G: Miksi et halua käydä vanhalla kotipaikkakunnallasi?
Onko syy maantieteellinen ja/tai henkilökohtainen?
Minulla maantieteellisesti liian kaukana pääkaupunkiseudusta jossa työskentelen mutta minua ahdistaa se keskikokoinen paikkakunta joka sen kokoinen että kaikki ihmiset eivät tunne toisiaan mutta luulevat tuntevansa toisensa ja siitä ne juorut ja spekuloinnit alkavat.
Henkilökohtaisena syynä se että agressiivinen alkoholisti-isäni asuu siellä emmekä pidä yhteyttä. Vietin nuoruuteni väkivaltaisessa kodissa ja siksi tuo paikkakunta tuo mieleen kaikki ikävät asiat ja olen onnellinen että pääsin sieltä nopeasti ja kivuttomasti pois.
Kommentit (9)
Osaksi maantieteellinen. Kyllä siellä ehkä matkan puolesta voisi joskus käydä, mutta henkilökohtaisista syistä ei kiinnosta. Olin koko peruskoulun koulukiusattu, joten ei tee mieli edes pyllistää Helsinkiin päin ja olen hankkiutunut mahdollisimman kauas sieltä.
Isovanhemmat kuolleet, vanhemmat eronneet ja muuttaneet pois, ystävät myös muuttaneet. Joskus ohi kulkiessa ajan huvikseni keskustan läpi ja fiilistelen menneitä, mutta ei ole mitään syytä pysähtyä.
Tämä on ehkä enemmän kulttuurinen syy. Kyseessä on pieni pikkupaikkakunta, jossa yksinkertaisesti ei ole mitään nähtävää tai koettavaa tai ylipäänsä mitään syytä mennä sinne. Ei mulla eikä varmaan kenelläkään muullakaan.
Ei mulla ole mitään syytä sinne haluta mennä, tai olla haluamatta. Voisihan siellä joskus käydä, jos olisi joku syy käydä. Sisko siellä vielä asuu, mutta harvoin tavataan.
Käyn siellä ainoastaan tapaamassa siskoani. Muuten en halua sinne mennä. Se on ruma ja tylsä kaupunki, jossa ei ole mitään tekemistä eikä näkemistä.
Haluan muistaa lapsuuden kotipaikkani sellaisena, kuin se oli 60- ja vielä 70-luvuilla. Isoja tontteja, vanhoja kauniita taloja ja uskomaton vehmaus. Nyt aluen tontit ovat postimerkin kokoisia ja tonteille on rakennettu varsinaisia ökytaloja. Onneksi asun nyt alueella, joka muistuttaa paljon tuota lapsuuteni aluetta.
Siellä on kyräileviä juntteja joilla ei omaa elämää. Kun siellä käy kääntymässä ja jotain tuttua moikkaamassa niin seuraavana päivänä kaikki tietää millä autolla sinne ajoit ja mitä vaatteita oli päällä.