Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettehän käytä muovisia juomapulloja tai ruoka-astioita?

Vierailija
18.09.2013 |

Minä lopetin kaiken muovin käyttämisen ftalaatin vuoksi. Entäs muut?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:44"]

Niin edelliseen, etta se BPA tosiaan poistettiin kylla noistakin pulloista jokunen vuosi sitten. Meidan esikoinen viela joi niista pulloista, joissa sita oli, enka ma tiennyt siita. Aika ahdistavaa, eika sille enaa tietenkaan mahda mitaan.

[/quote]

no ainahan voi koittaa syödä ravintoa joka gelatoi haitallisia muoveja elimistöstä. kaalit yms vaikkapa :)

Vierailija
42/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:44"]

Niin edelliseen, etta se BPA tosiaan poistettiin kylla noistakin pulloista jokunen vuosi sitten. Meidan esikoinen viela joi niista pulloista, joissa sita oli, enka ma tiennyt siita. Aika ahdistavaa, eika sille enaa tietenkaan mahda mitaan.

[/quote]

Tai ei ihan edelliseen. Numero 34 siis oon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:31"]

En ole pienen vauvan äiti, joten en ole huomannut ettei muovituttipulloja enää myydä.

[/quote]

Kyllä niitä myydään. Niissä vain ei ole BPA:ta.

(Kyllä tästä muuten uutisoitiin ihan valtakunnallisessa lehdistössä, ei mullakaan ollut vauvaa tai muitakaan mukuloita, kun tuo kielto tuli.)

[/quote]

Mennyt ohi täysin. Milloin?

[/quote]

Anteeksi, mutta mua hieman ärsyttää tämä, että kaikki tieto pitäisi etsiä toisille valmiiksi. Siinä ajassa, jossa kirjoitit tuon viestin, olisit voinut kurkata vaikka Wikipedia-artikkelista sen, koska BPA on kielletty tuttipulloista. Siellä kerrotaan, että EU-maissa BPA:ta sisältävien tuttipullojen valmistaminen on kielletty maaliskuusta 2011 alkaen ja myynti kesäkuusta 2011 alkaen.

Vierailija
44/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:47"]

En ole pienen vauvan äiti, joten en ole huomannut ettei muovituttipulloja enää myydä.

[/quote]

(Kyllä tästä muuten uutisoitiin ihan valtakunnallisessa lehdistössä, ei mullakaan ollut vauvaa tai muitakaan mukuloita, kun tuo kielto tuli.)

[/quote]

[/quote]

Anteeksi, mutta mua hieman ärsyttää tämä, että kaikki tieto pitäisi etsiä toisille valmiiksi. Siinä ajassa, jossa kirjoitit tuon viestin, olisit voinut kurkata vaikka Wikipedia-artikkelista sen, koska BPA on kielletty tuttipulloista. Siellä kerrotaan, että EU-maissa BPA:ta sisältävien tuttipullojen valmistaminen on kielletty maaliskuusta 2011 alkaen ja myynti kesäkuusta 2011 alkaen.

[/quote]

Sen voin kurkista, mutta en sitä, milloin siitä täällä uutisoitiin:) Mutta anteeksi, että aiheutan sinulle ärtymystä. Ehkä joku ärsyyntymätön vielä jaksaa muistaa, toivon. Etsin siitä sitten tietoa,  kun menen yliopiston kirjastoon, lehtiarkistoista:)

Vierailija
45/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:42"]

Onko olemassa lasisia tuttipulloja, joissa olis parempi se tuttiosa kun noissa lifefactoryissa? Meilla nimittain vauva osittaisimetyksella, ja muut kun philipsin avent -pullot ei kay, vaan vauva joko ei huoli pulloa kapeammalla tutilla, tai sit jos huolii, niin alkaa vierastaa rintaa. Mua ahdistaa noi muovipullot, mutta ollaan nyt sitten kuitenkin kaytetty niita, kun oon pitanyt imetyksen jatkumista tarkeena.

Muuten valttelen muoviastioita kuuman ruoan tai nesteen kanssa, mutta oon ollut siina kasityksessa, ettei niista erityisesti liukenis mitaan kylmaan ruokaan tai nesteeseen (tai taitaa olla suositus, ettei myoskaan kovin happamia tuotteita sailytettais muoviastioissa). Tietaako kukaan tasta enemman? Jotkut leipapalaset muovilautaselta tuskin on haitallisia, mutta entas kylma vesi muovimukista? Siis vauvan kannalta ajattelen nyt.

[/quote]

Puran pullot on ruostumattomasta teräksestä valmistettuja ja niissä erilainen se tuttiosa. Taitaa olla niin että Aventin tuttiosa on yhteensopiva Puran pullojen kanssa.

Vierailija
46/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:50"]

Onko olemassa lasisia tuttipulloja, joissa olis parempi se tuttiosa kun noissa lifefactoryissa? Meilla nimittain vauva osittaisimetyksella, ja muut kun philipsin avent -pullot ei kay, vaan vauva joko ei huoli pulloa kapeammalla tutilla, tai sit jos huolii, niin alkaa vierastaa rintaa. Mua ahdistaa noi muovipullot, mutta ollaan nyt sitten kuitenkin kaytetty niita, kun oon pitanyt imetyksen jatkumista tarkeena.

