Paksusuolen tähystys pelottaa
Sain lääkäriltä lähetteen paksusuolen tähystykseen. Syynä oli ulosteeseen ilmestynyt veri,jota oli noin viikon verran ja sittemmin ei ole ollut. Muita oireita satunnaisen alavatsakivun lisäksi ei ole ollut ja tämäkin kipu helpottaa kun pieraisee tai käy kakkosella. Alavatsakipua on tutkittu gynellä muttei siihen sieltä mitään syytä löytynyt.
Nyt tämä tähystys-operaatio olisi edessä ja olen kauhusta aivan sekaisin. Muuta en enää osaa miettiäkkään,yöunetkin ovat olemattomat. Pelkään operaatiota,sen aikaista kipua ja sen löydöksiä. Pelkään että sisälläni kasvaa joku paha kuten syöpä. Ja kyllä olen vielä googlannut ja lukenut kaiken mahdollisen ja lukemani tieto ei todellakaan helpota tuskaa.
Kaipaan kohtalotovereita,kokemuksia.... ja ehkä niitä tukevia ja tuskaa helpottavia sanoja
Kommentit (24)
Kokeile tyhjentää suoli tablettiulostuslääkkeillä-varaudu sitten istumaan aamupäivä vessassa.
Itsellä auttoi vatsakipuihin että säännöllisesti käytin ulostuslääkettä.
Mutta jos sinne tähystykseen joudut, niin ilmoita jo nyt , että vaadit esi-ja kipulääkkeet. Ota saattaja mukaan.
Itsellä tehty koe pari kertaa ilman mitään kivunlievitystä ja on tuskaa ja kun tilanne on vielä jotenkin nolo.
Tyhjennyslitkun juominen ja se vessassa istuminen ennen tähystystä on epämiellyttävämpää kuin itse tähystys. Tsemppiä!
Minuakin pelotti ja ahdisti ja sitten kun oli humautettuna nin mietin tässäkö tää nyt oli? Vähän kuin naista olis saanu.
Asennoidu siihen, että syövän todennäköisyys on huomattavasti pienempi kuin se, että sellainen löytyy tutkimuksessa. Tutkimus kestää vain hetken joten selviät siitä kuten kaikki muutkin joille sama tutkimus on tehty. Ja jos jotain löytyiskin on se syövistä yksi parhaiten hoidettavissa oleva.
Pelkäsin myös tähystystä ihan simona, ajattelin että mukavin vaihe varmaan se tyhjennys ja kauhein sitten se kun törkätään letku hanuriin jolloin kiermurtelen tuskasta ja syöpähän sieltä kuitenkin löytyy. No yllätyksekseni se tyhjennys olikin sitten se vastenmielisin vaihe, itse tähystys ei sattunut oikeastaan lainkaan eikä sieltä sitten mitään erikoisempia löytynytkään.
Ei ollut itsellä paha kokemus, ilman esilääkitystä olin. Siinä on se hyvä puoli, että saa heti lähteä eikä tarvi jäädä tarkkailuun. Itselläni ei sattunut ja meni nopeasti, vaikkei se nyt miellyttävää ole.. Muista päästää kaasuja ulos toimenpiteen aikana, niin helpottaa, sillä suoliston pumpataan tutkimuksen aikana ilmaa. Eikä ne haise, kun suoli on tyhjä. Kannattaa kertoa, jos pelottaa. Hyvin se menee!
Ihan turhaan pelkäät toimenpidettä. Kun saat tiedon ajankohdasta, niin mukana tulee ohjeet suolen tyhjentämisestä. Siihen ostat apteekista (saatat saada myös omalta terveysasemalta) tyhjennystä varten juotavan nesteen. Juot sitä ohjeen mukaan, ja pian alkaa tapahtua. Muista myös noudattaa siemenetöntä ruokavaliota ainakin viisi päivää ennen toimenpidettä. Mitä tyhjempi suoli, sitä helpompi toimenpide.
Itselläni ei koskaan ole laitettu mitään kanyyliä eikä humautusta. Mitä rauhallisempi olet, sitä helpommin toimenpide menee. Mulla tuntuu lähinnä siltä kuin suolessa pyörisi iso pieru, joka pyrkii ulos.
Tsemiä, kyllä se toimenpide hyvin menee.
Minut on tähystetty kaksi kertaa ja kolmas tulossa. En pelkää ollenkaan. Ei mitään kipua ollut ja hyvin helposti menneet molemmat kerrat ilman lääkkeitä. Olin myös samassa tilanteessa ennen ekaa kertaa. Kauhulla odotin tutkimuspäivää, tein nettihakuja ja valvoin viimeiset yöt. Turhaan. Tämä ei ole mitään siihen nähden, kuinka paljon sitä etukäteen pelkää.
Se ilman pumppaaminen oli jälkikäteen epämiellyttävää, kun sitä jäi vatsaan ja aiheutti epämukavaa tunnetta. Vatsan sain kotona tyhjäksi ilmasta venyttelemällä.
Ei ole miellyttävää, mutta ei tee kipeääkään. KYllä sen kestää:
Vierailija kirjoitti:
Minut on tähystetty kaksi kertaa ja kolmas tulossa. En pelkää ollenkaan. Ei mitään kipua ollut ja hyvin helposti menneet molemmat kerrat ilman lääkkeitä. Olin myös samassa tilanteessa ennen ekaa kertaa. Kauhulla odotin tutkimuspäivää, tein nettihakuja ja valvoin viimeiset yöt. Turhaan. Tämä ei ole mitään siihen nähden, kuinka paljon sitä etukäteen pelkää.
Se ilman pumppaaminen oli jälkikäteen epämiellyttävää, kun sitä jäi vatsaan ja aiheutti epämukavaa tunnetta. Vatsan sain kotona tyhjäksi ilmasta venyttelemällä.
Itse en edes huomannut koko ilmajuttua, ei tähystyksen aikana mitenkään tullut tukalaa oloa että olisi pitänyt piereskellä eikä jälkeenkään. Aivan kuin ei mitään ilmaa olisi laitettukaan.
Kamalinta on juoda sitä tyhjennyslitkua ennen operaatiota ja operaation jälkeen kertynyt ilma sisällä joka kouristuttaa ja vähän sattuu, mutta helpottaa kun pieree ilmat pihalle.
Ei se niiiin epämukavaa ole. Lähinnä se tietynlainen nolous ja jännitys tekee siitä pahan. Mutta ei se kivuliasta ole, eikä edes kestä kauan. Ja tosiaan jos jotain löytyis niin hoitoennusteet on tosi hyviä. Ja se on suolisto niin voi olla ettei sieltä löydy muuta kuin ärsytystä.. siis en olis etukäteen turhaan huolissaan.
Jos sun ajatukset ei onnistu irtautumaan helposti peloista niin yritä herätellä itseäsi tähän hetkeen. Miltä sun vaatteet tuntuu sun päällä, kutittaako, onko pehmeää kangasta? Miltä sun jalkapohjissa nyt tuntuu, painaako ne kovaa maata vasten, onko sukassa mytty? Miltä nyt haisee, mitä kaikkia eri hajuja löydät? Mitä kaikkia ääniä kuulet? Koeta löytää viisi eri ääntä.
Tee tälläisiä harjoituksia kun haluat pysäyttää laukkaavat ajatukset. Napsautat näin aivosi tähän hetkeen. Kannattaa tehdä tätä esim siinä odotustilassa istuessa.
Tiedustele onko sitä mahdollista tehdä kevyessä sedaatiossa eli pieni nukutus.
Samaa mieltä kuin muutamat edellä, toimenpide ei sattunut, se litkun juominen edellisenä iltana epämiellyttävää, mutta ei nyt mitenkään ylivoimaista. Ei mitään lääkitystä annettu ennen tai jälkeen. Minulla kesti normaalia kauemmin toimenpide, kun suoli kuulemma niin mutkilla, mutta ei siis sattunut. Tsemppiä sinulle!
Älä vain katso monitoriin tähystyksen alussa tai lopussa, oman p-reiän näkeminen on todella hämmentävää.
Itselläni oli niin kivulias toimenpide ettei voitu tehdä loppuun hereillä. Kuulemma poikkeuksellisen ahdas ja mutkainen suoli. Tyhjennys ei ollut paha minusta.
Kipua aiheuttaa lähinnä se ilman pumppaus näkyvyyden parantamiseksi. Eikä sekään ole varsinaisesti kipua vaan jonkinlainen tukala olo. Saat kyllä tarvittaessa rentouttavan ja kipulääkkeen.
Ei se toimenpide ole oikeesti yhtään mitään. Ja takuuvarmasti saat humauksen niin hetkessä ohi.
Eikä se tyhjrnnyskään ole mitään. Tsemppiä !
Kauanko se kestää riippuu siitä miten mutkainen on suoli ja mitä löytyy.
Kolonoskopia on nolo ja kivulias toimenpide.
On armeliasta saada olla unessa.
Mukavampaa lääkärillekin.
Pääasiallinen tuntemus lienee epämiellyttävä muljunta. Suolen mutkakohdat voivat olla hankalampia, nuo ”yläkulmat” lähinnä. Aika paljon riippuu tähystäjästä, osa on todella näppäriä.
Kipulääkkeitä on saatavilla suoraan suoneen, kuulemma joissain paikoissa myös ilokaasua. Itse olen selvinnyt ilman lääkitystä, muutamilla ähkäisyllä ja irvistyksillä. (En pidä kanyylin laitosta käteen.)