Selkäakne, millä tämän saa parannettua?
Ja olen siis jo melkein 40v. Tämä alkoi joskus alta parikymppisenä. Hassua on se, että kasvoissa en ole koskaan erityisemmin kärsinyt tästä vaivasta, mutta tuo selkä... joskus kun tämä alkoi, söin pitkän ab-kuurin mutta ei siitä juuri ollut apua. Välillä on kausia jolloin se melkein katoaa, mutta sitten taas näpyt tulevat takaisin. En ole oikein osannut yhdistää mihinkään elintapoihinkaan näitä näppylöitä. Minulla on kyllä PCO joka varmaan osaltaan vaikuttaa. Ainoa mikä on auttanut hetkeksi aikaa on kesällä aurinko, joskus nuorempana poltin itseni oikein huolella selästä ja finnit hävisivät pitkäksi aikaa kokonaan, mutta eihän tuo tietenkään ole mikään hoitokeino.
Kommentit (20)
Mulla auttoi ikä.
Kun olin raskaana, kaikki näppylät joka paikasta hävisi kuin taikaiskusta.
Hiipivät sitten taas takaisin.
Ehkä sitten nelikymppisenä alkoivat haihtua pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä testi ja olla ilman maitotuotteita.
T:Kohtalontoveri
Pitää kokeilla. Tosin en maitotuotteita kauheasti käytä mutta voihan sitä testata. Ap
Mulla aiheuttaa kaikki ruokatuotteet jossa on histamiinia tekee aknea.
Jätä maito, rahkat ja juustot, huomaat eron.
Hae kaupasta timjamia pussi. Liota teen tapaan kuumaan veteen noin teelusikallinen per muki. Suihkuttele liuosta suihkupullolla selkään. Toimii.
Toki voit uuttaa myös öljyyn mutta on sottaisempaa.
Itse huomasin, että hiustenhoitoaine tekee näppyjä selkään ja pakaroihin. Pese aina hoitoaineen huuhtelun jälkeen selkä ja pakarat ettei huuhteluaineesta jää jäämiä tukkimaan huokosia.
Mulla lähti jostain ihme syystä selästä näpyt kun aloin laittaa talkkia.
Vierailija kirjoitti:
Jätä maito, rahkat ja juustot, huomaat eron.
Ihan tosi vähän tulee syötyä mitään noista, maitoa en juo muuta kuin aamukahvissa sen lirauksen. Kai senkin voi jättää pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin, että hiustenhoitoaine tekee näppyjä selkään ja pakaroihin. Pese aina hoitoaineen huuhtelun jälkeen selkä ja pakarat ettei huuhteluaineesta jää jäämiä tukkimaan huokosia.
En käytä hoitoainetta hiuksissa. Olen kyllä lukenut että voivat aiheuttaa tuota. Jostain luin että jollain olisi auttanuy Ordinaryn kuoriva glykolihappokasvovesi suihkuteltuna selkään, onko kukaan kokeillut? Ap
Pese herkälle iholle tarkoitetuilla pesuaineilla.
Vaihdatko pyyhkeesi tarpeeksi usein?
Käy kosmetologilla selän ihonpuhdistuksessa. Hän osaa neuvoa iholle sopivat hoitotuotteet ja ohjata tarvittaessa ihotautilääkärin pakeille, jos iho on niin pahaksi päässyt ettei kosmetologiset konstit auta.
Stressi, keho käy ylikierroksilla. Keho ei voi hyvin. Koita saada itsesi rauhoittumaan niin ihokin rauhoittuu.
Sinulla on aktiivinen iho, joka erittää paljon rasvaa. Sinun pitää siis pestä se rasva pois sekä iholta, että ihon kanssa kosketuksiin tulevista tekstiileistä.
Pese selkä pesuaineella vähintään kerran päivässä, ja aina kun olet hikoillut. Vaihda paita puhtaaseen aina, kun olet pessyt selän. Lakanat ja kylpypyyhe puhtaaseen 1 viikon välein, tai useammin, jos siltä tuntuu. Pese lakanat, kylpypyyhkeet ja ihoa vasten tulevat paidat aina vähintään 60 asteessa (osta sellaisia paitoja, jotka sen kestävät).
Minun puolisoni kärsi pitkään selkäaknesta, ja näillä konsteilla (+ selänpesuaineena Sunlight vihreä palasaippua) on tilanne ollut jo pitkään rauhallinen. Jos elämä on kovin stressaavaa (deadlinet painaa päälle jne.) saattaa pari yksittäistä näppylää edelleen tulla.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olin tulossa ehdottaan. kun itse tajusin huuhdella hoitoaineet pään sivulta tai yli kokonaan pois, niin johan hävis näpyt. Ei hoitoainetta näppyalueelle.
Finnit selkään tulee sisältäpäin. Stressi, epäpuhdas ruokavalio, huono ruuansulatus aiheuttavat finnejä.
Isotretinoiini-kuurilla se akne lähtee. Itselläni oli teini-iässä pelkästään yläselkä ja rintakehä näppylöillä, naama ei. Söin isotretinoiini-kuurin, ja sillä parani. Vuosia myöhemmin e-pillereiden lopetuksen seurauksena meikas ruveta tulemaan kipeitä finnejä leukapieliin, joissa ei siis koskaan oo ennen ollut näppyjä. Söin sitten uudestaan kevyemmän kuurin tota samaa, ja eipä oo akne uusinu sen jälkeen.
Kannattaa tehdä testi ja olla ilman maitotuotteita.
T:Kohtalontoveri