Miten toimisit, jos yöllä...
Mitä tekisit, jos yöllä oveasi hakattaisiin ja joku mies tai vaihtoehtoisesti nainen huutaisi apua?
Entäpä kuinka paljon säikähtäisit, jos ovikello soisi yöllä? Mitä tekisit?
Olen usein miettinyt tällaisia hulluja skenaarioita. Luultavasti yrittäisin molemmissa tapauksissa kurkkia ikkunasta, ensimmäisessä luultavasti soittaisin poliisille.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:49"]
Usein olen viimeinen hereillä täällä talossa ja saatan istua itsekseni hiljaa ja nauttia rauhallisuudesta myöhäänkin. Silloin on joskus tullut mieleen, että nyt jos ovikello soisi niin saisin varmaan sydärin. Kun ei ketään odota tulevaksi.
[/quote]
Minä olen joskus ajatellut samaa. Lähinnä sen takia, että meillä on usein keittiön (takapihan puolella) sälekaihtimet ylhäällä. Usein keittiössä pimeällä käydessä on tullut mieleen, kuinkahan sitä säikähtäisi, jos yhtäkkiä näkisi jonkun ikkunan takana kurkkimassa. On tullut kiire laittaa sälekaihtimet alas...
Ottaisin kättä pitempää mukaan ja menisin katsomaan mikä hätänä.
Minä en pelkää, konnilla on syytä pelkoon.
Minun ovikello on soinut yöllä ja heräsin siihen. Kyllähän siihen säpsähti sillä lailla ikävästi.
Pari kertaa painoi ja sitten lakkasi. Käänsin kylkeä.
Mikä lie saatanan juoppo ollut. En jaksanut nousta katsomaan edes ikkunasta haha
Usein olen viimeinen hereillä täällä talossa ja saatan istua itsekseni hiljaa ja nauttia rauhallisuudesta myöhäänkin. Silloin on joskus tullut mieleen, että nyt jos ovikello soisi niin saisin varmaan sydärin. Kun ei ketään odota tulevaksi.
Menisin avaamaan. Meillä on pari koiraa jotka kertois et joku on pihassa jo kauan ennenkuin hän ehtis ees ovelle. Tosi hätä saa olla siis kyseessä et portista tulee sisään...
No katsoisin tietysti ovisilmästä mikä meno on porraskäytävässä. Ja jos tilanne vaikuttaisi huonolta, soittaisin poliisille. Ongelmana tietysti se, että joku muukin saattaa soittaa (mun porraskäytävässä on kuusi asuntoa) tai sitten kaikki ajattelisivat että joku toinen soittaa.
Olen itse soittanut naapurin ovikelloa keskellä yötä ja huutanut porraskäytävässä, kun exäni känniraivoissaan alkoi pahoinpidellä minua. Tästä on jo 10 vuotta aikaa. Naapuri ei avannut ovea.
"Ongelmana tietysti se, että joku muukin saattaa soittaa (mun porraskäytävässä on kuusi asuntoa)"
En nyt erityisesti halua (haluanpas) olla ikävä, mutta säkö meinaat että sieltä tulee sitten sen mukaan partioita, että kuinka moni rapustanne soitti? :) Vai voiskohan niillä kuitenkin olla sen verran älykkäät systeemit siellä poliisilla, että ne hiffaa että katopas, naapuri jos toinenkin soitti tuolta ja tuolta yhdestä ja samasta asiasta ja paikasta? Vai onkos tosiaan susta niin että mikäli viisi naapurusta soittaa, tulee viisi autoa pihaan. No sori...
No itseasiassa olen kaksi kertaa sivullisena soittanut tapauksesta, johon tarvitaan poliisia. Ensimmäinen oli tapaus, jossa kadulla mies pahoinpiteli naista. Silloin ilmeisesti useampi henkilö oli soittanut, koska tuli useampia autoja. En siis usko, että toimintalogiikka oli kuitenkaan se, että arvelivat, että tarvitsee neljä poliisia taltuttamaan tuota yhtä miestä.
Sama myös toisessa tapauksessa, useampia autoja tuli tarkastamaan tilannetta. Myös jos olet katsonut Poliisit-sarjaa, joskus kun tuo kuvattu partio saapuu paikalle, on paikalle jo saapunut toinen partio. Toimintalogiikka ei siis ole tuo, mitä väitit.
6
Mulla on soinut kolme kertaa. Ekalla kerralla homma jatkui oven potkimisella. Luulin että kukalienee tulee sisään oven läpi. Ei oikeasti AAVISTUSTAKAAN kuka se olisi voinut olla. Hiljensin kuuntelemani musiikin ja luimuilin paniikissa ja pidin koiraa rauhallisena. Parin vuoden päästä kävi sama, ensin kello ja sitten potkintaa. Tällä kertaa minulla on kellonajan ja aiemman puhelun vuoksi epäilykseni kolistelijasta. Olin sängyssä ja toivoin että koira lopettaa haukkumisen ilman että joudun paljastamaan olevani kotosalla. Kolmannella kerralla soi vain kello. Tälläkin kertaa olin jo sängyssä enkä aikonut evääni liikauttaa, mutta koiranperkele avasi välioven. :D
Täällä ei päivälläkään avata ovia ilman sovittua asiaa. Joskus jos huomaan naapurin olevan oven takana, avaan. On lainailtu patjaa tms. naapuripalveluksia, nämä ovat ihan tervetulleita.
9 unohti vastata kysymykseen: Jos joku huutaisi paniikissa apua, katsoisin hyvin tarkkaan kuka siellä on ja miltä tilanne vaikuttaa. En viitsisi olla itse ovitsupparina esim. asuntoryöstäjille. Poliisit soittaisin joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 00:17"]
No itseasiassa olen kaksi kertaa sivullisena soittanut tapauksesta, johon tarvitaan poliisia. Ensimmäinen oli tapaus, jossa kadulla mies pahoinpiteli naista. Silloin ilmeisesti useampi henkilö oli soittanut, koska tuli useampia autoja. En siis usko, että toimintalogiikka oli kuitenkaan se, että arvelivat, että tarvitsee neljä poliisia taltuttamaan tuota yhtä miestä.
Sama myös toisessa tapauksessa, useampia autoja tuli tarkastamaan tilannetta. Myös jos olet katsonut Poliisit-sarjaa, joskus kun tuo kuvattu partio saapuu paikalle, on paikalle jo saapunut toinen partio. Toimintalogiikka ei siis ole tuo, mitä väitit.
6
[/quote]
Oot väärässä.
kerran heräsin siihen, että joku huusi apua. Kuuntelin jonkin aikaa ja tajusin, että tulee läheisestä metsästä. Naapuritkin oli herännyt asiaan ja yhdessä sitten huudeltiin pihalla, että MITÄ? MIssä sä olet, tule valoon (katulamppuja oikeesti! tarkoitettiin) pakkohan se oli sitten poliisi soittaa ja hakivat tyypin pois. Selvis seuraavana päivänä, että tyyppi oli karannut paikallisen sairalaan psykiatriselta osastolta ja ekana sitten suunnistanut metsään. Oli muuten sitten tarponut yöllisessä metsässä lähes seitsemän kilsaa.
Yöllä koputetaan usein ulko-oveen, viikonloppuisin varsinkin, kun joltain janoiselta naapurilta on juomat loppu. Olen itsekin kerran syyllistynyt samaan, tosin lähetin tekstarin ensin.
Tää on oikeesti hyvä paikka ja naapurit on upeita, mutta pitävät valppaana. :D
Puolen kilsan päässä isänsä luona joskus asunut sekakäyttäjä on muutaman kerran juossut puoli kylää läpi yöllä soitellen jokaisen talon ovikelloa ja juossut vielä talon ympärikin kokeilemassa mahdolliset auki unohtuneet ovet. Hätänä on ollut mm. saada tuoakkaan tulta, saada tupakkaa tai saada joku soittamaan taksi. Me emme soittaneet taksia, vaan poliisi, ja niin oli tehnyt myös puoli tusinaa naapuria.
Jos oven takana joku nainen huutaisi apua, niin menisin kättä pidemmän, kännykän ja hälyttimen kanssa katsomaan mikä hätä on. Ei tänne yleensä vieraat eksy.
Luultavasti toimisin samoin kuin päivälläkin. Meiltä näkee hyvin ulos (ja ulkoa että ollaan kotona), joten todennäköisesti avaisin oven mikäli ovella ei olisi jotenkin pelottavan oloista tyyppiä. Jos en uskaltaisi avata ovea niin kysyisin asiaa oven läpi tai soittaisin poliisin.
Meille pääsee helposti sisään vaikka ikkunan rikkomalla jos joku tänne haluaa väkisin tunkea, joten tuskin mun oven avaamisella/avaamattomuudella kovin suurta vaikutusta olisi.
Yöllä harvoin olen yksin kotona, joten ehkä todennäköisemmin oltais miehen kanssa yhdessä ovea avaamassa.