Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjien vähäiset tiedot ja taidot!

Vierailija
16.09.2013 |

Onko kukaan muu ihmetellyt miten usein huomaa että yrittäjällä ei ole mitään hajua asioista, niinkuin yt-laki, työehtosopimukset tai että ammattitaitokin on vähän niin ja näin. Sukulan ohjelmassa huomaa että ravintolaa pidetään vaikka ei ole oikein mitään käsitystä ruuanlaitosta tai taloushallinnasta!

Hattua kyllä pitää nostaa että rohkeus riittää!

En tarkoita siis mitään detalji tason tietoa vaan ihan yleisiä työelämän pelisääntöjä ja perusfaktaa kannattavuudesta, kuluista, katteista. Jokainen vähänkään aikaansa seuraava tietää.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia yleistyksiä ja luetun tekstin ymmärrysvaikeuksia. Kukaan ei ole väittänyt, ettei flyygeliä voi myydä netissä. Oli puhetta asiakasvirroista ja kirjoittaja totesi, ettei flyygelikauppaa kannata perustaa keskelle metsää. Tähän tämä besser wisser tiesi kertoa, että kyllä voi, kun laittaa nettikaupan, niin ei haittaa vaikka se liike on keskellä metsää.  Mielestäni tämä kuulostaa tosi typerältä liikeidealta, mutta Suomi on vapaa maa... Sitten joku ahdistunut pallinaama (sama) tulee viisastelemaan siitä, että julkisella sektorilla on koko kansalle suojatyöpaikka tai jotain muuta yhtä älykästä. Vittu että täällä on tyhmää porukkaa! Tämä yksi viesti asiakasvirroista oli ok, todennäköisesti henkilöllä on kokemusta yrittämisestä, mutta nämä loput on kyllä niin köykästä shittiä että voi jeesus kristus!! Nii ja se oli hyvä et, nykäse se lakki korville ja pakene vuorille viisastelemaan ja neuvomaan paikallisia käpy-yrittäjiä, jos nekään kiinnostuu netistä vaimikäseoli media meisseli?

Vierailija
42/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:40"]

Kiitos taas wannabe viisaat yritysneuvojat viikon parhaista nauruista heti viikon alkuun. Huh huh mitä yritysneuvoja. Flyygelit nettikaupasta ja liiketila keskelle metsää. Ja asiakkaat testaamaan kilpailijan liikkeeseen Kamppiin!! Jessus tätä tyhmyyden määrää!! Tehkää kaikki just päinvastoin, nii teidän firma saatta pysyä pystyssä viikon tai kaksi, tolla älykkyyosamäärällä ei homma kyllä valitettavasti toimi yhtään kauempaa, vaikka olisi hyvä tuote ja asikkaita... ei vaan toimi, huh.

[/quote]

Oon samaa mieltä kuin moni muu, olet itse ihan pihalla... Onko nettikauppa sulle jotenkin täysin tuntematon käsite vai mikä on ongelma? Nettikauppa voi tuottaa paljon enemmänkin voittoa, kun ei tarvitse maksaa sitä kallista liiketilaa Kampista. On mahdollista myydä halvemmalla kuin se Kampin liiketilan yrittäjä ja viedä siltä asiakkaita. Todellakin on muuten yleistä minun alani asiakkailla käydä testaamassa tuote kivijalkaliikkeessä ja tilata se sitten halvemmalla kilpailijalta netistä. Ja markkinat on maanlaajuiset tai jopa rajojen yli. Ehkä sun pitäisi päivittää tietojasi tähän päivään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:40"]

Kiitos taas wannabe viisaat yritysneuvojat viikon parhaista nauruista heti viikon alkuun. Huh huh mitä yritysneuvoja. Flyygelit nettikaupasta ja liiketila keskelle metsää. Ja asiakkaat testaamaan kilpailijan liikkeeseen Kamppiin!! Jessus tätä tyhmyyden määrää!! Tehkää kaikki just päinvastoin, nii teidän firma saatta pysyä pystyssä viikon tai kaksi, tolla älykkyyosamäärällä ei homma kyllä valitettavasti toimi yhtään kauempaa, vaikka olisi hyvä tuote ja asikkaita... ei vaan toimi, huh.

[/quote]

Oon samaa mieltä kuin moni muu, olet itse ihan pihalla... Onko nettikauppa sulle jotenkin täysin tuntematon käsite vai mikä on ongelma? Nettikauppa voi tuottaa paljon enemmänkin voittoa, kun ei tarvitse maksaa sitä kallista liiketilaa Kampista. On mahdollista myydä halvemmalla kuin se Kampin liiketilan yrittäjä ja viedä siltä asiakkaita. Todellakin on muuten yleistä minun alani asiakkailla käydä testaamassa tuote kivijalkaliikkeessä ja tilata se sitten halvemmalla kilpailijalta netistä. Ja markkinat on maanlaajuiset tai jopa rajojen yli. Ehkä sun pitäisi päivittää tietojasi tähän päivään?

[/quote]

Onnea yritykselle! Usein asiat näyttävät sitä helpommalta mitä vähemmän niistä tietää. Kun kerran kysyt, niin vastaan suoraan. Vituttaa tommoset räkänokat, jotka eivät tiedä yrittämisestä yhtään mitään, mutta jotka tulevat silti neuvomaan. Jos osaat nettikaupan ja tiedät yrittämisestä edes jotain, niin laita nyt herranjumala niitä referenssejä peliin. Kenen yritystoiminnan olet saanut toimimaan? Paljonko on sinun oman firman liikevaihto? Jos ei löydy referenssejä, niin hanki niitä ensin ja viisastele vasta sitten.

Vierailija
44/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meni jollain herneet pahasti nenään.... tais mennä palkoineen ja poikkittain :D

Mikä lie tausta kun noin piti pillastua?? 

Ei täällä ketään ole neuvottu, tyyli on edelleen ihan vapaa. Jokainen yrittää niinkuin parhaaksi näkee, ja se kai lie yrittämisessä ideakin.

Mutta fakta nyt on kuitenkin se että flyygelien nettikauppaa voi pyörittää vaikka Korvatunturilta, tai Utsjoelta. Niitä voi toki myydä myös Kampissa 

Aivan sama, siitä ei ollut alunperin kyse.

Ihmettelin sitä että kun itse tiedän ja tunnen monia yrittäjiä vaikka olen huomannut että he eivät tunne työehtosopimuksia tai -työlakeja. Tai että hinnoittelu ontuu, valittavat kun tekevät aamusta iltaan töitä eikä jää kun vähän ropoja palkaksi. Siellä on joku ketju vetämässä välistä kun on uskottu ketjun voimaan jne... 

Muttaa tuhannen kerran, tehkää ihan niinkuin haluatte. Ihmetellä saamme jatkossakin, jopa ilman referenssejä.

On se nyt kumma jos ei saa keskustella ilman että pitäs olla joku kaupan alan konsultti. 

T: ap

Vierailija
45/52 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tuosta lahjakortin palautus keskustelusta tämä ketju mieleen... 

Kummallisia yrittäjiä vaan riittää.. myy lahjakortteja ja sit ei tiedä pitääkö ne lunastaa takaisin. Ei tiedä vaikka on korttiin kirjoittanut että ei lunasteta takaisin

Vierailija
46/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan alasta. Ravintola/pub on kiva omistaa. Kuntosali on kiva omistaa, koska on oma treenipaikka jne. 

Harvemmin esim. terveydenhuoltoalalla tai kauneudenhoitoalalla tapaa vastaavaa.

Vierailija
47/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten tarvitaan sitä yrittäjähenkisyyttä. Ja hyvä tilitoimisto.

Itse en uskaltaisi ryhtyä yrittämään juurikin sen takia että mun pitää murehtia etukäteen kaikki. Mutta tilitoimistokirjanpitäjänä ihailen näitä yrittäjäksi ryhtyneitä, kaitsen asiakkaitani parhaani  mukaan ja kehitän omaa ammattitaitoani.

Vierailija
48/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:07"]

Riippuu ihan alasta. Ravintola/pub on kiva omistaa. Kuntosali on kiva omistaa, koska on oma treenipaikka jne. 

Harvemmin esim. terveydenhuoltoalalla tai kauneudenhoitoalalla tapaa vastaavaa.

[/quote]

JOo, on varmaan kiva omistaa mutta kai sitä olis mukava elääkin että jäisi vähän palkkaa. Kukaan ei elä sillä että on kiva omistaa kuntosali. 

Minä mielummin laitan 70€/kk salimaksuun kuin että omistan koko lafkan ja takaan omaisuudellani / sukulaisten omaisuudella

Vierailija
49/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:04"]

Onko kukaan muu ihmetellyt miten usein huomaa että yrittäjällä ei ole mitään hajua asioista, niinkuin yt-laki, työehtosopimukset tai että ammattitaitokin on vähän niin ja näin. Sukulan ohjelmassa huomaa että ravintolaa pidetään vaikka ei ole oikein mitään käsitystä ruuanlaitosta tai taloushallinnasta!

Hattua kyllä pitää nostaa että rohkeus riittää!

En tarkoita siis mitään detalji tason tietoa vaan ihan yleisiä työelämän pelisääntöjä ja perusfaktaa kannattavuudesta, kuluista, katteista. Jokainen vähänkään aikaansa seuraava tietää.

[/quote]

jep jep kaikki yrittäjäthän on ihan samanlaisia ja kaikki mammat blondeja...

ää oo ei oo...

Vierailija
50/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa... Minusta pahin puute on se jos ammattitaito mitä myydään on niin ja näin. Nuo muut kyllä oppii ajan kanssa ja voi myös osin ulkoistaa esim. tilitoimistolle, henkilöstöhallintafirmalle jne. Itselläni on toiminimi jolla myyn omaa konsulttityötäni alihankintana yrityksille ja eipä sitä niin kauheasti muuta tietoa ole olltu kuin tieto että osaamiseni on kysyttyä, hyvin on mennyt. 

Ravintola on kyllä vähän sellainen että ymmärrän kiusauksen perustaa sellainen ilman kovin vahvaa ammattitaitoa. Itsekin joskus haaveilin omasta kasvis/kalaravintolasta,  vaikka minulla ei ole ravintola-alan koulutusta. Olenpa vaan saanut paljon kehuja laittamistani ruoista ja moni on ehdottanut ravintolan perustamista. Tajusin kuitenkin että olisi aika kova oppimismatka oppia pyörittämään ravintolakeittiötä jossa kysyntä vaihtelee, hankinnat pitäisi saada tehtyä taloudellisesti jne, ilman alan koulutusta, joten jätin haaveen aikaan "kun saan lottovoiton" ;-)

Vierailija
51/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus kyllähän taas saa hyvät naurut! WT-mammat viisastelee taas asiasta, mistä eivät tiedä eivätkä ymmärrä yhtikäs mitään ja antavat vielä viiltäviä analyyseja sekä neuvoja yrittäjille. Ei voi muuta kun nauraa maha kippurassa, kiitos, kiitos olette kyllä aivan sairaan hauskoja! Voisko joku vakkariviisas mamma mennä vaikka Suomen yrittäjien vuosikokoukseen pääpuhujaksi, kun on kerran niin painavaa sanottavaa! Eikun tehkää opetuselokuva yrittämisestä tai kirjottakaa kirjasarja, hahahahahahahahahahahahahahahaha! Eikun Suomi nousuun, mammat tietää kaiken!

Vierailija
52/52 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon optimismiahan noissa usein on. Myönnän itsekin kahdesti peräti syyllistyneeni liikaan optimismiin ja olen ryhtynyt yrityksiin, jotka on myöhemmin lopetettu kannattamattomina ja mieheni on joutunut maksamaan sitten velat niistä kokeiluista vielä pois palkastaan :( 

Ensimmäinen yritykseni oli mennä karkkikauppaketjun franchising-yrittäjäksi. Olin ollut kotiäitinä ja oli vaikea saada työtä, joten tuntui että yrittäjyys olisi hyvä juttu, ja franchising tuntui tarjoavan pehmeän laskun yrittämiseen. Mieheni varoitteli ja teki laskelmia, mietti sitä että kuinka pieni karkkikaupan ostos on keskimäärin ja kuinka usein oven täytyisi keskiostoksela käydä että kauppa kannattaisi - ja hänestä oli epätodennäköistä, että pienehköllä paikkakunnalla se ovi kävisi niin usein, vaikka ihan keskustassa oltiinkin. Minä olin kuitenkin intoa täynnä eikä mieskään malttanut murskata unelmaani vaan antoi yrittää. Puolitoista vuotta sinniteltiin mutta sitten oli pakko lopettaa, liike ei vaan kannattanut. Asiaa vaikeutti se että ketjun valikoima ei ollut kovin hyvä, ja sopimus kielsi ottamasta myyntiin mitään ylimääräistä, joka olisi voinut lisätä myyntiä.

Sitten jokunen vuosi myöhemmin tuli yritettyä vielä leipomoyrittäjänä. Tähän tarvittiin karkkikauppaa huomattavasti isommat investoinnit tietysti. Tuotteistamme todella tykättiin ja oli vakioasiakkaita, mutta valitettavasti kuoleva muuttotappiopaikkakunta jolta iso yritys lopetti osoittautui liian vaikeaksi ympäristöksi myydä toki halvinta markettileipää kalliimpaa pienleipomotuotetta. Kun lopettamisesta kerroin ihmisille, moni oli surullinen kovasti, kun oli niin hvyät tuotteet ja jotkut oli tottunut joka aamukin käymään hakemassa tuoretta leipää ja pullaa, mutta ei voinut mitään, homma ei kannattanut.

Enää en taida uskaltaa ikinä ryhtyä yrittämään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi