Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen oppii neulomaan?

Vierailija
19.09.2013 |

Minkä ikäiselle olette alkaneet opettamaan neulomista?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani opetteli 5- vuotiaana toinen taas on jo 8- vuotias eikä kiinnosta vieläkään.

Teen melko paljon tumppuja yms. ja lapset on tahtoneet aina kokeilla.

Joten olen hommannut isot lapsien puikot ja ovat tehneet pitkää ketjua virkkuukoukulla.

Vierailija
2/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokaluokkalaiset eli 7-9v.

oma poikani oli toka luokan alkaessa 7v ja kutoi kaikenmoisia juttuja, vai oliko se ekalla luokalla.

steiner-koulussa on näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInkä ikäiselle vain se on sitten eri asia, että oppiiko.

Vierailija
4/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-vuotias enkä ole vieläkään oppinut.

Vierailija
5/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 4,5 v. ja haluaisi että opetan. Voihan tuota yrittää, mutta mietin vain onko tuon vielä oikein edes mahdollista oppia.

ap

Vierailija
6/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö otti puikot käteen ensimmäistä kertaa varmaan esikoululaisena, osaa neuloa ainaoikeinneuletta. Virkkaamaan (koukulla) oppi 7-vuotiaana, aiemmin oli virkannut pelkkiä ketjusilmukoita sormivirkkauksella tai koukulla. Ekaluokkalaisena virkkasi ensimmäisen isoäidinneliön.

Paljonhan tässä on kyse motivaatiosta yhdistettynä sorminäppäryyteen ja keskittymiskykyyn :-)

Vierailija
7/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tosi ahkera neulomaan koko lapsuuteni, kun omaa kiinnostusta riitti. Opin viisivuotiaana ja kolmannella, neljännellä käsiala oli jo ihan tasaista, parempaa kuin aikuisillakin, ja niksit hallussa.

Vierailija
8/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö tekin ensin ketjusilmukkamatoja, juuri tuolloin 4-5 -vuotiaana. Eskarissa teki jo koukulla pieniä pussukoita. Oli pienessä ryhmässä, jossa opettaja oli innostunut askartelusta ja lopulta siellä eskarissakin virkkasivat porukalla. Lahjoitin lankoja porukan käyttöön.

Nyt yli vuoteen ei ole tehnyt käytännössä mitään. Neuloa osaa tai osasi jonkun verran, mutta se ei kuulemma ollut yhtä hauskaa kuin virkkaaminen.

Pitäisi varmaan itse taas innostaa tekemään, koska koulussa eivät taida näitä taitoja harjoitella ollenkaan (asutaan ulkomailla).

Eskari-ikäisenä ompeli ensimmäisen kangaskassin itse ja nyt ollaan tekemässä tyynyliinaa yhdessä. On siis 8-vuotias tällä hetkellä.

Vierailija
9/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 10:37"]

Lapsi on 4,5 v. ja haluaisi että opetan. Voihan tuota yrittää, mutta mietin vain onko tuon vielä oikein edes mahdollista oppia.

ap

[/quote]

Opiän tämän ikäisenä neulomaan ainaoikenneuletta niin, että neuloin ehkä rivin kerrallaan ja sitten äiti pari riviä jne. Patalapun sain aikaan :) Sitten oli pari vuotta taukoa ja 7-vuotiaana opettelin uudelleen. Anna kokeilla, jos kerran kiinnostusta löytyy!

T: nykyinen himoneuloja

Vierailija
10/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään tiettyä ikää, milloin lapsen voi opettaa neulomaan. Asia riippuu niin monesta seikasta. Kotoa saatu malli on totta kai tärkeä, mutta vähintäin yhtä tärkeä on myös se, onko lapsi käsistään kätevä. Meillä ovat monenlaiset  kädentaidot kulkeneet perintönä suvussa ties kuinka monen sukupolven ajan. Niillä taidoilla on perheitä elätetty. Taidot ovat periytyneet minullekin, joten olen oppinut monenlaisia askareita jo ennen kouluikää: virkkaus, neulominen, vasaran ja puukon käyttö ym. Virkkauksen opettelua en edes muista, vain sen, että kun matkustimme äidin kanssa junalla isotädin luo, niin halusin myös käsityön junaan, koska olin nähnyt, että monilla oli. Halusin tehdä tädille pannulapun, ehdottomasti pyöreän. Munakuppihan siitä tuli, mutta täti säilytti sitä vuosikausia ja esitteli sitä joskus. Neulomaan opettelun muistan. Oli kirkkaan vihreää lankaa ja kuhmuraiset alumiinipuikot. Seisoin äidin edessä ja pidimme aluksi molemmat kiinni puikoista ja äiti selitti, miten tehdään. Sitten sain kokeilla itse. Voi kun se oli ensin vaikeaa. Olin kuulemma ehdottanut, että eikö sen langanvedon silmukan läpi voisi jättää pois. Pian kuitenkin opin vetämään langankin ja sitten sain ihan ikiomat puikot ja lankaa. Siitä se lähti eikä ole kokonaan loppunut vieläkään, vaikka hartiat eivät enää oikein tykkää käsitöistä. Lähes 60 vuotta puikkoja on jo heiluteltu!

Vierailija
11/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltiin puikkoja, mutta on ehkä vielä vähän liian haasteellista. Hiirenhännän virkkaaminen sormilla sen sijaan onnistui hienosti. :)

ap

Vierailija
12/12 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 12:55"]

Kokeiltiin puikkoja, mutta on ehkä vielä vähän liian haasteellista. Hiirenhännän virkkaaminen sormilla sen sijaan onnistui hienosti. :)

ap

[/quote]

Siitä ne taidot kehittyy. Lisää intoa, ainakin meillä, tuli siitä, että niistä hiirenhännistä sitten tehtiin jotain ihan oikeaa. Jostus letitettiin vyö kolmesta eri värisestä nauhasta. Joskus tehtiin taulu, johon lampaan turkiksi liimattiin ketjusilmukkanauhaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä