Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni veljen pojalla (2,5v) on vapaa kasvatus - ja sen huomaa...

Vierailija
17.07.2006 |

Poika on täydellinen luonnon lapsi. Äiti meni töihin vauvan ollessa 8kk ja lapsi jäi isoäidin hoitoon päiviksi (omaan kotiinsa). Perheessä on hevosia ja muita eläimiä(ihan harrastuksena vaan) ja elämä on sellaista " sotkuista kaaosta" minun mielestäni. Lapsi on heti konttaamaan päästyään kulkenut mm. pihassa ja hevostallissa/aitauksessa itsekseen ja saanut olla ihan vapaasti ilman sääntöjä. Vaatteista sekä hygieniasta ei juuri välitellä, saunassa käydään joskus. Vanhemmat toki pesevät itseään ja ovat tyylikkäitäkin, mutta lapseen ei siinä suhteessa panosteta. Isoäiti on hoitanut lasta kotona, koska kokee että päivähoidossa lapsen persoona latistetaan heti ja hän ei saa tuoda esiin luovuuttaan ja tehdä omia valintoja. Tällä hän tarkoittaa mm. ettei saa syödä mitä haluaa ja koska haluaa tai vaikka sitä, ettei voi katsoa videoita putkeen vaikka 8h jos lapsi haluaa...... En voi ymmärtää miten he sitten kauhistelevat joka paikassa kun poika on NIIIIIIIIN vilkas ja energinen, eivätkä yhtään ymmärrä miten se on mahdollista ettei poika tottele mitä sanotaan!

Voi vitsi että mua sapettaa, kun eivät tajua minkä karhunpalveluksen lapselleen tekevät.

Mun mielestä on todistettu tosiasia että rajat ovat rakkautta :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule helppoa olemaan kouluun meno aikanaan :( En voi ymmärtää tuollaista välinpitämättömyyttä lasta kohtaan. Sillä välinpitämättömyyttähän tuo vapaa kasvatus on.

Vierailija
2/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla äitinsä saanut äidiltään aikanaan yhtä vapaan kasvatuksen kun lapselleen sellaisen myös haluaa.... Rajat on tarpeen. Seuraappa vaan tuota poikaa, varmaan psyykkisesti myöhemmin oireilee tuota jotenkin. Ota lasta hoitoo välillä ja kokeile miten rajat auttaisivat? Ehkä vanhemmatkin huomaisivat siitä jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämässään valitettavasti selvinneet. Miksi joku haluaa vielä kokeilla lapsillaan samanmoista!! Lastensuojelu paikalle, jos näyttää, että karkaa homma käsistä. Lapsesta ei voi odottaa tulevan tervettä, jos eväät ovat nuo.

Vierailija
4/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattais

Vierailija
5/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiselämään kykenemättömiä.

Itselläni oli myöskin vapaa kasvatus lapsena. Siitä seurasi se, että aloin itse asettamaan rajat itselleni. Teen sitä yhä vieläkin. Vieressä tiukan kurin kotona saaneet (nyt jo aikuisia) tekevät itsekkäitä valintoja ja ihan mitä lystää muista piittaamatta kun itse ajattelen aina ensin miten toimintani vaikuttaisi muihin.

Johtajuutta käsitteleviltä kursseilta mieleeni on tarttunut opetus, jonka mukaan tiukka auktoriteetti, kuri ja ohjaus ylhäältäpäin johtaa siihen että ns. johdettavat pyrkivät rikkomaan sääntöjä ja kapinoivat auktoriteettia vastaan. Tämän vastakohta-mallissa kuri, ohjaus ja auktoriteetti ovat vähäistä ja ns. johdettavilla on enemmän omaa vapautta. Tässä mallissa johdettavat alkavat itse kontrolloimaan tekemisiään ja kuri syntyy ns. alhaaltapäin. Eli molemmissa malleissa kuri ja säännöt syntyvät kyllä, toisessa ne vaan ovat johtajan sanelemia ja toisessa sisäsyntyisiä.

Itse aion kasvattaa lapseni ns. kultaisen keskitien mukaan. Eli ei tiukkaa kuria, mutta johdonmukaiset rajat kylläkin.

Vierailija
6/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika rajaus on pahasta, mahdollisesti. Mutta, turvallinen rajaus on tarpeen kaikille lapsille.

Ap.

Vierailija
7/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukekaas vaikka tästä päiväkodista ja sen toiminnasta, jossa on käytössä ns. vapaa kasvatus:

http: //www. kolumbus. fi/pakilan. lastenpaikka/

Vierailija
8/8 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän