Mikähän se työpäivän pituus oikeasti monilla on tänä päivänä jos ihan kellolla katsottaisiin se aika kun varsinaisesti tekee työtä?
Vaikka olisi virallisesti 7,5h, niin epäilen ettei efektiivinen työaika ole lähimainkaan monilla noin paljon. Toki voi oll heitäkin joilla on niin paljon "harmaata työtä" että tekevät itse asiassa paljon enemmänkin kuin tuon 7,5h.
Kommentit (35)
2 - 4 tuntia, vaihtelee päivän mukaan. Töitä ei riitä 7,5 tunniksi, mutta koska eläminen ei ole ilmaista niin...
Meillä kellotettiin. Sen jälkeen tiputettiin toinen työntekijä pois. Jonkin ajan kuluttua kellotettiin taas. Lyhennettiin työaikaa ja sanottiin, että saat tehdä vain kaikki ihan pakolliset hommat ja ylityötä ei tehdä ilman todella painavaa syytä. Viime viikolla kävi taas kellottaja...
Jokainen kohde, joita on paljon, on kellotettu ja jokaisessa on oma työaikansa. Jos luppoaikaa jää(!) siitä pitäis ilmoittaa, että voidaan lyhentää kohteen työaikaa, mutta kukaan ei ilmoita näitä.
Teen ajattelutyötä paljon vapaa-ajalla, kun työaika varataan kaikkeen muuhun. Rauhallista ajattelua ei suuressa mittaluokassa arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kellotettiin. Sen jälkeen tiputettiin toinen työntekijä pois. Jonkin ajan kuluttua kellotettiin taas. Lyhennettiin työaikaa ja sanottiin, että saat tehdä vain kaikki ihan pakolliset hommat ja ylityötä ei tehdä ilman todella painavaa syytä. Viime viikolla kävi taas kellottaja...
Jokainen kohde, joita on paljon, on kellotettu ja jokaisessa on oma työaikansa. Jos luppoaikaa jää(!) siitä pitäis ilmoittaa, että voidaan lyhentää kohteen työaikaa, mutta kukaan ei ilmoita näitä.
Ai kauheeta! Tätä se työpäivän lyhentäminen varmaan olis. Samat hommat nopeammin. Kyllä mulle työn tekemisen lisäksi on työkaverit ihan tosi tärkeitä ja mä oon kyllä parempi työntekijä kun saan välillä lörpötellä tai puhkua työkavereille.
Mä olen joskus laskenut, että neljä tuntia on se tehokas työaika, mitä teen päivässä. Siis tuon ajan todella puhun puhelimessa, järjestän asioita, kirjoitan, vastaan sähköposteihin, valmistelen tulevaa tapahtuaa tms. Loppuaika kuluu tällä palstalla, omia asioita hoidellessa, työakavereiden kanssa kahvihuoneessa, ruokiksella... Jotakin ideointia ja yksittäiseen viestiin vastaamista tms, saattaa olla illalla tai viikonloppuna, mutta en osaa tätä varsinaiseksi työksi lukea. Teen vaativaa asiantuntijatyötä huomattavasti keskivertopalkansaajaa kovemmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Puhut duunarityöstä. Kun työ kellotetaan pitää olla itsellä sen verran järkeä ettei tee työtä täydellä höyryllä.
Noin tunnin teen töitä. Jos oikein ahkera työnarkomaani päätän olla, saatan kaksikin tuntia paiskia hommia.
- virkamies
Mulla menee usein 8h, on päiviä jolloin hyvä että vessassa ehtii käydä.
Itselläni on paljon matkustamista, mutta junassa istumista ei lasketa työajaksi, vaikka en minä sitä vapaa-ajalla tekisi.
Entisessä työpaikassa ruokatunti väkituisilla 2 H ... tehtiin töitä ehkä 4 H.
Oli niin raskasta...
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassa ruokatunti väkituisilla 2 H ... tehtiin töitä ehkä 4 H.
Oli niin raskasta...
Ja en ole muuten ikinä nähnyt missään niin laiskaa porukkaa... osasivat olla tekevinään töitä, kävelivät hätäisesti edestakaisin yms yms
Huonoa johtamista.
Kyllä monen suuren yhtiön pääkonttorissa, jossa suurin osa työntekijöistä on ns. ylempiä toimihenkilöitä, voi tulla ja mennä ihan miten haluaa ja kehtaa, riippuu esihenkilöstä. Paperilla kahdeksan tunnin työpäivä, käytännössä kuuden. Työajan seurantaa on, paitsi että ei ole, ja tätä se lusmuporukka käyttää hyväkseen.
Työaika 7,5h johon sisältyy 2×15 min. kahvitauot.
Työaikaa siis 7h ja kyllä varmaankin yhteensä tunnin verran tulee päivässä pidettyä pikkutaukoja kun ei vaan kykene vetämään kuin robotti koko päivää.
Siivooja
Ehkä sellaiset 5h päivässä. Olen rekrytoija ja päivässä on yleensä max. kaksi haastattelua. Tunti niihin varataan, mutta á 45min niihin menee. Sitten yleistä sälää, sähköposteja, henkilöarviointien tekoa jne. toki siinä välissä ja näin. Mutta 5h riittää. Siihen mahtuu hakemusten läpikäyntiä, puhelinkeskusteluja ja sourcing, eli kandidaattien etsimistä. Joskus on pitkiä päiviä, mutta keskiarvoksi veikkaisin 5h. Loput on netin selailua, lounaalla istumista ja kahvittelua kollegojen kanssa.
Oma effektiivinen työaikani on tasan sen verran kuin liike on auki. Työntekoa se päivystäminenkin on.
Suomessa pitäisi muuttaa työlakeja niin, että vain oikeasta työnteosta saisi rahaa.
Voisi mennä näillä pari tuntia päivässä oikeaa työtä tekevillä "ajattelijoilla" vetelät housuun kun ei maksettaisikaan enää istumisesta, hah.
Vierailija kirjoitti:
Työaika 7,5h johon sisältyy 2×15 min. kahvitauot.
Työaikaa siis 7h ja kyllä varmaankin yhteensä tunnin verran tulee päivässä pidettyä pikkutaukoja kun ei vaan kykene vetämään kuin robotti koko päivää.Siivooja
Teillä ei ole ”pakollista” puolen tunnin ruokataukoa?
Olen yrittäjä ja teen noin 3 tuntia työtä päivässä. Lopun ajan istuskelen.