Syyta huoleen? Hermostuttaa kolmevuotiaan kehitys, päiväkodista
tuli palautetta, että ovat huolissaan lapsen hitaudesta eli lapsi ei oikein suorita päiväkodin antamia ohjeita tarpeeksi nopeasti. Siis tehtävänannossa jää miettimään liian pitkään eikä rupea hommiin. En tiedä sitten, eikö ymmärrä ohjeita vai mikä mättää. Tämä tuli aika puun takaa ja olen järkyttynyt, sillä en ole kiinnittänyt mihinkään hitauteen huomiota. Kielellinen kehitys on hiukka hitaampaa kuin vanhemmilla sisaruksillaan mutta muuten kehittynyt ihan ok. Tämä päiväkodin huoli sanottiin aamukiireessä kun olin viemässä lasta hoitoon ja meni kyllä päivä miettiessä asiaa. En ole vielä vastannut siitä kelton tarpeesta, on sen verran tuore juttu ja järkyttynyt olen.
Huoli kaihertaa. Lapsella oli syntyessään pientä ongelmaa, mutta nämä terveyshuolet ovat taakse jäänyttä ja asiat ovat kunnossa. Motorinen kehitys ollut koko ajan normaalia, ei minkäänlaista häikkää ole ollut siinä. Samoin kuivaksi oppi 2-vuotiaana saman tien, ei ole ikinä edes yöllä käynyt vahinkoa. Keskittyy ja kokoaa isoveljen 100 palaisia palapelejä ja on iloinen ja kiltti lapsi, ei käytöshäiriöitä, todella sosiaalinen ollut aina.
Nyt minulla pyörii mielessä pelot kaiken maailman kehitysvammoista ja kehitysviivästymistä yms ja olen googlettanut niitä melkeinpä paniikissa.
Voiko olla kyse jostain kehitysvammasta, jos lapsi kuitenkin osaa tehdä esim. näitä isoja 100 palan palapelejä itsenäisesti?
Tuo puhuminenkin on alkanut parantua huomattavasti, on alkanut tulla kertovaa puhetta päiväkodin tapahtumista mitä muutama kuukausi sitten ei vielä tullut.
Onko kellään kokemusta tämän tyyppisistä ongelmista lapsella? Tarvitsisin neuvoa.
Kommentit (39)
Nyt pyydät kunnollista keskusteluaikaa ja keiton arviota. Jos jotain tuen tarvetta ilmenee, niin sitten otat tuen vastaan. Pahinta mitä lapselle voi tehdä on kieltää hänen mahdolliset kehityspulmansa.
toinen on vasta 3v! Hyvä varmaan että kertoivat sulle, mutta välillä ihmetyttää mitä tuon ikäisiltä odotetaan.
Kiitos (melkein) kaikille asiallisista vastauksistanne, otan neuvosta vaarin ja pyydän palaveria päiväkodista. Ja annan kyllä palautetta siitä, onko aamukiire paras aika tämmöisen palautteen antamiselle. Päivä meni täysin pilalle näitä asioita miettiessä. Ehkä pojalla on sitten jotain häikkää tai sitten ei, täytyy kuitenkin selvittää asia perinpohjin että voi jatkaa tästä eteenpäin.
Kiitos teille, nyt on pakko lopettaa palstailu tältä erää :)
Onko kolmevuotiaasi iso kokoinen. Mietin vaan, että ovat niin pikkuisia vielä, että voisiko tuollainen huomio tulla siitä että kokonsa vuoksi vaativat enemmän. Kysy mitä hoitaja tarkoitti. Muistan kun meille sanottiin ettei eskarissa oleva lapsemme hahmota sanoja yhtään, me oltiin hänen kuultu jo lukevan.
Ap, onkohan meidän muksut samassa päiväkodissa ja samojen tätien tarkkailtavana? Meinaan meidän 3-vuotiaasta tuli ihan identtistä palautetta viime viikolla. Aloitti ihan justiinsa ja tuntuu nuo ilmaisusikin ihan samoilta.
Mä suutuin. Ihan turha alkaa kehittämään 3-vuotiaalle terveelle lapselle tyhjästä ongelmaa. Eiköhän tuo opi ja jos ei opi, niin palataan sitten eskari-iässä asiaan! Alussa pieni on hämmentynyt, kun ei ole tottunut ryhmäkäskytykseen. Meillä vähän samaa, että puhe ollut hitaan puoleista, mutta normaalin rajoissa ikäisekseen. Muuten poikkeuksellisen skarppi jätkä, paljon skarpimpi kuin sisaruksensa.
Mä otan sen linjan, etten keskustele asiasta nyt enempää.
Tärkeintä varmasti on nyt se, että pyydät kunnon keskusteluaikaa pk:ssa, että saat selville, mikä siellä heidän mielestään lapsen pulma on. Ja pidä mielessä, että iso osa päiväkodissa huomatuista pulmista, vaikka vaatisivatkin kuntoutusta (puheterapia, toimintaterapia) tai tukitoimia, eivät ole mitään diagnoosijuttua. Jotkut kehittyvät hitaammin esim. puheasioissa, jotkut omatoimisuudessa, jotkut motoriikassa ja saattavat tarvita näihin juttuihin ikään kuin tukiopetusta. Se ei tarkoita minkään sortin vammaa tai diagnoosia, vaan että joissain jutuissa vaan kehittäyvät hitaammin. Ja vaikka lasten pitääkin antaa olla lapsia ja kehittyä ajallaan, on pienenkin lapsen kohdala pidettävä mielessä, että koulun alkaessa taitojen pitäisio olla samalla tasolla muiden kanssa, ja siksi tiettyjä juttuja pitää alkaa harjoitella ajoissa.
t. puheterapeutti
Onko neuvolassa mennyt kaikki hyvin, esim. ohjeiden noudattaminen?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:03"]
No en nyt tuosta osaa huolestua lainkaan, on iloinen velikulta noin muuten eikä hän nyt joka ikinen päivä istua nökötä noita palapelejä tekemässä :) Mutta saattaa välillä istua pitkäänkin ja tehdä tosiaan noin ison palapelin yksin.
Onko muilta kommentteja? ap
[/quote]
Tee niinkuin tekisit joka tapauksessa, oli lapsellasi sitten kehitysviivästymä tai ei. Ole läsnä ja tutustu lapseen, kerro lapselle missä hän on hyvä ja harjoitelkaa yhdessä niitä tarvittavia taitoja, jotka eivät vielä ole hallussa.
Lapsesi on todennäköisesti vain vähän erilainen ja päiväkodeissa ei aina osata ymmärtää keskiverrosta poikkeavia lapsia. Jos hän saisikin jonkinlaisen diagnoosin nyt tai myöhemmin elämässään, eivät kuvaamasi vaikeudet kuullosta sellaisilta, että niihin pitäisi erikseen paneutua.
Minusta kuvauksesi perusteella on selvää, että varsinaisesta kehitysvammasta ei ole kysymys. Sen sijaan voi olla mahdollista, että lapsesi kielellinen kehitys on keskimääräistä hitaampaa. Kannattaa myös varmistaa se, että lapsesi kuulee kunnolla. (Yhdessä tuttavaperheessä oli lapsi, jonka "valikoiva kuulo" osoittautui loppujen lopuksi kuulovammaksi.)
Jos kielellisessä kehityksessä on ongelmia, niin tarpeeksi varhain aloitetulla kuntouksella voidaan usein päästä siihen, että koulun alkaessa lapsi on samalla tasolla muiden kanssa. Tällä on tärkeä merkitys myöhemmän koulunkäynnin kannalta. Tuttavaperheen lapsi (toinen kuin edellä), joka oli päivähoidossa erityisryhmässä kielellisten ongelmien vuoksi, pääsi heti ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen opiskelemaan lääkikseen. Jos kuntoutusta ei olisi aloitettu ajoissa, saattaisi sama tyyppi hyvinkin käynyt koulun erityisluokalla ja olla sen jälkeen jossain ammattikoulussa.
Toiminnanohjauksen hitaus. Add. Kielenkheityksen viive. Uhmaikä.
Kannattaako odottaa eskari-ikään, jos jotain pulmia on? Helpompi on auttaa lasta, jos autetaan ajoissa eikä vasta kouluiässä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 18:52"]
Mä suutuin. Ihan turha alkaa kehittämään 3-vuotiaalle terveelle lapselle tyhjästä ongelmaa. Eiköhän tuo opi ja jos ei opi, niin palataan sitten eskari-iässä asiaan! Alussa pieni on hämmentynyt, kun ei ole tottunut ryhmäkäskytykseen. Meillä vähän samaa, että puhe ollut hitaan puoleista, mutta normaalin rajoissa ikäisekseen. Muuten poikkeuksellisen skarppi jätkä, paljon skarpimpi kuin sisaruksensa.
Mä otan sen linjan, etten keskustele asiasta nyt enempää.
[/quote]
3 vuotias tekee sadan palan palapelejä?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 15:50"]
3 vuotias tekee sadan palan palapelejä?
[/quote]
Kyllä, ihan oikeasti tekee. On tykännyt tehdä palapelejä yksivuotiaasta asti ja nyt on tehnyt noita sadan palan palapelejäkin. Istuu hiljaa ja tekee. ap
Minusta se on huolestuttavaa mikäli oikeasti tekee sadan palapelejä yksijaksoisesti hiljaa..
Tän ikäisten keskittymiskyky ei normaalisti ole niin pitkä että jaksaisi yhdeltä istumalta keskittyä tuollaiseen.
No en nyt tuosta osaa huolestua lainkaan, on iloinen velikulta noin muuten eikä hän nyt joka ikinen päivä istua nökötä noita palapelejä tekemässä :) Mutta saattaa välillä istua pitkäänkin ja tehdä tosiaan noin ison palapelin yksin.
Onko muilta kommentteja? ap
Tiedän parikin lasta, jotka teki 100 palan pelejä 3-vuotiaana... kummassakaan ei ole todettu vieläkään mitään häiriöitä, korkeintaan ovat matikassa taitavia.
Ilmeneekö samaa kotona? en välttämättä olisi kovinkaan huolissani jos ongelmaa ei esiinny kotona.. toki asiasta voisi puhua vaikka neuvolassa jos teillä on vuositarkastus lähiaikoina? Ehkä kotona joustatte enemmän ja lapsella on aikaa hoitaa tehtävänsä (esim. pukeminen) enemmän kotona ja pk:ssa odotetaan välitöntä toimintaa? Meillä 4v vitkuttelee mm. pukemisen kanssa ihan loputtomiin, eikä todellakaan ole kyse siitä, etteikö ymmärtäisi mitä pitää tehdä.
Hyvähän se kai on jos selvittävät, mutten tuolla perusteella alkaisi vielä panikoimaan :)
Meillä 4 vuotias on olevinaan kuulematta ihan huvikseen tiettyjä ohjeita. Hällä on kuitenkin todella hyvä kuulo, kuulee ja ymmärtää jos toiselta puolelta isoakin huonetta kuiskaa jotain.
En olisi huolissani. Jotkut lapset vaan tarvitsee myös enemmän reaktio-aikaa. Mä oon vähän hidas reagoimaan yleensäkin yllättäviin tilanteisiin eikä mulla mitään diagnoosia ole. :D
Pukemisessa ei ole kuulemma mitään ongelmaa, on pukenut itsenäisesti varmaan yksivuotiaasta asti. Mutta siis sain käsityksen, että päiväkodissa annetaan jokin tehtävä ja lapsi ei rupea hommaan vaan prosessoi tehtävänantoa liian hitaasti. Näin aamukiireessä minulle sanottiin. En ole siis vielä palannut asiaan päiväkodin kanssa, niin tuore juttu vielä.
Pelottaa kun puhutaan aivojen hitaasta prosessoinnista aivan kuin kyse olisi kehitysvammaisesta :( ap
Lapsesi on kuin minun poikani samassa iässä. Käytin tutkimuksissa ja sai diagnoosin jonkin verran as-piirteitä. Ei kuitenkan ole tarvinnut sen kummemmin tukitoimia, ihan normaalit koulut käynyt ja nyt intissä. Koulussa pärjäsi ei ihan loistavasti, mutta erittäin hyvin. Hänkin oli hidas, mutta teki noita sadan pelin palapelejä ja lukikin reippaasti alle 4-v, myös ymmärsi selvästi lukemansa, sillä pohti niitä. Päiväkoti riitti terapiassa .Hidas on jossain asioissa vieläkin, esim. intissä ei juo aamukahvia, kun ei ehdi. Kotona piti herättää aina 1,5 tuntia ennen kouluun lähtöä, että ehti aamutoimet. Hän on sosiaalinen ja pidetty kaveri, ei koskaan kiusattu.