Säästössä 51.300, velkaa 51.000 - mitä tekisit?
Kommentit (34)
Käyttäisin ehkä puolet noista säästöistä maksaakseni pois lainaa, ja sitten remontoisin taloa ja veisin koko perheen ulkomaille.
Maksaisin lainasta pois 40.000 euroa, ja nostaisin hiukan erää, kun korotkin on noin alhaiset, niin erä menee suoraan lainaan. Tavoittelisin 2-3 vuoden ajassa pois maksua. 10.000 jättäisin pankkiin, jos tulee vaikka tarvetta.
Mulla on tilanne nytkin sellainen, että pankissa on 15.000 ja asuntovelkaa jäljellä 18.000. Maksuaikaa jäljellä 3 vuotta, keväisen lyhennyserän noston jälkeen. Sain pari vuotta sitten perintöä, ja maksoin suurimman osan lainoista pois. Voisin tietysti maksaa miltei koko lainan heti pois, mutta en tykkää ajatuksesta, että mulla ei olisi käteistä sitten hädän hetkellä, esim. kodinkoneet brakaisi, auto vaihtoon tai kattoremppa... Hätä ei tule kello kaulassa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:12"]
Ostaisin sijoitusasunnon, ja vuokratuloilla makselisin lainaa, kohta olisi kaksi velatonta asuntoa.
[/quote]
Et taida asua pk-seudulla? Ei tuolla summalla saa asuntoa!
[/quote]
Sijoitusasunnon voi varmaan ostaa muualtakin kuin pk-seudulta?
Maksaisin sen verran pois,että jättäisin hätävara rahaa vaikka 5000e.Esim.jos auto menee rikki,kodinkone rikkoutuu jne.Äkkiäkös sen lopun velan maksaa sitten pois.
Maksaisin lainasta suurimman osan pois, mutta kuitenkin jättäisin vähän takataskuun äkillisen tarpeen varalle. Ei mekään makseta lainoja heti jos säästöjä tulee, vaan jos alkaa näyttää siltä, että saadaan säästettyä enemmän kuin aiemmin, nostetaan vähän kuukausierää tai tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä.
Ostaisin niin monta sijoitusyksiötä, kuin vaan voisin tuolla rahalla. Siis mitä pankki vaatii omia säästöjä. Asunnot sitten vuokralle ja myöhemmin olisi paljon isompi omaisuus. Toki voit maksaa velan pois, mutta luulen, että sitten et pääse ikinä käsiksi isompiin rahoihin. Näin toimii varmaan tyypillinen pienipalkkainen henkilö, jolla ei ole sen kummempia visioita.
Kyselin täällä samaa juttua parisen viikkoa sitten. Minulla tilanne tosin "parempi", lainaa 13000 ja säästöjä 16000. Jos lainanne on superhalpaa kuten minulla (korko+marginaali 0,8), en missään nimessä maksaisi lainaa pois ainakaan kokonaan. Teille ei jää yhtään säästöön jos maksatte lainan pois! Olen itse todella iloinen etten maksanut lainaa hätäpäissäni pois, sillä nyt on yllättäen edessä auton osto ja vähän hammasremonttia :(
Lyhentäkää lainaa 20000 - 25000 eurolla. Se tuntuu jo, mutta silti teille jää vielä toinen mokoma sijoitettavaksi/säästöön. Katsokaa tilannetta uudestaan kun on korontarkastuspäivä - jos korko on nousemassa, tehkää taas lisälyhennys, mutta jos voitte edelleen nauttia halvasta asuntolainasta, pitäkää se ainakin toistaiseksi. Tehkää välillä lisälyhennyksiä muutamalla tonnilla niin laina loppuu nopeasti.
En maksaisi lainaa pois, vaan hyädyntäisin korkovähennysoikeuden ja yrittäisin sijoittaa säästöt turvallisesti mutta mahdollisimman tuottavasti.
Tekisin kuten joku jo ehdottikin. Eli säästöön vuoden lainanmaksua vastaava summa työttömyyttä tms, varten. Eli aina pystyisitte maksamaan lainaa jonkin aikaa ilman huolta. Lisäksi lyhentäisin lainaa vielä jonkin verran ja loput laittaisin säästöön/sijoittaisin.
Saisi lainaa hieman pienemmäksi, silti jäisi hätävaraa äkillisiä tilanteita varten ja jos rahaa vieläkin kertyisi, voisin lyhentää lainaa vielä lisää.
Eihän tuo edes riittäisi lainan maksuun kokonaan pois, korot ja muut lisämaksut tulevat sen lainasumman päälle.
Höpö höpö, ei tule jos on ollut vähänkään järkeä päässä lainaa ottaessaan. Vain kiinteäkorkoisesta lainasta joutuu maksamaan korkoja sen mukaan, miten niitä kiinteän koron aikana kertyisi. Mutta muuttuvan koron (esim. euribor) lainan saa maksaa milloin tahansa vaikka kokonaan pois ilman lisäkuluja.
Sijoita johonkin korkeampikorkoiseen.
Minäkin maksaisin lainan pois, tottakai :)
Riippuu elämäntilanteesta. Meillä aikalailla sama tilanne. Yritämme tosin esikoista ja olemme varanneet "pesämunan" sitä varten. Emme aio maksaa pois lainaa.
Ei lainan pitämisestä ole mitään hyötyä, se että korkoja voi vähentää verotuksessa ei kuitenkaan tuota sinulle mitään.
Vai onko sinulla jokin syy pitää lainaa? Joskus siitä kai voi olla jotain hyötyäkin..
Maksaisin lainan pois ja olisin vapaa :) Meillä vielä lainaa 78.000e ja säästöjä 31.000, joten tuosta vain haaveillen!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:12"]
Ostaisin sijoitusasunnon, ja vuokratuloilla makselisin lainaa, kohta olisi kaksi velatonta asuntoa.
[/quote]
Et taida asua pk-seudulla? Ei tuolla summalla saa asuntoa!