Avierossa jos asunto jää toiselle -juridista tietoa tarvitaan
Olemme ajatelleet, että lunastaisin asunnon yhdessä vanhempieni kanssa. Miten tämä käytännössä helpoiten onnistuu?
Millä hinnalla mies voi asunnon myydä, voiko hän vapaasti määritellä hinnan? Hän aikoo pyytää +20 000 e, koska on niin katkera, että minä saisin asunnon itselleni. Asunnossa olemme asuneet 1v yhdessä, minä 2v lasten kanssa. Ositus tehdään ensi viikolla. Mies ei ole vuoteen osallistunut asunnon kustannuksiin.
Lainaa jäljellä +180 t, maksettu n 16 t.
Kommentit (5)
Minä lunastin asunnon mieheltäni. Kolmelta kiinteistönvälittäjältä otettiin arvio ja laskettiin niistä keskiarvo, mikä oli sitten kauppahinta. Meillä oli kummallakin asianajaja.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:01"]
Minä lunastin asunnon mieheltäni. Kolmelta kiinteistönvälittäjältä otettiin arvio ja laskettiin niistä keskiarvo, mikä oli sitten kauppahinta. Meillä oli kummallakin asianajaja.
[/quote]
Kuulostaa asialliselta toiminnalta. Paljonko suunnilleen asianajajan palkkiot ovat? Tyhmä kysymys, mutta eipä ole vielä onneksi tarvinnut.
Minäkin lunastin mieheni ulos asunnosta, asianajaja kehotti kysymään isännöitsijältä alueemme toteutuneita kauppahintoja. Niistä sitten keskiarvo, asunnossa ehdimme yhdessä asua yli 10 v. joten priimakuntoinen ei enää ollut.
Oikeusaputoimistosta saa edullisesti asianajajan palveluita jos olet pienituloinen.
Hyvä vinkki nuo toiteutuneet kauppahinnat. Usein ihmisillä on mielikuva vain pyyntihinnoista ja ne saattavat olla paljonkin korkeammat kuin myyntihinta.
Siis sinä asuit ensin lasten kanssa ja mies muutti perässä? kenen asunto alunperin oli?
ja ei, ei hintaa voi hatusta vetää vaan pitää pyytää välittäjän realistinen arvio.