.  Järjetöntä!

Vierailija
6/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä naisenakaan. Sokeri on kaikille vahingollista.

Vierailija
7/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh. Hyvä olo tulee vaan siitä kun syö sitä mitä mieli tekee ja ei tunne siitä syyllisyyttä.

T:Kaikki ihmedieetit kokenut. Nyt syön mitä haluan, mutta kohtuudella.

Vierailija
8/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutukset tulee pitkällä aikavälillä. Ruuasta ollaan montaa mieltä. Vihannekset korvaa sokerihöttöä mikä on ehkä se olennaisin vaikutus. Lehtikaali ja muut todella ravinnerikkaat ruuat, niistä periaatteessa saa tarpeeksi jo vähillä määrillä. Voit vertailla Finelin sivuilla eri ruokia ja saantisuosituksia.

Mutta siis... itse aloin ravinnehömpöttää joitain vuosia. Paino laskee jos jättää gluteenin ja maidon pois. Olokin kevenee, ehkä. Mutta tajusin ettei se ole ruuasta kiinni. Elämässä pitää olla jotain hauskaa tarpeeksi ja rentoutumiskykyä. Ne vaikuttaa yhtä paljon jollei enemmän kropan toimintaan.

Ravinnetarkkailusta voi tulla stressiä siitäkin. En lähtis punnitsee tai suunnittelemaan edes mitään ruokalistoja. Herkuttelisin niinä päivinä kun elämä potkii päähän eniten. Itsellä kroonista kipua. Kun parempi päivä ja paremmat unet, niin syö terveellisemmin. Vaihtelua, jotain uutta, taas jotain rutiinia sen jälkeen.

Luonnossa ihminen söi sitä mitä löysi silloin kun löysi. Ei ollut mitään 3 tunnin välein ruokaa, iltasyömisen välttelyä, liikuntaa silloin ja silloin niin ja niin paljon. Kroppa tottui. Oli kuitenkin fyysistä rasitusta ja siihen energianlähteitä. Eläimet näin syövät edelleen, paitsi lemmikit. Onko strukturoitu elämä hyvinvointia vai onko se vaan ihmisten keksimä juttu sekin?

Ja sairastuessani elin ihan strukturoidusti, eli siihenkään ei voi luottaa hyvinvoinnin ylläpitäjänä.

9/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa jaksamiseen, painoon, vatsan toimintaan, unen laatuun ja ulkonäköön myönteisesti. Puoli kiloa (poislukien peruna) on virallinen suositus, mutta itse syön 1,5-2 kiloa vuorokaudessa. Nyt on kaapissa pari kiloa nauriita, kaali, avomaankurkkuja, kesäkurpitsoita, porkkanoita, sipuleita. Sesongin mukaan syöden vihannekset on halpaa ruokaa. Hedelminä mulla on tällä hetkellä kotimaisia omenoita, marjoina karviaisia. 

Vierailija
10/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ja vähän päälle.

Vierailija
11/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kamalan ripulin lähes välittömästi, kun aloin syömään superterveellisesti.

Oli ruokavalio mitä tahansa, elimistöllä kestää oman aikansa tottua uusiin syömistottumuksiin.

Kannattaa lisätä hevi-osaston tuotteita vähitellen ja tehdä pieniä muutoksia. En ole kovin järjestelmällisesti testannut asiaa mutta tiedän, että itseni lisäksi monelle muulle on on myös psyykkisellä tasolla terveellisempää tehdä muutoksia hitaasti.

Siirtymällä asteittain kohti hyvää ruokavaliota matkan varrella ehtii kokea myös erilaisia koetinkiviä synttärijuhlista kenties kuolemiin asti. Jos muutos on pysyvää, ruokavalio elää arjessa niin, ettei sitä horjuta erilaiset kriisit kuin ehkä hetkellisesti.

Vierailija
12/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep. Siirryin lähes vuoden huono ruokavalion jälkeen sellaiseen, että syön kahdella aterialla tosi paljon kasviksia (menee lähes kokonainen porkkanapussi päivässä) ja papuja tms. Noin kaksi viikkoa kesti, mutta nyt olo paljon virkeämpi. Tietty saattaa olla muitakin juttuja osunut kohdalleen niin kuin kofeiinin oikea määrä ja ne kuuluisat lääkkeet... 

