1-vuotias syö paljon enemmän kaupan soseita kuin omatekemää ruokaa?
Onko muilla näin? Kaupan sosetta menee ruoalla aina 8kk purkki kerrallaan ja siihen keitetyt kasvikset päälle, esim. puoli desiä maissia, porkkana ja parsakaalia desin verran. Omatekemää ruokaa syö ehkä desin verran tai allekin riippuen ruoasta ja sitten nuo kasvikset päälle. Nälkäkin tulee omien ruokien jälkeen paljon nopeammin eli nähtävästi ei syö mahaansa täyteen. Mikä avuksi?
Kommentit (9)
Oon miettinyt, että onko kotiruokien rakenne se ongelma, kun ovat kiinteämpiä kuin purkkiruoat ja syöminen kahdella hampaalla on siten paljon työläämpää kuin kaupan soseiden. Lapsi ei ehkä malta syödä niin kauan, että saisi niistä mahansa täyteen. En tiedä.
ap
Jos tottunut noihin mössöihin niin alkuun kannattaa tehdä siitä kotiruoasta samanlaista. Tilsiä haarukalla kunnolla ja itse laitan usein maitoa perään "kastikkeeksi" tai jos on hieman mausteisempaa ruokaa. Niin ja rohkeasti vaan antaa lusikkaa käteen ja opettaa syömään/juomaan vaikka tulisi miten sotkua.
Saat ruokailusta mielekkäämmän ja kun lapsi saa tutustua ruokaa huolella niin se alkaa myös maistumaan paremmin :)
Meillä ei tuo maidon laittaminen joukkoon käy, koska on maitoallerginen ja apteekin korvikkeesta ei tykkää, joten jos sitä laitan, ei syö sitäkään vähää. Kokeiltu on. Veden laittaminen taas tekee ruoasta niin mautonta, ettei sekään toimi.
ap
1 vuotiaalla saa olla jo mausteita ruoassa ja vettä niissä kaupan soseissakin on, lue vaikka tuoteselosteet. Syy siihen, ettei ruoka maistu, on yleensä rakenne. Mutta tuon ikäisen lapsen pitäisi pystyä jo syömään karkeampaa ruokaa eikä pelkkää sileää sosetta. Karkeampaan soserakenteeseen pitää tottua, lopeta kaupan soseiden syöttäminen ja anna vaikka vähän aikaa ruokaa tiheämmin kuin yleensä on tapana, ei se lapsi siitä pilalle mene vaikka on eri ruokarytmi. Ja jos sose ei kelpaa, niin lisää sormiruokaa tilalle.
Jaa, meillä samanikäinen ei suostu syömään edes niitä kaupan 8kk ruokia, vaan ainoastaan alk. 5kk täysin sileitä soseita tai vastaavanrakenteista kotona tehtyä. Nyt ihan viime viikkoina on onneksi alkanut kelpuuttaa muutamaa kotiruokaa syötäväksi, muttei todellakaan syö desitolkulla, vaan lähinnä maistelee.
Kaksi ensimmäistä lastani sen sijaan söivät tässä iässä jo lähes täysin samat ruuat, kuin perheen aikuiset. Samalla tavalla on tämän nuorimmaisenkin kanssa aloitettu soseet ja yritetty totutella karkeampaan jne, en todellakaan tiedä mitä olisin voinut tehdä toisin. Hampaita on kaikilla lapsillani ollut tässä vaiheessa vasta 2.
Mutta en minä tästä kauheasti stressaa, uskon että seuraavien kuukausien aikana ongelma ratkeaa itsestään ja lapsi alkaa kelpuuttaa yhä enemmän niitä kotiruokia.
Ap:n tilanne on sikäli vielä parempi, että lapsesi syö sentään niitä isoja purkkeja ja paljon isompia määriä kuin tämä meidän tirppana. Uskon, että ap:llä tuo ongelma ratkeaa hyvinkin pian, kun lapsi kuitenkin kelpuuttaa ne omatekoisetkin ruuat, syö vain vähemmän, varmaan alkaa pian syödä enemmän kun vaan tarjoaa enemmän sitä omaa eikä kaupan purkkeja.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 11:55"]
Meillä ei ole tuota ongelmaa :) Meillä syödään kotitekosta hillittömät määrät, mutta sitten jos tyyliin olen purkin ostanut matkaevääksi, niin sitä ei suostu syömään sitten millään!
[/quote]
Tästä olikin aloittajalle paljon apua :D
Ne kaupan purkithan on melko maustettuja, jos vertaa ihan kotitekoiseen maustamattomaan. Meidän muksu ei suostunut purkkeja syömään varmaankin mausteiden takia. Eli olisiko teillä just toisinpäin. Jospa kokeilet maustaa kotiruuan täsmälleen samoilla mausteilla kun purkin kyljessä lukee, tai aluksi voit sekoittaa kotiruokaa ja purkkiruokaa.
Kotiruokaan ei useinkaan tule laitettua öljyä, mitä valmiissa ruuassa on, sekin saattaa tehdä kotiruuasta kevyempää.
1-vuotiaallehan voi kokeilla ruuan sekaan jo kauramaitoa, soijamaitoa jos ne tekisi mastuvampaa. Tosin meidän maitoallerginen ei niistäkään tykkää.
Kasvisten keitinlientä kannattaa käyttää ainakin löystyttämiseen, sehän on maukasta. Tai kasviksia keittäessä lisätä vaikka kanaa sekaan, niin liemestä saa tosi hyvää. Niistä voi vaikka sauvasekoittimella tehdä keittoa koko perheelle.
Mun nuorin lapsi alkoi kyllä oikeastaan syödä paremmin vasta kun sai itse syödä sormiruokana, tai itse lusikalla. oli 1v 1kk vanha kun ei enää saanut kukaan syöttää.
Kokeilepa niin, että puolet on purkista ja puolet omaa, sitten vähitellen vähennät purkkiruoan määrää. Meillä vauva söi hyvin kaupan vihannessoseita, muttei omatekoista, niinpä sitten lisäsin purkkiruokaan omatekoista ja vähitellen lopetin purkkiruoan lisääminen.
Meillä ei ole tuota ongelmaa :) Meillä syödään kotitekosta hillittömät määrät, mutta sitten jos tyyliin olen purkin ostanut matkaevääksi, niin sitä ei suostu syömään sitten millään!