Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkoinen pukama, kuinka kauan kestää kun menee pois?

Vierailija
17.09.2013 |

Minulla oli 2 päivää kestävä järkyttävä vatsatauti, ja reilu viikko sen jälkeen pepunaukon reunaan ilmestyi osittain ihon värinen ja osittain sinertävä kova pukama joka kooltaan herneen ja pavun väliltä. Se on ollut siinä sunnuntaista saakka, huomasin vahingossa kun olin suihkussa ja sormi osui johonkin kovaan pestessä ja sitten aloin tutkimaan peilin avulla :( Se ei pysy sisällä, on sen verran kova että putkahtaa helposti takaisin ulos kun painelin voidetta laitettuani. Ei tosin ole kipeä millään tavalla eikä vuoda verta, roikkuu siinä vaan inhottavan näköisenä ja pelkään että puhkeaa esim. töissä, tai kahden viikon päästä ulkomaanmatkalla.

Kuinka kauan kestää että tuollainen menee pois tai pienenee? Olen hoitanut sitä apteekin pukamavoiteella 2 päivää. Kuulin ettei lääkärit ala noita enää kovin helposti puhkomaan tai hirttämään koska sen jälkeinen tulehdusriski on korkea ja hankala istua. Kuulin myös että kotihoitoa suositeltu noin neljä viikkoa jos käyty vastaanotolla.

Kiitän etukäteen kaikista asiallisista neuvoista ja kokemuksista.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirtto ei ole iso toimenpide ja se kyllä tehdään helpostikin kun menet alan erikoislääkärille.

jos se muuten on oikeasti ulkoinen pukama (ei ole sama asia kuin se että se "on ulkona"), on leikkaus ainoa joka auttaa.

valitettavati, vaikka pieneniiät tms, uusii toooodella helposti.

tää on vähän tällänen loppu elään juttu, kuten herpes.

Vierailija
2/19 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huups, paljon virheitä...ei muuten pukea helposti, älä huoli. käytä shceriproct  puikko ja rasva kuurina loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PuHkea :D

Vierailija
4/19 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ulkoinen pukama yleensä tuollainen kova? Vai onko silloin kyse hyytymästä? Onko pelkkä ulkoinen normi-sellainen että sen saa puskettua sisäpuolelle?

Lääkärit eivät kuulemma poista ellei ole kivuliaita koska siinä kohtaa on hermoja, sulkijalihaksia jne.

Vierailija
5/19 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä taas: Teen paljon istumatyötä ja tuli tosiaan tuollainen vatsatauti joka ilmeisesti edesauttoi myös sen syntyä. Minulla ei aiemmin ole ollut vastaavia ongelmia, korkeintaan pieni haavauma jonkin ummetuksen yhteydessä joskus 10 vuotta sitten mutta parani päivässä parissa. En ole ollut raskaana ja olen jo 35v, olen kuullut että tämä olisi melko yleinen vaiva raskaana olevilla :-o

Vierailija
6/19 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onks nuo pukamat aina kipeitä??

Vierailija
7/19 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoiset pukamat tulee yleensä jäädäkseen. Onni on, että ne eivät ole yleensä myös kipeitä. Mutta esim. hirttämällä ei niitä voi hoitaa, ja ulkoisten pukamien leikkaushoidon jälkiparaneminen on sen verran tuskainen juttu, että ko. operaatiota ei helposti tehdä. 

Itselläni on ollut ulkoisia peräpukamia pari jo 10 vuotta mutta eipä niistä juuri haittaa ole. Anaaliseksi ei toki tule kyseeseen, ja joskus tulee takapuolta pyyhkiessä vähän verta, mutta ei muuta vaivaa. 

Vierailija
8/19 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on pieni sininen kova "herne" anusaukon yläreunassa, varmaan stressin aiheuttamaa. ollut viikon. ei satu eikä tunnu istuttaessa eikä vuoda mitään mutta lähteekö se kova juttu liikkeelle koskaan sieltä ja jääkö siitä mahdollisesti joku sellainen heltta joka saattaa täyttyä taas uudestaan jos tulee stressi? scheriproct neo-voiteella olen sitä ja sen ympäristöä päivittäin rasvaillut ja laittanut sitä sillä mukana tulleella pitkällä putkella myös anuksen sisäpuolelle. olen lukenut että leikkauksesta sinne pukamaan saattaa jäädä sellainen ilkeä "kanava" joka täyttyy aina kakasta ja tulehtuu.... onko totta?

Vierailija
9/19 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä to hell

Vierailija
10/19 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 09:51"]

sinä to hell

[/quote]

auotko päätä? toivottavasti saat itse 10 pukamaa ensi yönä!

Vierailija
11/19 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistaa trombosoituneen? Eikö vaarana ole fistelin muodostuminen sen tilalle jos lääkäri avaa sen neulalla?

Vierailija
12/19 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 18:41"]

Trombosoitunut pukama kannattaa puhkaista, se helpottaa heti. Ei siinä mitään lihaksia ja hermoja leikata vaan ihan pinnallisesti vaan.

[/quote]

niin mutta kun nin moni kertonut että ne lääkärit ei ala noita leikkeleen eikä puhkomaan ja jos eivät edes ole kipeitä tai verta vuotavia, niin minkäs teet? puhkaiset itse?? :(

sisäiset hirtetään, noita ulkona olevia ei.

Vierailija
13/19 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäinen pukama voi myös olla sellainen, joka on ulkopuolella, eli sen tuntee sormin ulkopuolella, sen takia maallikko helposti sekottaa sen ulkoiseen. Siksi kannattaa mennä gastroenterologille. Eka käynti on nopeahko tutkimus ja seuraavalla käynnillä rektoskopia ja hirtto, jos se on sopiva hoito - miksi vasta seuraavalla kerralla, koska sitä ennen pitää olla 12 h syömättä ja ottaa vielä joku suolihuuhtelutyyppinen lääke. Hirtto saattaa hieman huipata tms jälkikäteen.

Vierailija
14/19 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollainen trombosoitunut (hyytynyt?) lähde muka itsestään pois??

Vierailija
15/19 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuosta voi päätellä paljon, kun kerrot ikäsi.

Trombosoitunut pukama kannattaa puhkaista, se helpottaa heti. Ei siinä mitään lihaksia ja hermoja leikata vaan ihan pinnallisesti vaan.

Vierailija
16/19 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:01"]

Eikö tuollainen trombosoitunut (hyytynyt?) lähde muka itsestään pois??

[/quote]

kai se jossain välissä vähän kutistuu mutta voi kai tulla helposti uudestaan jos pynnistää liikaa.

Vierailija
17/19 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin yhdistelmähoitoa ulkoiseen pukamaan. Työnsin sen aina sisään, kun kävin vessassa. Oiskohan viikon-kahden jälkeen vihdoin jäänyt sisälle, eikä sitä sen jälkeen ole näkynyt. Nyt vuoden ollut poissa.

Vierailija
18/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toi pukama on pirun kipeä. Istuminen ja oikeastaan kaikki sattuu. Oli jo n. viikon pois mut tuli takaisin ja nyt aloitin sitten hädesalvalla voitelun. Ei oo aiemmin ollu tommosta, mut ilmeisesti istumatyö tän nyt aiheutti. :( Kunpa häipyisi pian..

Vierailija
19/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävin lääkärillä näyttämässä trombosoitunutta pukamaa. Ja se hoidettiin heti toimenpidehuoneessa pois.

Toimenpide oli aika nopea ja kivuton, se kesti noin 15 minuuttia.

Kyljelleen makaamaan, sitten putsattiin pukaman seutu, pistettiin puudutuspiikki (tämä nipisti vähän) ja sitten viillettiin pukama auki. Sieltä tuli verta ja se hyytymä ulos. Suosittelen menemään lääkärille hoitamaan, jos tällaista vaivaa.

Parin viikon päästä kontrollikäynti edessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän