Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas tämä aihe! Mikä sopiva lahjasumma ylioppilaalle?

Vierailija
27.08.2020 |

Kummilapseni sisarus kyseessä. Sekä oma että ylioppilaan perhe olemme taloudellisesti hyvin toimeentulevia. 50 eur varmaan liian vähän, 100 eur sopivampi, vai pitääkö olla enemmän.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienatkoon itse rahansa, aikuinen ihminen.

Vierailija
2/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin kummilapselle 200 euroa ja pikkuveljelleen aikanaan 100 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen on hyvä

Vierailija
4/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut rahan antamisen.. Se on niin kiinni, miten nuori on opetettu ymmärtämään rahan arvo. 

MInulla on paljon arvotavaraa, joista valitsen lahjaksi jotakin saatesanoin. Siitä saa myymällä rahaa, jos ei lahja itsessään kelpaa, ja siinäpä oppii vähän hankkimaan tienestiä sekä ymmärtämään miten rahaa tehdään.  

Vierailija
5/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Laitetaan siis saturainen.

Vierailija
6/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei penninhyrrää.

Lakkiaiset ei ole kerjuutilaisuus.

Vierailija
7/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen on aika paljon, mutta jos teillä on varaa ja halua antaa se, niin siitä vaan. Olisin ehdottanut viittä kymppiä.

Vierailija
8/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu, mutta en todellakaan laita mitään satasia kuoreen.

Mitä nuori todennäköisesti tekee rahalla? Jos se menee viinaan tai vaatteisiin, niin 50 e on liikaa jo.

Vierailija
9/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helposti muuten tuikkaatte jonkun satasen vaikka tuulen vietäväksi? Eikö sen summan hukkaaminen tunnu missään?

Vierailija
10/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa on kyllä melkoisen suuri lahja nuorelle edes ylioppilaalle.

Kaikkein lähimmät tuon voivat lahjoittaa, mutta ystäviltä ja kaukaisimmilta sukulaisilta riittä jo 50 euroa.

Tai ainakin näin itsestäni tuntuu, joka työskentelen erittäin pienellä palkalla.

Vierailija
11/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppupeleissä, kun lahjakortteja ja kuoria availlaan ja ne on tutkittu, kukaan, ei kukaan muista jälkeenpäin minkä verran itsekukin on lahjoittanut rahaa.

Kysykääpä tätä vaikka lahjansaajalta itseltään, ei taatusti muista.  Se joku joka saattaa muistaa, on lahjansaajan äiti. Isällä ei myöskään ole mitään tietoa siitä keltä ja paljonko ja mitä on lapselle ja nuorelle lahjoitettu.

Parhaiten jää mieleen konkreettinen lahja, mutta sellaista on tosi hankalaa valita, kun ei tiedä nuoren tulevaisuuden suunnitelmia.

Vierailija
12/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne antamiset yleensä lopukin siihen 18:nteen syntymäpäivään, jollei nyt äiskä väkisin kutsu vielä jatkossakin lahjarahojen toivossa.

Vierailija
13/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin 50 euroa sukulaistytölle, joka pääsi samantien yliopistoon. Isolta suvulta ja ystäväpiiriltä tulee lisää.

Vierailija
14/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ on sopiva summa.

Kummilapselle ehkä antaisin 100€.

Vierailija
15/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ tai kysyy kerääkö nuori jotain astiasarjaa tms. omaan asuntoon muuttoa varten.

Vierailija
16/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen minusta hyvä, kun varaa on. Nyt on huono tilanne nuorilla saada mitään työtä, kaikki rahaa tulee varmasti tarpeeseen.

Vierailija
17/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Mielestäni juhlakalun läheisyyden lisäksi merkitystä on antajan rahatilanteella. Minulta voi siis ”odottaa” isompaa summaa kuin vaikka pienituloiselta enolta. Vaikkei tässä varmaan mitään varsinaisia odotuksia ole, omasta mielestäni on tyylikästä muistaa hiukan suuremmalla summalla, kun kerran kykenen. Ja tietysti on kiva kun nuorella on sitten opiskelun alkuun näistä lahjoista vähän irtorahaa, ei niitä aspitilille tarvitse laittaa.

Itse taas luulen että nuori muistaa vanhempiaan paremmin, mitä on keltäkin saanut. Ei välttämättä näytä niitä kuoria vanhemmilleen. Mutta en minä vanhempien takia lahjoja annakaan.

Vierailija
18/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitytölleni annoin pari vuotta sitten 500 EUR.

Vierailija
19/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000€.

Puhtaana käteen.

Vierailija
20/23 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50, etäisemmälle olen antanut 20 ja ruusun.