Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika raakaa tajuta vihdoin ettei ykskikään ihminen ympärillä välitä oikeasti

Vierailija
26.08.2020 |

Niin. Taustalla työttömyyttä, köyhyyttä, sairautta, perussettiä siis epäonniselle. Lopullinen syrjäytyinen kikesta ja kaikista. En varmaan enää edes osaisi olla tai haluaisinkokaan palata näiden ongelmilleni haukotteleville ja jonkun "jaa" vaikeuksiin vastauksena heittäville uratykeille joita ei mitkään vaikeudet koskaan isteään voi koskettaa, ja siksi on ilmeisesti oikeus olla sillä "ihan sama"asenteella kaikkien muiden ihmsiten oikeisiin ongelmiin.

Olen kyllästynyt suomalaisten täydelliseen empatiakyvttömyyteen, mihinhän maahan kannatatisi muuttaa, onko jossain muualla ihmiset oikeasti muista välittävämpiä, kiinnostaisi muukin kuin oma hyvinvoiva napa, vai onko se välittäminen aina vaan sitä kohteliasta esittämistä niissäkin maissa? En tiedä, enkä millä rahalla muuttaisin,mutta tuntuu ettei täällä ainakaan voi elämä ikinä edes alkaa ja kukaan ei todellakaan jäisi kiapaamaan jos vaihtaisin asuinmaaata(tai planeettaa;)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkiset ihmiset ovat syvällisempiä, muttei puhuta nyt uskonlahkoista /uskoista eikä ahdasmielisistä. Jokainen on yksilö ja erilainen silti mielipiteiltään. Riippuu maasta, joissakin on muut hyväksyviä ihmisiä enemmän. Minkälaisia sinuntyyppiset ihmiset ovat, yhdistääkö esimerkiksi joku sama kiinnostus.

Vierailija
2/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropas nyt ihan konkreettisesti mitä sä kaipaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ymmärsit.

Vierailija
4/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmisille tilaisuus, sinun pitää saada sosiaalista elämää, jotta voit huomata että moni ihminen on aidosti kiinnostunut muiden elämästä, myös some on hyvä apu etsiä ystäviä.

Vierailija
5/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei auttanut vaikeassa tilanteessa. Tarkkailivat vain etäältä. Inhottaa.

Vierailija
6/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa yhteisöllisyys ja tunteiden avoin ilmaisu puuttuu, se on vaan meidän kulttuuri. Itsekkin olen miettinyt muuttamista maahan jossa ihmiset juttelevat avoimemmin :) 

Vierailija
7/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tavata oikeat yksilöt ei saa yleistää

Vierailija
8/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku luuseri kitisee kun muut eivät hoida hänen mokiaan. 

Vierailija
9/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajauduin pahoihin vaikeuksiin 1990-luvun puolivälissä. En itse enää edes välittänyt mistään ja olin valmis kuolemaan. Yllätyksekseni ihmiset tulivat avukseni ilman että edes vihjaisin haluavani apua. Myöhemmin kyselin että miksi minua tultiin auttamaan ja vastaukseksi sain että koska olen hyvä tyyppi ja olen aina auttanut muita. 

Eli vain mulkut onnistuvat syrjäytymään.

Vierailija
10/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminenhän on itsekäs. Meillä suurimmalla osalla on kyllä empatian, ja säälin tunteita, mutta nekin ovat periaatteessa vain omaa selviytymistä varten. Joskus kun tarvittiin sitä koko kylän voimaa ja muiden apua.

Kehitin mielessäni joskus ns itsekkyysteorian. En sano keksineeni sitä, mutta en sitä muualtakaan lukenut. Eli jos näet köyhän kerjäävän lapsen, annat hänelle leivän omastasi. Tuleeko sinulle hyvä mieli kun autoit? Olisiko tullut paha mieli jos olisit kulkenut vain ohi? Eli pohjimmiltaan autoit, jotta itselläsi olisi hyvä olo, eikä paha. Tuskin auttaisit jos saisit siitä pahan olon. Rakastan vaimoani. Rakastan häntä, koska hän saa oloni tuntumaan hyvältä. Eli olen itsekäs. Uhrautuisin jopa hänen puolestaan. En siksi, että haluaisin kuolla, vaan en pystyisi elämään, jos laittaisin toisen kuolemaan.

En ole varma onko tämä itsekästä, vai välitänkö oikeasti?

Vierailija
11/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain onnellisuutta käsittelevässä dokkarissa sanottiin, että onnellisimpia ja tyytyväisimpiä elämäänsä ovat ne, jotka auttaa muita.

Mitä sä olet tehnyt muille?

Vierailija
12/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vihainen sinulle.

Vierailija
13/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin vihainen sinulle. 

Vierailija
14/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin välittää oikeasti :) Kunhan kanssakäyminen ei ole pelkkää sinun auttamistasi tavalla tai toisella.

Vierailija
15/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille planeetalle haluaisit?

Vierailija
16/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettei kukaan välitä? Voi olla ettei he vain osaa auttaa. Itsellänikin on eräs syrjäytynyt sukulainen ja kyllä minä hänestä välitän, mutta en ihan oikeasti tiedä mitä voin tehdä auttaakseni häntä? Olen antanut rahaa hänelle välillä, mutta ei se voi olla mikään lopullinen ratkaisu.

Minkälaista tukea syrjäytyneet haluaisivat meiltä? Ei hänen kanssaan voi oikein keskustellakaan kun ei hän halua avautua.

Vierailija
17/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, viisikyppisenä purppaisen sen verran, etteivät suomalaiset ennen olleet empatiakyvyttömiä. Se on nyt tämä aika. Suomalaiset olivat Kekkosen aikaan toisenlaisia kuin nykyään.

Vierailija
18/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vihainen sinulle.

Ymmärrän kyllä. Ihmiset tekevät tyhmyyksissään asioita ajattelematta sen pidemmälle. Ja sitten kun huomaa, on liian häpeissään.

Vierailija
19/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain onnellisuutta käsittelevässä dokkarissa sanottiin, että onnellisimpia ja tyytyväisimpiä elämäänsä ovat ne, jotka auttaa muita.

Mitä sä olet tehnyt muille?

Hyvä kysymys. Muistan itsekin lukeneeni jostain (en muista oliko tutkimus vai jonkun psykiatrin tms mielipide) että ihmiset saavat enemmän nautintoa antamisesta kuin saamisesta. Sen asian tajuaminen oli minulle masentuneena hyvin avaavaa.

Vierailija
20/22 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminenhän on itsekäs. Meillä suurimmalla osalla on kyllä empatian, ja säälin tunteita, mutta nekin ovat periaatteessa vain omaa selviytymistä varten. Joskus kun tarvittiin sitä koko kylän voimaa ja muiden apua.

Kehitin mielessäni joskus ns itsekkyysteorian. En sano keksineeni sitä, mutta en sitä muualtakaan lukenut. Eli jos näet köyhän kerjäävän lapsen, annat hänelle leivän omastasi. Tuleeko sinulle hyvä mieli kun autoit? Olisiko tullut paha mieli jos olisit kulkenut vain ohi? Eli pohjimmiltaan autoit, jotta itselläsi olisi hyvä olo, eikä paha. Tuskin auttaisit jos saisit siitä pahan olon. Rakastan vaimoani. Rakastan häntä, koska hän saa oloni tuntumaan hyvältä. Eli olen itsekäs. Uhrautuisin jopa hänen puolestaan. En siksi, että haluaisin kuolla, vaan en pystyisi elämään, jos laittaisin toisen kuolemaan.

En ole varma onko tämä itsekästä, vai välitänkö oikeasti?

Ajattelen tästä vähän eritavalla. En pysähdy auttamaan ojaan kaatunutta siksi, että itselleni ei tulisi tai tulisi jonkinlainen olo tai seuraamus tästä. Teen sen siksi, että jonkun pitää ja itse satuin olemaan ensiksi paikalla.

Näen välittämisen ensisijaisesti (kollektiivisena) vastuuna, silloinkin kun en ole itse valinnut ihmisiä.