Kerro vinkkisi onnelliseen työttömyyteen!
Mitä teet päivisin onnellinen työtön? Millä saat rahasi riittämään? Onko rahan määrällä edes merkitystä, jos tulet kuitenkin toimeen?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokran jälkeen jää jotain 400e/kk tulee ihan hyvin toimeen. Parhaat vinkit on että elä käytä alkoholia, elä tupakoi ja asu halvassa asunnossa.
Hyviä vinkkejä. Entä onnellisuuspuoli? Mistä saat iloa elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokran jälkeen jää jotain 400e/kk tulee ihan hyvin toimeen. Parhaat vinkit on että elä käytä alkoholia, elä tupakoi ja asu halvassa asunnossa.
Hyviä vinkkejä. Entä onnellisuuspuoli? Mistä saat iloa elämääsi?
Itse saan aikani kulumaan hyvin vaikka nettiä selatessa, mutta kyllähän sitä voi käydä vaikka kävelyllä ja ne kuuluisat marjastaminen ja sienestäminen. Ruoka kannattaa myös laittaa itse ja pakastaa, mukavaa ajanvietettä ja säästyy rahat samalla.
Elelen osinko- ja vuokratuloilla.
En voi sanoa olevani työtön koska en hae töitä.
Teen itseni onnelliseksi tekemällä asioita johon on nyt aikaa ja varaa.
Olen suht onnellinen vaikka rahaa on niukasti enkä ole työelämässä. Tärkeää on pitää huolta itsestään, joten liikuntaa kohtuullisesti, ei päihteitä, pääsääntöisesti terveellinen ruokavalio.
Kannattaa myös hankkia sellaisia harrastuksia, jotka eivät maksa mitään tai vain tosi vähän, esim. lukeminen (kirjasto), kirjoittaminen, luontoretkeily tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Paras vinkki on ettei lue nettifoorumeita tai somea, koska siellä 99.9999% työttömyyttä käsitteleviä kirjoituksia on raivohullujen oikeistolaisten wanna-be-porvareiden ja kokoomusnuorten pahan mielen purkamista työttömiin.
Vierailija kirjoitti:
Paras vinkki on ettei lue nettifoorumeita tai somea, koska siellä 99.9999% työttömyyttä käsitteleviä kirjoituksia on raivohullujen oikeistolaisten wanna-be-porvareiden ja kokoomusnuorten pahan mielen purkamista työttömiin.
Taitaa olla muutenkin ihan hyvä neuvo onnellisuuden kannalta olla välittämättä monista asioista ja aktiivisesti vältellä sellaisia asioita joista tulee huonolle tuulelle. Itse en jaksa enää oikein edes uutisia lukea. Ajatella, on siinäkin tapa että ihmiset heti herätessään täyttävät mielensä kaikella sillä mikä maailmassa on pielessä.
Ja juu ironista että kirjoitan tätä nettifoorumille mutta todella harvoin näitä oikeasti käytän.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen alkoholijuomat pääasiassa itse niin eipä ne kovin kalliiksi tule.
Saan kuukaudessa n.1200e, lainaa maksan 400e. Hoidan puutarhaa, urheilen, siivoan, kokkaan ja leivon, olen lapsia vastassa kun tulevat koulusta ja lähetän aamulla kouluun :) harvemmin on tylsää ja joka kuukausi jää rahaa säästöönkin!
Sehän riippuu kauanko työttömyys kestää? Kun se kestää vuosikymmeniä kuten minulla, niin kyllä siinä ajassa on jo kaikenlaista tullut tehtyä eikä onnea löydä enää mistään.
Tärkeintä on että päihteitä riittää. Vasta kävin ostamassa lisää ja huomenna tulee kelan massii. Nyt on sen verran parantunut olo että voi juoda aamukahvit. Oleellisinta on että on olotila.
Otin oma vuokra-asunnon. Siirsin vähät säästöt jemmaan. Näin olen henkisestikin turvassa pompotuksilta. Karenssi jos tulee niin toimeentulotukea saan ja se riittää alennettunakin.