Vierailija
13/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvaa ne lihatuotteet luomulihalla, ei jalosteilla. Vaikutuksen huomaat samalla viikolla:-)

Hedelmät ei ole vihannesten kanssa vertailukelpoisia, koska hedelmiä kasvatetaan ikivanhoissa puissa ja vihannekset kasvatetaan vuosittain uudet: maassa on paljon erilaisia jäämiä ennestään ja monesti niitä lisätäänkin enemmän kuin aikaisempina vuosina. Tuossa yksi, jonka haitat nähdään nyt dementiana:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Dimetoaatti

Vierailija
14/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt näitä rutinoita siitä, miten vaikeaa on syödä suositusten mukaisesti puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä. Sehän on todella vähän.

Aamupala smoothieen tai puuron kanssa menee helposti 200 g marjoja, yksi hedelmä välipalaksi on 200 g, aterioilla lämpimiä kasvislisukkeita 200 g x 2 on vielä niukasti. Lisäksi salaattia, johon siis laitetaan muutakin kuin heinää. Leivän päälle tietysti peruskurkut yms, pähkinöitä muutama kymmenen grammaa päivässä. Jo tuossa on yli kilo.

Itse pidän oloani normaalina mutta sitten kun päädyn jostain syystä esimerkiksi reissussa syömään huonosti, niin huomaahan sen muutamassa päivässä. Vatsa ei enää toimi, olo on raskas ja pöhöttynyt. Tosin tärkeämpää kuin syödä kasviksia, on jättää pois nopeat hiilihydraatit, erityisesti sokeri.

Vierailija
15/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon syömiseen en osaa sanoa. Vähimmillään kasvista 0,1 g on höyrystämällä antanut todella hyvän olon. Siitä tuli nälkäkin. Niin kivaa se oli että jonkun verran on pitänyt ottaa uusintoja.

Vierailija
16/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt näitä rutinoita siitä, miten vaikeaa on syödä suositusten mukaisesti puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä. Sehän on todella vähän.

Aamupala smoothieen tai puuron kanssa menee helposti 200 g marjoja, yksi hedelmä välipalaksi on 200 g, aterioilla lämpimiä kasvislisukkeita 200 g x 2 on vielä niukasti. Lisäksi salaattia, johon siis laitetaan muutakin kuin heinää. Leivän päälle tietysti peruskurkut yms, pähkinöitä muutama kymmenen grammaa päivässä. Jo tuossa on yli kilo.

Itse pidän oloani normaalina mutta sitten kun päädyn jostain syystä esimerkiksi reissussa syömään huonosti, niin huomaahan sen muutamassa päivässä. Vatsa ei enää toimi, olo on raskas ja pöhöttynyt. Tosin tärkeämpää kuin syödä kasviksia, on jättää pois nopeat hiilihydraatit, erityisesti sokeri.

Aika paljon on 200g marjoja yhteen smoothielasiin tai puuroannokseen.

Vierailija
17/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin juuri mainion lämpimän kasvislisukkeen korvaamaan perunaa: pilkon ison punaisen paprikan pannulle, lorautan vähän oliiviöljyä ja haudutan pehmeäksi, kunnes alkaa näkyä mustuneita kohtia. Sitten pilkon joukkoon lämpiämään pari tomaattia. Tuloksena ihana, makea lämmin seos, jota voi syödä minkä tahansa lihan/kalan tai muun proteiinin kanssa. Mukaan vielä esim. punakaali-ananassalaattia, porkkanaraastetta ja vaikka keitettyjä papuja/parsakaalia. Täyttävä ja herkullinen lounas, josta kyllä mieliala paranee :-)

Vierailija
18/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ristiriitainen sun viesti. Syöt paljon sokeria, mutta kehotat jättää sokerin pois.

Vierailija
19/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ristiriitainen sun viesti. Syöt paljon sokeria, mutta kehotat jättää sokerin pois.

Itse asiassa olen ketolla, joten en syö. Kuvailin tavanomaista, suosituksiin perustuvaa dieettiä. Tarkoitus on kuvata, miten ihan tavanomaisella ruualla saa jopa tuplasti kasviksia. Itse en tosiaan syö puuroa, leipää enkä hedelmiä.

Sitä paitsi lähes kaikki suomalaiset syövät paljon, paljon enemmän sokeria kuin yllä kuvatussa. Ja nimenomaan puhdistettua sokeria.

Vierailija
20/21 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on 200g marjoja yhteen smoothielasiin tai puuroannokseen.

Haloo, ei se ole kuin muutama desilitra!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä