Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkulasten yöpullo, en oikein käsitä sitä.

Vierailija
17.09.2013 |

Mun lapset eivät ole mitään yöpulloja koskaan vaatineet. Kaksosetkin jotka syntyivät keskosina pari kuukautta ennen aikojaan, alkoivat nukkua muutaman viikon sisällä kotiin pääsyn jälkeen yöt heräämättä syömään, enkä todellakaan alkanut herätellä. Ihan itsestään alkoivat yöllä pitää pikkuhiljaa pidempää väliä syömisessä, olisko pari viikkoa olleet kotona kun oli jo yöllä kuuden tunnin yöunet, ja siitä ne piteni sitten n. 11 tuntiin. Nyt neljävuotiaanakin joskus yöllä heräilevät painajaisiin, se on ollut vähän raskasta kun vuorotellen molemmilla on ollut aina kausia että herää yöllä itkemään. Esikoinen aikoinaan nukkui yönsä heräämättä juuri koskaan. 

Jotkut puhuu että isokin lapsi vaatii maitopulloa tai jopa kaakaota tuttipullossa keskellä yötä, ja sitten pissaakin tulee yön aikana ihan hirveästi, pitää vaihtaa vaippaa keskellä yötä. Sitä en käsitä, että mistä se on lähtenyt että jos lapsi herää kesken yöunien, että annetaan jotain muuta kuin tutti suuhun, onko se lapsi muka jotenkin kauhean nälkäinen tai janoinen?  Varsinkin kun lapsi saa alkaa juoda iltaisin velliä, sillä pysyy nälkä poissa kyllä normaalisti aamuun asti. Iltapuurolla meidän neljävuotiaatkin nukkuu vieläkin sen 10-11 tuntia yössä.

Ja miksi ihmeessä yli 1 vuotiaalle annetaan maitoa tuttipullosta? Eikö osaa nokkamukista juoda? Ei meillä lapset mitenkään edes kaivanneet tuttipulloa, sehän oli vaan jännää juoda mukista, ja tutti oli kuitenkin käytössä, tutista luopuminen oli sekin loppujen lopuksi yllättävän helppoa, en tosin kovin aikaisin sitä edes yrittänyt, mun mielestä lapsi saa kyllä syödä kaksivuotiaana vielä tuttia jos haluaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 18:09"]

Mulle on lähtökohtaisesti ihan yks hailee, miten vanhaksi syö tuttia tai pulloa tai tekee ihan mitä tahansa vauvamaista. Jos se lapsi vaan nukkuu, eikä sillä ole kipuja tai pahaa oloa.

[/quote]

Ajattelen täysin samalla tavalla. Myös minulle on ihan yksi lysti, miten perheen yöt rauhoittuvat, pääasia että jokainen saa sen levon jonka tarvitsee.

Vierailija
2/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole mikään pakko meikäläisen sitä ymmärtääkään, mutta koska tämä on keskustelupalsta, oletan että tästäkin aiheesta saa keskustella ne jotka haluaa. Minä olen kyllä antanut lapsille 3kk ikäisestä kiinteämpää syötävää, ehkä se on vaikuttanut nukkumiseen positiivisesti, esikoinen valvoi yöt läpeensä juuri sen ensimmäiset 3kk, ei itkenyt, mutta ei myöskään nukkunut. Imettäminen on ollut hankalaa sekä esikoisen että näiden kaksosten kanssa, ei ole onnistunut kuin vaivoin pari kolme kuukautta. Kaksosille pumppasin kotona maitoa sen aikaa kun olivat sairaalassa, oli sitten siellä sairaalassa heille aina oman äidin maitoa ja myös kotona oli sitten pakkasessa tissimaitoa jota annettiin pullosta lisämaitona.

Sinulle 16, joo on totta että en ymmärrä yhtä hyvin sellaisia asioita joita en ole kokenut itse, kuin niitä jotka olen kokenut, siksi kysynkin muilta mielipiteitä. En myöskään voi kuin yrittää kuvitella minkälaista on lapsen kanssa jolla on allergioita ym. onneksi meillä on mennyt kaikki hyvin kaksostenkin kanssa. Ystävättären vauva ei pystynyt juomaan kuin jotain kallista apteekin maitoa, ja hänen kokemuksensa olivat karmeita, enkä soisi niitä kenellekään.

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, mistä tiedätte että se lapsen herääminen yöllä vaatii nimenomaan juotavaa pullollisen? Ja mitä minä olen kuullut juuri se liiallinen juominen ja siitä johtuva pissaaminen ja vaippojen vaihtelu kesken yöunien on juuri se joka rikkoo sen yöunen kaikilta osapuolilta. Ja lapsen nukuttamiseenhan neuvotaan luomaan tietty rutiini, jotta lapsi tietää että nyt on se aika että nukutaan, eikö ole ihan oma päätös alkaa laittaa lapsi nukkumaan pullon kanssa, eikä niin että lapsi olisi kylläinen jo ennen sänkyyn menoa? Eikä niin että olet syöttänyt lapsen, ja viet hänet sänkyyn, mutta lapsi ei nuku koskaan jos ei saa maitopulloa suuhunsa, oli maha miten täynnä iltapalaa hyvänsä? Eli vaatiiko se lapsi sitä pulloa alusta asti, vai onko kuitenkin kyse vaan vanhemman itse tekemästä rutiinista ja tavasta?

Itse olen erittäin laiska ihminen, ja varsinkin lasten ollessa vauvoja olen ollut hyvin väsynyt ja uupunut, en halua sillä ketään tuomita, haluan vaan tietää että mistä tämä tyyli tulee että lapsella on yöpullo tai jopa useita yön mittaan. 

Joku sanoi että lapset on erilaisia, siis onko toisten lapset vaan paljon kovempia syömään/juomaan kuin toisten, että heillä on vaan niin kova nälkä, että eivät pysty nukkumaan edes kuutta tuntia putkeen syömättä?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:41"]

Ylläri-pylläri: lapset ovat erilaisia. Useimmat lapsen ominaisuudet eivät ole vanhempien ansiota. :D

[/quote]

Niin TOTTA !! :) Tuo on neljän lapsen äitinä tullut huomattua!

Vierailija
4/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän tämä tiivistettynä. Ap.n omasta 'suusta'... Ja tälläisistä ihmisistä on täälläkin keskusteltu

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:07"]

Kun en käsitä, niin en käsitä. Ei mulle tule mieleenkään ? ap

[/quote]

Vierailija
5/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:39"]

Ei varmasti ole mikään pakko meikäläisen sitä ymmärtääkään, mutta koska tämä on keskustelupalsta, oletan että tästäkin aiheesta saa keskustella ne jotka haluaa. Minä olen kyllä antanut lapsille 3kk ikäisestä kiinteämpää syötävää, ehkä se on vaikuttanut nukkumiseen positiivisesti, esikoinen valvoi yöt läpeensä juuri sen ensimmäiset 3kk, ei itkenyt, mutta ei myöskään nukkunut. Imettäminen on ollut hankalaa sekä esikoisen että näiden kaksosten kanssa, ei ole onnistunut kuin vaivoin pari kolme kuukautta. Kaksosille pumppasin kotona maitoa sen aikaa kun olivat sairaalassa, oli sitten siellä sairaalassa heille aina oman äidin maitoa ja myös kotona oli sitten pakkasessa tissimaitoa jota annettiin pullosta lisämaitona.

Sinulle 16, joo on totta että en ymmärrä yhtä hyvin sellaisia asioita joita en ole kokenut itse, kuin niitä jotka olen kokenut, siksi kysynkin muilta mielipiteitä. En myöskään voi kuin yrittää kuvitella minkälaista on lapsen kanssa jolla on allergioita ym. onneksi meillä on mennyt kaikki hyvin kaksostenkin kanssa. Ystävättären vauva ei pystynyt juomaan kuin jotain kallista apteekin maitoa, ja hänen kokemuksensa olivat karmeita, enkä soisi niitä kenellekään.

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, mistä tiedätte että se lapsen herääminen yöllä vaatii nimenomaan juotavaa pullollisen? Ja mitä minä olen kuullut juuri se liiallinen juominen ja siitä johtuva pissaaminen ja vaippojen vaihtelu kesken yöunien on juuri se joka rikkoo sen yöunen kaikilta osapuolilta. Ja lapsen nukuttamiseenhan neuvotaan luomaan tietty rutiini, jotta lapsi tietää että nyt on se aika että nukutaan, eikö ole ihan oma päätös alkaa laittaa lapsi nukkumaan pullon kanssa, eikä niin että lapsi olisi kylläinen jo ennen sänkyyn menoa? Eikä niin että olet syöttänyt lapsen, ja viet hänet sänkyyn, mutta lapsi ei nuku koskaan jos ei saa maitopulloa suuhunsa, oli maha miten täynnä iltapalaa hyvänsä? Eli vaatiiko se lapsi sitä pulloa alusta asti, vai onko kuitenkin kyse vaan vanhemman itse tekemästä rutiinista ja tavasta?

Itse olen erittäin laiska ihminen, ja varsinkin lasten ollessa vauvoja olen ollut hyvin väsynyt ja uupunut, en halua sillä ketään tuomita, haluan vaan tietää että mistä tämä tyyli tulee että lapsella on yöpullo tai jopa useita yön mittaan. 

Joku sanoi että lapset on erilaisia, siis onko toisten lapset vaan paljon kovempia syömään/juomaan kuin toisten, että heillä on vaan niin kova nälkä, että eivät pysty nukkumaan edes kuutta tuntia putkeen syömättä?

ap

[/quote]

Meillä kaksi alipainoista keskosta, jotka piti väen vängällä herättää syömään 3h välein. Siltikin painonnousu alkoi vasta viiden kuukauden iässä kunnolla, ja tuota syöttörumbaa piti pitää yllä koko ensimmäinen vuosi, vuorokauden ympäri. Neuvolan mielestä yösyöminen olisi pitänyt lopettaa puolivuotiaana, lääkärin mielestä ei missään nimessä.

Molemmilla on lisäksi maitoallergia, enkä tiedä vaikuttiko tuo korvikkeen laatu (apteekista) jotenkin, mutta kyllä näillä molemmilla vatsa kurisi nälästä öisin herätessään eikä uni tullut ennen kuin sai vatsantäytettä. Tukevasta iltapuurosta huolimatta. Tätä jatkuikin sitten ihan parivuotiaaksi saakka, vasta lähempänä kahta ikävuotta kumpainenkin on alkanut nukkua illasta aamuun (20->07). Ja vasta lähempänä kolmea ikävuotta lapset ovat alkaneet syödä normaalimman kokoisia ruoka-annoksia.

Pulloa eivät tarvinneet nukahtamiseen, eikä kummallekaan kelvannut tutti. Uni tuli vatsa täynnä, märän vaipan vaihtamiseen nämä eivät heränneet koskaan.

Edelleen ovat pienikokoisia ja hurjan hoikkia, eikä näitä tunnu saavan lihotettua sitten millään. Meitä vain näköjään on moneen junaan. Ja ihan normaaleita näistä näyttää kasvavan eikä hampaat ole rikki. :D

Vierailija
6/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meidän pojat oli kuitenkin yli puolitoistakiloisia syntyessään, eikä mitään sairauksia jäänyt, toinen poika on vieläkin jossain -2 käyrällä, toinen kaksosista on jo vissiin vähän pluskäyrän puolella. Pojat on ihan eri "kroppaisia". Pienenpikokoista tutkittiin varmuuden vuoksi että ei ole mitään vikaa joka aiheuttaisi hitaan kasvun, mitään ei löydetty, ja lääkäri sanoi että pääasia että kasvaa omalla käyrällään. Pojat ovat nyt 4,5v, toinen painaa 18kg ja toinen 14kg, ilman yösyöttöjä :)

Mutta jokatapauksessa, en nyt tarkoittanutkaan sitä että alipainoisia keskosia syötetään kolmen tunnin välein, vaan sitä miksi normaali, jopa kaksi tai kolmevuotias taapero, juo tuttipullosta maitoa keskellä yötä. ap

Vierailija
7/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään 2- tai 3-vuotiasta, jota syötetään öisin tuttipullolla, joten mistään laajasta ja yleisestä ongelmasta en usko olevan kyse.

Se, miksi itse syötin yli 6 kk:n ikäistä öisin johtui monesta seikasta. Vauva oli tottunut yösyömisiin, kun piti ekan kuukauden herättää 3 h välein eikä meillä siis kyse mistään keskosesta vaan vain vähän hoikasta vauvasta, jonka painokäyrä eteni hissukseen. Noin 3 kk:n iässä saatiin syötöt vähennettyä kahteen yössä. Mistäkö tiesin, että halusi juuri syödä? Kun ei rauhoittunut muuten. Ei häntä revitty ylös sängystä vaan ihan itse pärähti itkemään ja kun ei rauhoittunut silittelyyn, sylittelyyn eikä tutitteluun niin sitten piti syöttää. 

6 kk:n jälkeen saatiin yösyötöt vähenemään yhteen kertaan, mutta siitä kerrasta pidettiin kiinni ja tiukasti. Huuto oli kovaa ja loputonta, jos ei saanut maitohuikkaa noin klo 4 yöllä (tässä vaiheessa siis nukkui sen iltapuuron ansiosta noin 7 tuntia ennen kuin halusi sen maitohuikan tissistä ja 8 kk:n iästä lähtien pullosta). Ei jaksettu tuossa vaiheessa kuunnella huutoa, kun sen maidon jälkeen nukkui makeasti vielä 4-5 tuntia ja kaikki saivat nukuttua hyvin. Ei tuntunut hankalalta enää tuo yksi syöttö yössä, ja kun vauva siirtyi pulloon, helpottui entisestään, kun mieskin saattoi hoitaa sen syötön.

Meillä yöpullo lopetettiin 11 kk:n iässä, kun saatiin varmistettua itse, ettei se lapsi enää sitä pulloa tarvinnut, vaikka hoikka olikin. Tarjottiin siis pullossa vettä, jota joi pari yötä ja päätti sitten mieluummin nukkua kuin litkiä vettä. 

Kyllä koen, että ne meidän yösyötöt olivat tarpeen ihan meidän aikuistenkin unentarpeen takia. Vauva huusi tunnista toiseen, ja tuntui tyhmältä kuunnella sitä, kun tiesi, että huuto lakkaisi maitotilkalla. En käsitä, miksi sitä vauvaa pitäisi tuolla tavalla turhaan kouluttaa. 

Ystävälläni tämä yöhuikan otto jatkui melkein 2-vuotiaaksi asti. Kyllähän hän välillä yritti taaperoa siitä vieroittaa, mutta kun huuto oli kovaa eikä kukaan jaksanut valvoa montaa yötä putkeen, niin katsoi, että pienempi paha se yösyöttö on kuin jatkuva univaje. Loppui se yösyöminen heilläkin 1v9kk:n iässä, joten mitään kamalaa katastrofia siitä ei seurannut.

Onko muuten tässä nyt kyse tuttipullosta nimenomaan eikä välttämättä imetyksestä? En nimittäin näe tässä oikein mitään eroa. Kyse on taaperon tarpeesta, ja tuli se maito sitten tissistä tai pullosta on ihan sivuseikka. Eiköhän jokainen vanhempi pyri ne yösyötöt lopettamaan, mutta koirakoulua ei kaikilla ole halua tai voimia pitää. Eiköhän se yösyöminen lopu jokaisella joka tapauksessa ennen kouluikää.

Vierailija
8/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit unohdetaan ihan sujuvasti, et osa ihan normaalipainoisistakin AIKUISISTA käy yöaikaan jääkaapilla tai ainakin juomassa. Kukaan ei kuitenkaan kauhistele sitä. Mitä eroa?

Vierailija
9/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miltei puolitoistavuotiaalla yöpullo käytössä, illalla saa ihan pienen tilkkasen vettä ja yöllä lussuttaa tyhjällä pullolla itsensä uneen. Tutista luopui itse 6kk:n iässä eikä sitä sen jälkeen huolinut. Valvottuja öitä tuli useampia kun oli ilmeisesti maissiallergiaa ja vain tissi auttoi nukahtamiseen, vuoden iässä vieroitus tissistä ja pullo korvasi yötissin ja nukutaan pääsääntöisesti koko yö, hampaita tehdessä, yms. liikkellelähdöt aiheuttaneet heräilyjä, mutta pullolla päässyt äkkiä takaisin uneen.

Laiskuus syynä kun en ole saanut vieroitettua ja kun nukahtaa siihen niin helposti eikä itse enää jaksaisi sitä yöruljanssia. Olen ajatellut että sitten taas vähän isompana ihan karusti vaan pullo lähtee, liekkö vaikeempaa vai helpompaa silloin en tiedä... Tuttia ei tosissaan ole oikein koskaan syönyt ja pullossakin on pelkästään se pieni vesi tilkka illalla niin en usko että hampaiden puolesta tarvitsisi olla hirveän huolissaan?

Vierailija
10/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sulla kyllä väsähtänyt PROVOyritys... :- D

Vierailija
11/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Kun en käsitä, niin en käsitä. Ei mulle tule mieleenkään että jos lapsi herää yöllä, niin sillä on automaattisesti nälkä, yleensä se herää siihen kun tutti on pudonnut suusta, siinä se. Jos joka vinkaisuun antaa pullon tai tissin suuhun, niin tottakai se lapsi siihen tottuu. En minä ole koskaan nukuttanut lapsta niin että "iltapala" syödään sängyssä, vaan niin että se iltapala joka ensimmäisten 3 kk jälkeen on jotain kiinteämpää kuin maito, syödään keittiössä tai olohuoneessa, ja sitten mennään makuuhuoneeseen nukkumaan, ja sillä selvä. Lapsi voi nukahtaa sänkyyn itse, tai sitten syliin tai miten vaan, mutta ei sänky ole mikään ruokailuhetken paikka. Toiset oikein rehentelee miten helppo lapsi on laittaa nukkumaan, lapsi sänkyyn pullon kanssa, pieni vauvakin jopa pitää itse pullosta kiinni niin aikuisen ei tarvi tehdä mitään. Mitä järkeä? ap

Vierailija
12/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konjakkipullo on hyvä yöpullo. Nam!

Vierailija
13/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minä taas en käsitä kuka antaa 2 vuotiaalle vielä tutin? kävelevä ja puhuva lapsi ei tarvitse tuttia, eihän se opi puhumaan jos aina tutti suussa..ei silti en minäkään ymmärrä yöpulloja isoilla vauvoilla..saati kaakaota, koskaan kuullutkaan, että joku antaa..

Vierailija
14/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset puhuu kyllä liikaakin vaikka tuteista luovuttiin vasta kaksivuotiaana, nyt kun keksis jonkun tulpan tuohon että olisivat joskus hiljaa :)

Vierailija
15/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun meillä ei yksikään lapsista huolinut tuttia vaikka pullosta joivatkin. Onneksi et ollut heidän äitinsä, huonosti olis voinut keskosille käydä.

Vierailija
16/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista kuvitella et tutin anto tekisi sinusta paremman kasvattajan. Sitäpaitsi, mulle sanottiin kättärillä et keskonen pitää herättää syömään myös öisin ettei tule liian pitkää väliä ruokailuihin.

Vierailija
17/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole sanonut että olisin parempi äiti kun annan tutin, eihän se tutti liity heidän syömiseensä millään lailla, vaan siihen että helpommin tyytyivät yöllä kun heräsivät yöllä, varmasti olisi ilman tuttiakin pärjännyt kuten monet pärjääkin. Ei se silti selitä sitä, miksi lapsi opetetaan nukahtamaan pullon kanssa, ja siihen että kun yöllä herää heti tyrkätään suuhun juotavaa.

Meillä kaksoset oppi kyllä jo sairaala-aikoinaan siihen rytimiin että syödään tietyn väliajoin, mutta myös siellä sitä aika pidennettiin pikkuhiljaa yöaikaan. Kun lapsi kasvaa hyvin, ja syö päivisin hyvin, ei ole todellakaan tarvetta loputtomiin herätellä yöllä syömään neljän tunnin välein. Mun mielestä on julmaa herättää lasta kesken makeimman unen syömään, kun mitään hätää ei ole. Kyllä se syöttäminen oli aikamoinen rumba kuitenkin silloin aluksi kahden kanssa, kun piti imettää ja pitää kirjaa kuinka paljon kumpikin joi, ja kummasta tissistä, ja erilaisia tippoja piti antaa monta kertaa vuorokaudessa. Pojat sai keskolassa nenämahaletkulla maitoa ensin, sitten kun oppivat kuukauden vanhoina syömään sekä pullosta että tissistä, pääsivät kotiin. Kotona saivat sekä tissiä että pullosta äidinmaitoa aluksi, ja sitten pullosta kaikki. ap

Vierailija
18/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tarvii olutpullon yöpulloksi. Muuten herätessään vaatii seksiä

Vierailija
19/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläri-pylläri: lapset ovat erilaisia. Useimmat lapsen ominaisuudet eivät ole vanhempien ansiota. :D

Vierailija
20/25 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia. Kaikki eivät todellakaan nuku yhtä hyvin kuin ap:n lapset. Itse olen kasvattanut 4 lasta ja yksikään ei ole nukkunut kokonaista yötä ensimmäiseen 8 kuukauteen. Yöpulloa en ole kylläkään koskaan itse käyttänyt, mutta olen antanut rintaa yölläkin n. 10kk ikään asti. Ymmärrän pullon käytön siinä mielessä, että halutaan loppuyö rauhoittaa antamalla se maito, koska tiedetään, että lapsi vaatii sitä muuten kenties tuntitolkulla. Itse olen samasta syystä antanut sitä tissiä tarpeen vaatiessa, koska on paljon helpompi olla hereillä se 15min kuin monta tuntia hyssytellen vauvaa.

Yli vuoden ikäistä en ole kylläkään koskaan syöttänyt yöllä. Sen ikäisellähän yösyöminen on vain tapa, josta olisi syytä opettaa pois.