Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys HR-asiantuntijalle

Vierailija
17.09.2013 |

Mitä työnantaja voi tehdä, jos työntekijä ihan avoimesti kertoo hakevansa sairaslomaa, koska lomapäivät on käytetty ja perheen kanssa pitäisi päästä pariksi viikoksi lomailemaan.

Työkaverini on jo useamman kerran kertonut aamukahvipöydässä tekevänsä näin. Ajankohdat ja sairasloman syytkin on kerrottu etukäteen.

Onko tosiaan niin, että työnantaja ei voi tehdä mitään, jos työntekijä toimittaa sairaslomatodistuksen?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja antaa ainakin huomautuksen/varoituksen asiasta ja vaatii lääkärintodistusta, jos todella haluaa sairaslomaa hakea.

Vierailija
2/7 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ei tarvitse sairauslomatodistusta hyväksyä. Voidaan esim. komentaa kyseinen hlö työterveyslääkäriin tai järjestää muuta kuin ko. henkilön vakituista työtä, jota pystyy tekemään. Itse puuttuisin asiaan jo siinä kahvipöydässä!

Minkälainen työ on kyseessä? Entä sairausloman syy? Tänä päivänä ei luulisi kenelläkään olevan varaa pelleeillä työpaikkansa kanssa. Vai haluaisiko hän saada potkut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kädet on tosi sidotut tuossa tilanteessa. Tosi törkeissä tapauksissa olen vaatinut saikkulapun jo ekasta poissaolopäivästä, mutta sittenhän ne tulee luittamusmiehen kanssa itkemään. Onneksi nykyinen luottis on tosi särmä ja suoraselkäinen. 

Mutta joo, keinovalikoima on hyvin rajallinen ja voit uskoa, että se välillä vituttaa. 

t. Hr-pomo

Vierailija
4/7 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hr-pomo unohti mukautetun työn. Onneksi joku toinen oli kartalla. 

Vierailija
5/7 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen hlö joka oikein kahvipöydässä asialla vouhottaa, pitäisi saada jotenkin edes hiljennettyä. Eikö kukaan pöydässä istujista uskalla sanoa, että voitko lopettaa tuollaiset puheet! Me emme halua kuunnella noin tyhmää tekstiä.

Vierailija
6/7 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä hän näitä "totuuksia" päälliköiden aikana kerro ja työkaverit eivät kaveriaan käräytä. Itse olen vaan kuunnellut lähinnä pöyristyneenä ja melko uutena työntekijänä olen vähän arka ottamaan asiaa esille.

Olen vaan ihmetellyt, miten joku uskaltaa pelleillä työpaikkansa kustannuksella, kun YT:t kolkuttelevat meidänkin firman ovella.

Em. työntekijä tekee asiakaskoulutusta ja uuden työpaikan löytäminen on tällä alalla, hänen koulutuksellaan on tällä hetkellä todella vaikeaa. Palkka ja edut ovat sellaiset, joista voi muualla vain haaveilla. On vaikea uskoa, että hän potkut haluaisi, mutta mistäpä sitäään voi varmasti tietää.

Vierailija
7/7 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän on oikein sanonut syyksi, millä hän oli suunnitellut sairaslomaa hakea? Aika harvasta asiasta kai kahta viikkoa putkeen saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän