Minkä ikäisenä annoit lapset mennä Facebookiin?
Tyttäreni 11v haluaisi tehdä profiilin Facebookiin. Ikärajahan on 13v, mutta olenko liian niuhottava äiti ellen anna lupaa vielä?
Kommentit (18)
Naapurin tyttö on siellä. Kaverit teki feikkiprofiilin, kun tytön vanhemmat ei lupaa antaneet. On kuvat ja kaikki. Nyt vanhemmat yrittävät sitä profiilia poistaa, mutta ei onnistu sillä perusteella, että he vaativat. Sellainen on FB.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:45"]
Lapsen kavereista osa on jo facebookissa (eihän tyttö muuten sinne osaisi halutakaan), joten tuskin säännön rikkominen johtaisi mihinkään sanktioihin. Ei mahda viranomaisten resurssit riittää alaikäisten facebookkillaisten ratsaamiseen :) Mutta periaatteestahan tässä tietysti on kyse ja aika jämäkästi olen tytölleni asian ilmaissut. Kunhan tässä itsekseni vielä asiaa pähkäilen..
[/quote]
Annat lapselle esimerkin, ettei sääntöjä tarvitse noudattaa. Tuota samaa on sitten helppo jatkaa muualle ja muihin sääntöihin. Ihan pikkasen voi valehdella, ei se mitään haittaa, kun äitikin niin tekee.
[/quote]
Ei vaan lapsen kanssa keskustellaan siitä, että nämä säännöt on laatinut FB itse. Se ei kuitenkaan mitenkään valvo säännön noudattamista eikä edes halua tarkistaa, että henkilö todella on se henkilö, jonka nimellä palveluun kirjautuu. Minusta FB on paras mahdollinen tilaisuus käydä lapsen kanssa läpi netin "säännöt" ja "vaatimukset", jotta hän tajuaisi, että vaikka sivusto haluaa tietää nimen, osoitteen, pankkitunnukset jne., niin niitä ei jonkun säännön vuoksi tarvitse sille antaa. Vain viranomaisen määräyksiä ja sääntöjä totellaan. Vain lakiin perustuvia sääntöjä ja määräyksitä totellaan. Kaikki muut säännöt ovat suosituksia siihen asti, kunnes palveluntarjoaja itse ryhtyy sitä valvomaan!
Vai oikeastiko täydellä parkkipaikalla et aja autoasi viimeiseen tyhjään ruutuun, vaikka siinä olisi jonkun jättämä paperilappu, että "varattu Liisalle".
[/quote]
Sä nyt unohdat, että Liisa laittaa sen lapun jonkun toisen parkkiruutuun. Facebook tekee ne säännöt omaan palveluunsa. Omaansa kun kaiketi saa säännöt tehdä, vai mitä? Saathan säkin tehdä omaan kotiisi säännöt, joita vieraiden on noudatettava tai poistuttava jos eivät halua noudattaa. Ei ne vieraat voi teillä hillua mielensä mukaan ja perustella sitä sillä, että sä et ole viranomainen, joten et saa siksi määrätä omassa kodissasi. Tottakai jokainen saa omaan palveluunsa tehdä säännöt (kunhan ne eivät riko lakia) ja palveluun liittyvien on niitä noudatettava. Jos ei pysty noudattamaan niin kannattaa pysyä poissa kyseistä palvelusta. Tollanen lapsellinen, "mun ei ole pakko noudattaa kun poliiseja ja muita viranomaisia" on aika naurettava asenne. Kun oikeesti sä noudatat aika paljon sääntöjä, joita ei ole laissa ja joita ei aktiivisesti valvota. Miksi fb olis joku poikkeus.
Ei se ole sun luvasta kiinni. Rikotte facebookin sääntöjä jos teette profiilin alle 13 vuotiaalle, se meinaan kysyy syntymävuotta joka sitten pitää valehdella jos aikoo sen profiilin saada tehtyä. Ei siinä ole kohtaa joka sanoo "olen alle 13-v mutta äiti antoi luvan".
Mun lapsi on nyt 13-v, ja sanoi että sen kaverit on olleet vuosia facessa. Poikani sanoi, ettei häntä kiinnosta. Kaverit kuulemma on suht riippuvaisia siitä.
Ei tietenkään alle 13-v. Johonkin ne rajat on vedettävä ja jos 11-vuotiaalle antaa luvan, niin seuraavana lupaa on kysymässä 9-vuotias. Pidän vanhempia, jotka antavat lapsensa olla facessa alaikäisinä, typerinä, moraalittomina ja kyvyttöminä kasvattamaan lastansa...
9v. Isommat sisarukset auttoivat asiassa. Siitä jo vuosi. Ei käy siellä usein.
Lapsen kavereista osa on jo facebookissa (eihän tyttö muuten sinne osaisi halutakaan), joten tuskin säännön rikkominen johtaisi mihinkään sanktioihin. Ei mahda viranomaisten resurssit riittää alaikäisten facebookkillaisten ratsaamiseen :) Mutta periaatteestahan tässä tietysti on kyse ja aika jämäkästi olen tytölleni asian ilmaissut. Kunhan tässä itsekseni vielä asiaa pähkäilen..
Esikoinen pääsi sinne 13v täytettyään, sama oli tarkoitus nuoremmallekin, mutta isosisko vähän salaa jeesasi, joten toinen meni sinne jo 12v.
Käytännössä kaikki 12-vuotiaan poikani samanikäiset ystävät ovat Facebookissa. Meidän perheessä lapset ovat päässeet 10-vuotiaina, ja jo silloin kaikki kaveritkin ovat siellä käytännössä olleet. Aluksi pitää opettaa, miten siellä käyttäydytään ja alkuun tunnukset ja salasanat voivat olla vanhemman tiedossa. Yhdessä voidaan hoitaa myös se, että vanhempi on lapsen kaverina, joka näkee kaikki julkaisut.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:34"]
Ei se ole sun luvasta kiinni. Rikotte facebookin sääntöjä jos teette profiilin alle 13 vuotiaalle, se meinaan kysyy syntymävuotta joka sitten pitää valehdella jos aikoo sen profiilin saada tehtyä. Ei siinä ole kohtaa joka sanoo "olen alle 13-v mutta äiti antoi luvan".
[/quote]
Se on sääntö, jota palveluntarjoaja itse ei valvo eli kuollut kirjain. Sen ainoa tarkoitus on estää USA:ssa oikeudenkäynnit palvelua vastaan, koska siellä osassa osavaltioita 13v on raja esim. mainosmateriaalin "suorasyötölle".
FB ei valvo käyttäjien ikää tai edes sitä, onko käyttäjä oikeasti olemassa. Siellä on satoja Mikki Hiiriä. On nuorelle paljon parempi olla FB:ssä valvotusti kuin siten, että tekee vanhemmilta salaa feikkiprofiilin. Jos sille feikille sattuu jotain, ei lapsi uskalla kertoa vanhemmille, koska nämä ovat FB:n kieltäneet ja lapsi voi joutua vaikka miten kamalan kiusaamisen kohteeksi.
Meidän 6v on siellä feikkiprofiililla pelaamassa. Posti Pate on yllättävän yleinen suomalaisnimi :-)
[/quote]
Kerropa meille muillekin, mikä viranomainen puuttuu palveluntarjoajan keksimän säännön rikkomiseen tilanteessa, jossa palveluntarjoaja itse ei edes halua varmistaa sen säännön noudattamista.
Kahta viikkoa vaille 13-vuotiaana annoin. Tämä siksi, että siirtyi juuri silloin yläasteelle ja tiesin että siinä heti alussa kutsutaan kavereita yms. ja facebookista voi olla hyötyä ryhmäytymisessä uusiin koulukavereihin. Ja kun oli siis ihan juuri täyttämässä oikeastikin sen vaaditun.
