Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole koskaan käynyt marjastamassa tai sienessä

Vierailija
17.09.2013 |

En tunne sieniä vaikka luonto kiinnostaa.

Marjojakin pelottaa kerätä ihan siksi koska tuntuu että poimisin puolukan sijasta jotain myrkyllistä!

Onko muita reppanoita? Kiinnostaa myös kaikki kokemukset joissa joku pääsikin onnistuneesti metsään ja sieltä saaliin kanssa kotiin. :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole ketään, kenen kanssa mennä, jos kerran kiinnostaa.  Eri asia on, jos ei sellaisesta tykkää. Itse aloitan marjastamisen heinäkuussa vadelmista, sitten siirry mustikoiden kautta puolukoihin ja sieniin.  Mulla on metsä 5 minuutin kävelymatkan päässä ja joka päivä yritän käydä, viivyn noin tunnin ja saalista on yleensä litrasta muutamaan per kerta.

Vierailija
2/5 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isän ja äidin normaaliin lapsenkasvatukseen kuuluu että tunnistetaan edes, mustikka,vadelma,puolukka ja mansikka! Sienistä pitää tietysti tunnistaa myrkyllisimmät eli kärpässieni ja valkoinenkärpässieni, hyvä olisi tietää perus ruokasienet (tatit, kanttarelli ja yleisimmät rouskut)

Mutta mites opettaa jos isät ja äidit ovat samalaisia tumpeloita!!! Kännykästä kyllä opetetaan kaiken maailman FB jne....tähänkin opetukseen riittää että osaa soittaa ja laitta teksiviestin vrt sienissä ja marjoissa nämä tavalliset tapaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelisin, että lähtisit aluksi jonkun kokeneemman kanssa metsään. Esim. sieniä on hankala löytää, jos ei tiedä, minkälaisessa maastossa mikin sieni viihtyy jne.

Vierailija
4/5 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienistähän on tämä perinteinen ohje, että ensin opetellaan tuntemaan kaikki myrkkysienet ja sitten syödään vain niitä sieniä, jotka tuntee.

Marjastaminen on kuitenkin onneksi aika paljon helpompaa, sillä sellaisia myrkkykasveja, joihin nuo tavallisimman marjat (vadelman, mustikan, puolukan) voisi sekoittaa, ei oikein ole.  No sianpuolukka on toki aika lailla puolukan näköinen, mutta helppo nekin on erottaa (Marjassa ei ole kukanpohjan röpelö kuviota vaan se on sileä) ja sianpuolukka ei ole vaarallinen, vaikka onkin mauton ja huono marja.

Vierailija
5/5 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama juttu. Olen syntynyt Helsingissä eivätkä vanhempanikaan ole maalta. En muista käytiinkö lapsuudessani Suomessa koskaan Kehä 3 ulkopuolella, todennäköisesti ei. Joten ei kyllä ole sienessä eikä marjassa tullut oltua koskaan. Eipä tuo minua kyllä niin haittaakaan, ostan mieluummin marjat ja sienet helposti torilta muiden poimimina. 

Toki jos joskus muuttaisi jonnekin pois Kehä 1 sisäpuolelta ja olisi lähellä sieni- ja marjametsiä, varmaan sitä opettelisi ainakin jotain keräämään metsästä. Edes mustikoita ja puolukoita.