Päivät kuluu netissä, ulkoillessa ja sukulaisia autellenkin. Pyöräilen, kävelen, kerään marjoja ja talvella hiihdän. Varsinaisia maksullisia harrastuksia ei ole. Säästän rahaa ja suunnittelen ostokseni niin että ruokaa ei jää hukkaan. Max. kerran kuussa käyn ulkona syömässä tai ostan valmista kotiin. Käyn ilmaisissa tapahtumissa ja kierrän kirppareilla mutta harvoin sieltäkään tulee mitään ostettua. Kaikkea tarpeellista löytyy jo. En polta, en juo ja liikun päivittäin.
Kannattaa kikkailla ansiosidonnaisilla, minimiaika töissä, jonka jälkeen maksimiajaksi ansiosidonnaisille ja sama homma alusta.
Raha ei ole ongelma, on muutama tonni säästössäkin. Tärkeää on ymmärtää, osa ihmisiä vihaa sinua etkä voi tehdä sille yhtään mitään, joten älä anna mitään arvoa muiden ihmisten mielipiteille. Vanhempana helpompaa kun ei enää etsi hyväksyntää, nuorempana vaikeampaa. Katkaise kaikki negatiiviset ihmiskontaktit. Tämä toki pätee kaikissa oloissa. Älä tervehdi ketään, joka inhoaa sinua koska olet työtön.
Työttömänä hyvin harva ihminen on tervehtimisen arvoinen, suurin osa näkee itsensä kilometrin sinun yläpuolellasi, joten älä katso heitä silmiin, älä tervehdi, vittuile jos silti tuppautuvat. Lähes kaikki pitävät selvänä että sinun kuuluu olla nyt nöyrä, joten älä ole nöyrä. Silmä silmästä, älä kuuntele mitään paskaa.
Älä juo liikaa, älä valvo pitkään, älä syö epäterveellisesti, harrasta liikuntaa, harrasta kaikenlaista ja lue.
Ennen kaikkea: pyri aina säästämään rahaa. Jos olet PA, niin olet täysin koneiston armoilla, jokainen karenssi ja leikkaus on suora uhka. Jos sulla on säästöjä, niin muutama kuukausi vaikka täysin ilman tukea ei merkitse juuri mitään, voit pyytää koneiston capoja vetämään käteen jos hyppivät silmille.
Raha. Ainoa tärkeä asia työttömän elämässä. Jos sinulla on sitä, niin sinua on vaikeampi nöyryyttää, komennella.
Vierailija kirjoitti:
Otin oma vuokra-asunnon. Siirsin vähät säästöt jemmaan. Näin olen henkisestikin turvassa pompotuksilta. Karenssi jos tulee niin toimeentulotukea saan ja se riittää alennettunakin.
Päivät kuluu netissä, ulkoillessa ja sukulaisia autellenkin. Pyöräilen, kävelen, kerään marjoja ja talvella hiihdän. Varsinaisia maksullisia harrastuksia ei ole. Säästän rahaa ja suunnittelen ostokseni niin että ruokaa ei jää hukkaan. Max. kerran kuussa käyn ulkona syömässä tai ostan valmista kotiin. Käyn ilmaisissa tapahtumissa ja kierrän kirppareilla mutta harvoin sieltäkään tulee mitään ostettua. Kaikkea tarpeellista löytyy jo. En polta, en juo ja liikun päivittäin.
Tää on totta. Ei kannata ikinä pitää rahoja tilillä, jos sattuu jäämään mitään ylimääräistä, koska kaikki säästöt huomioidaan toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kikkailla ansiosidonnaisilla, minimiaika töissä, jonka jälkeen maksimiajaksi ansiosidonnaisille ja sama homma alusta.
Kävisihän tuokin jos niitä töitä saisi aina kun haluaisi. Toisaalta omat palkat on aina ollut niin pieniä että ei ansiosidonnaisella jää juuri eroa siihen että olisi peruspäivärahalla, asumistuella ja toimeentulotuella. Jos olisi oma maksettu asunto niin tilanne olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vaan se huono puoli että joutuis tekemään töitä. :(