Sitä ennen ei saanut profiilia tehdä, vaikka muuten meidän perheessä käytetään konetta tosi paljon. Minusta oli helppo vedota siihen, että tää on nyt sääntö eikä se ole meidän säätämä.
FB 13 v raja ei ole laki, vaan että jenkkifirma on pessyt kätensä sillä vastuusta. Suositus. Joten sitä ei minkään viranomaistahon tarvitse ratsata. :)
Parhaitenhan siellä vanhemmat sitten vahtii omiaan ja kavereita, kun itsekin on FBssa. En mä näe nuorempien sinne liittymistä pahana ja lapset nyt valehtelee toisinaan asioista kuin asioista. Valeeton nostakoot kätensä ja keskittynee hetkeksi sielunsa tutkiskeluun.
Jos vanhemmat ei anna lupaa, niin suurinosa niistä tekee profiiliin sitten salaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:39"]
Yhdessä voidaan hoitaa myös se, että vanhempi on lapsen kaverina, joka näkee kaikki julkaisut.
[/quote]
Lapset oppivat kyllä nopeasti piilottamaan julkaisuja omilta vanhemmiltaan, sen voi tehdä helposti kunkin julkaisun asetuksista.
Mielestäni on typerää opettaa jo lapselle, että lain rikkominen on ihan suotavaa. Iän valehteleminen on huijaamista, katsoi sitä miltä kannalta tahansa. Näiden suvaitsevaisten av-mammojen lapset kai ovat sitten niitä, jotka juopottelevat alaikäisinä "koska olen kohta kuitenkin 18".
[/quote]
Annat lapselle esimerkin, ettei sääntöjä tarvitse noudattaa. Tuota samaa on sitten helppo jatkaa muualle ja muihin sääntöihin. Ihan pikkasen voi valehdella, ei se mitään haittaa, kun äitikin niin tekee.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 18:47"]
[/quote]
[/quote]
Ei vaan lapsen kanssa keskustellaan siitä, että nämä säännöt on laatinut FB itse. Se ei kuitenkaan mitenkään valvo säännön noudattamista eikä edes halua tarkistaa, että henkilö todella on se henkilö, jonka nimellä palveluun kirjautuu. Minusta FB on paras mahdollinen tilaisuus käydä lapsen kanssa läpi netin "säännöt" ja "vaatimukset", jotta hän tajuaisi, että vaikka sivusto haluaa tietää nimen, osoitteen, pankkitunnukset jne., niin niitä ei jonkun säännön vuoksi tarvitse sille antaa. Vain viranomaisen määräyksiä ja sääntöjä totellaan. Vain lakiin perustuvia sääntöjä ja määräyksitä totellaan. Kaikki muut säännöt ovat suosituksia siihen asti, kunnes palveluntarjoaja itse ryhtyy sitä valvomaan!
Vai oikeastiko täydellä parkkipaikalla et aja autoasi viimeiseen tyhjään ruutuun, vaikka siinä olisi jonkun jättämä paperilappu, että "varattu Liisalle".
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:39"]
Yhdessä voidaan hoitaa myös se, että vanhempi on lapsen kaverina, joka näkee kaikki julkaisut.
[/quote]
Lapset oppivat kyllä nopeasti piilottamaan julkaisuja omilta vanhemmiltaan, sen voi tehdä helposti kunkin julkaisun asetuksista.
Mielestäni on typerää opettaa jo lapselle, että lain rikkominen on ihan suotavaa. Iän valehteleminen on huijaamista, katsoi sitä miltä kannalta tahansa. Näiden suvaitsevaisten av-mammojen lapset kai ovat sitten niitä, jotka juopottelevat alaikäisinä "koska olen kohta kuitenkin 18".
[/quote]
Mitä lakia lapsi rikkoo, jos ei kerro oikeaa syntymävuottaan Facebookissa? En ole ennen tiennyt, että on olemassa laki, joka kieltää yksityisen, itse omia sääntöjään valvomattoman nettisivuston kirjautumisesa väärien tietojen antamisen.