Muuten valttelen muoviastioita kuuman ruoan tai nesteen kanssa, mutta oon ollut siina kasityksessa, ettei niista erityisesti liukenis mitaan kylmaan ruokaan tai nesteeseen (tai taitaa olla suositus, ettei myoskaan kovin happamia tuotteita sailytettais muoviastioissa). Tietaako kukaan tasta enemman? Jotkut leipapalaset muovilautaselta tuskin on haitallisia, mutta entas kylma vesi muovimukista? Siis vauvan kannalta ajattelen nyt.

[/quote]

Puran pullot on ruostumattomasta teräksestä valmistettuja ja niissä erilainen se tuttiosa. Taitaa olla niin että Aventin tuttiosa on yhteensopiva Puran pullojen kanssa.

[/quote]

Joo on ne, tsekkasin http://www.purastainless.com/products/infants/

Vierailija
47/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sen voin kurkista, mutta en sitä, milloin siitä täällä uutisoitiin:) Mutta anteeksi, että aiheutan sinulle ärtymystä. Ehkä joku ärsyyntymätön vielä jaksaa muistaa, toivon. Etsin siitä sitten tietoa,  kun menen yliopiston kirjastoon, lehtiarkistoista:)

[/quote]

Järjellä voi päätellä, että kiellosta on uutisoitu suunnilleen siihen aikaan, kun se on tullut voimaan. Ihan googlellakin voi löytää uutisia, ei tarvitse välttämättä mennä kansalliskirjaston lehtiarkistoon asti.

Vierailija
48/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä löytänyt. Mutta jos joku löysi, niin saa linkittää:)

Ihan siis uutisia, ei mitään keskusteluja.

Vierailija
49/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:54"]

[/quote]

Siinä:

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/EU+kieltää+muovimyrkky+bisfenoli+An+tuttipulloissa/1135261926081

Vierailija
50/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:54"]

[/quote]

Siinä:

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/EU+kieltää+muovimyrkky+bisfenoli+An+tuttipulloissa/1135261926081

[/quote]

Kiitos:)

Vierailija
51/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vau, kiitos! En oo jostain syysta tormannyt noihin, kun oon ilmeisetsi etsinyt vaan lasisia.

Vierailija
52/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako noita Puran pulloja ostettua jostain Suomesta, vai vain tilattua?

Vierailija
53/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:28"]. Se on karsinogeeni, eli syöpää aiheuttava aine, lisäksi se yhdistetään hedelmällisyysongelmiin ja tuon linkin jutun mukaan esim. erektiohäiriöihin. [/ quote].

Kai te kaikki vouhkaajat olette muuten lopettanut alkoholinkin käytön? Se kun yhdistetään kaikkiin edellämainittuihin ja muutamaan muuhunkin ongelmaan. ;) Rauha maahan!

Vierailija
54/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:28"]. Se on karsinogeeni, eli syöpää aiheuttava aine, lisäksi se yhdistetään hedelmällisyysongelmiin ja tuon linkin jutun mukaan esim. erektiohäiriöihin. [/ quote].

Kai te kaikki vouhkaajat olette muuten lopettanut alkoholinkin käytön? Se kun yhdistetään kaikkiin edellämainittuihin ja muutamaan muuhunkin ongelmaan. ;) Rauha maahan!

Vierailija
55/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:17"]

[/quote]

No, kutsu sinä ihan rauhassa vouhkaamiseksi. Alkoholi ei ole kuitenkaan kemikaali, joka käyttäytyy elimistössä hormonin tavoin (siis se ei ole hormonihäiritsijä) eikä se myöskään satunnaisessa käytössä aiheuta syöpää tai hedelmättömyyttä. BPA taas on monen tutkijan mielestä kemikaali, joka jo pieninä annoksina vaikuttaa esim. ihmisen hormonitoimintaan haitallisesti.

Monet pitivät myös esim. Joseph Listeriä ja Louis Pasteuria vouhkaajana. Kikkelis kokkelis.

Vierailija
56/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä käytän, kun en ole mistään vaaroista tiennytkään. Lapsillakin muoviastioita ja muovisia lusikoita, joita käyttävät lähes päivittäin.

Vierailija
57/61 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, yks mun tuttu on neuvolan th ja hän sanoi, että heille on alkanut nyt työn puolesta tulemaan tietoutta näistä kemikaaleista, esim. just BPA:sta.

Vierailija
58/61 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta vääntäen siis: ftalaatteja käytetään lähinnä PVC:n pehmentämiseen. PVC:tä taas käytetään nykyään lähinnä rakennusmateriaaleissa.

Ftalaatteja on kylläkin joka paikassa, etenkin hajustetuissa kosmetiikkatuotteissa. Tämän takia en itse käytä mitään hajustettuja voiteita tai shampoita tai meikkejä. Ruuat säilytän lasisissa rasioissa ja paistinpannu on valurautaa jne.

Vierailija
59/61 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta vääntäen siis: ftalaatteja käytetään lähinnä PVC:n pehmentämiseen. PVC:tä taas käytetään nykyään lähinnä rakennusmateriaaleissa.

Ftalaatteja on kylläkin joka paikassa, etenkin hajustetuissa kosmetiikkatuotteissa. Tämän takia en itse käytä mitään hajustettuja voiteita tai shampoita tai meikkejä. Ruuat säilytän lasisissa rasioissa ja paistinpannu on valurautaa jne.

Millä sitten pääsi peset? Onko vaihtoehtoja paljon?

Vierailija
60/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sitten pääsi peset? Onko vaihtoehtoja paljon?

Nykyään löytää paljon helpommin hajusteettomia tuotteita ihan marketeistakin, mutta itse käytän Yliopiston apteekin shampoota ja hoitoainetta ja Acon suihkusaippuaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän