Suostuuko teillä mies maksamaan lasten harrastusmenoja?
Meillä ei!
Ärsyttää, kun tässä kuussa jää palkasta käteen laskujen jälkeen 600 euroa. Miehellä hyvän matkaa yli tonni.
Tässä kuussa lävähtää maksuun lasten uimakoulut ja luistelutunnit, yhteensä lähemmäs 400 euroa syyskaudelta. Maksaako mies mitään? Ei.
Sitten saan vielä kuulla loppukuussa viikkoa ennen tilipäivää, kuinka en taaskaan osaa käyttää rahaa, kun tili on tyhjä.
No tyhjeneehän se, kun on vielä käytävä kerran viikossa ostamassa satasella ruokaa, eikä mies osta koko kuussa hyvä jos 50 eurolla.
Miehelle jää taaskin säästöön se 500 euroa, kuten joka kuu.
Joudutteko te muut tappelemaan siitä, että saisite miehen maksamaan perheen menoja tasapuolisesti?
Meillä mies maksaa yhteisistä menoista vain asuntolainan. Mulle jää sähkölaskut, vesilaskut, vakuutukset, autolainat, lasten harrastukset, ruokamenot, lasten vaatteet ja kengät.
Kerroin eilen miehelle, että mulla on laskuja maksettavana 1600 eurolla (tuloja mulla on 2200 euroa netto/kk).
Mies sanoi: Sinä et kyllä yhtään osaa käyttää rahaa.
Hoh hoijaa.
Vetää sanattomaksi.
Kommentit (31)
No miksi ihmeessä suostut maksamaan kaikki muut maksut kun miehesi maksaa vain asuntolainasta puolet? Kaikki vaan puoliksi ja sillä siisti. Onko auto nimissäsi? ja miksi alunperin tälläinen systeemi teillä? ja mitä edes saat satasella ruokaa viikoksi? montako lasta teillä on? ota asia puheeksi ja sano että miehen on osallistuttava muihinkin kuluihin.
Mies maksaa asuntolainaa, sinä juoksevia menoja? Kai asunto on edes teidän molempien nimissä ja/tai olettehan naimisissa?
Laskette tulot ja menot, ja maksatte menot suhteessa tuloihin. Pienituloisen ei tarvitse kustantaa isotuloisen säästämistä. Ilman miestä saattaisit olla oikeutettu esim. asumistukeen tmv.
Ihan itseään saa syyttää jos tuommoiseen suostuu. Tottakai kaikki yhteiset ja lasten menot laitetaan puoliksi.
Tollasta se just on, kun ollaan muka perhe, mutta eletään sun ja mun rahat -elämää.
Tehkää yhteinen tili, josta yhteiset menot maksetaan, jos ei muuten onnistu.
Joissakin perheissä näköjään osataan vedättää toista osapuolta ja kunnolla..
Voi helvetti mikä tossukka!! Onko tuo joku perhe?? ei tämmönen voi olla edes olemassa!
Maksaa, mutta luulen että minä olen meillä suuremman palkkani vuoksi se joka maksaa enemmän. Mutta kannattaisiko sinun istua alas miehesi kanssa ja käydä läpi nuo sinun tilitapahtumat vaikka yhden kuukauden ajalta. Eli kun hän sanoo tuon, ettet osaa käyttää rahaa, niin näytäpä hänelle mistä kaikesta tuo sinun 1600 euron lasku koostuu - pelkästään perheen yhteisistä menoista. Onnituisiko tätä kautta saada mieskin maksamaan jotain. Ja mihin mies muuten tuota 500 euroa/kk säästää? Onhan se siis hyvä olla reservissä jotain, mutta makseleeko joskus sitten jotain isompia yhteisiä hankintoja tai matkoja?
Perustakaa yhteinen taloustili. Laskette, paljonko menee lainaan, asumiskuluihin, lasten harrastuksiin ja vaatteisiin ym. sekä ruokaan kuukaudessa. Sitten talletatte sen verran yhteensä tulojen suhteessa sinne joka kuukausi. Ei tarvitse riidellä.
Viime kuussa ehdotin, että käydään vuoroviikoin kaupassa. Siis ehdotin heti tilipäivän tienoilla. Miehen kommentti:
Siis joko sulta NYT on rahat loppu?
Eikä suostunut ehdotukseeni.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:02"]
Laskette tulot ja menot, ja maksatte menot suhteessa tuloihin. Pienituloisen ei tarvitse kustantaa isotuloisen säästämistä. Ilman miestä saattaisit olla oikeutettu esim. asumistukeen tmv.
[/quote]
Miten ihmeessä minä voisin saada asumistukea? Perheen nettotulot 4500 euroa/kk, omakotitalo yhteisomistuksessa, molemmilla vakityöt. Luulen, että ne asumistuet on tarkoitettu hieman pienituloisemmille.
Meillä on muuten suht samat tulot, eroa tulotasossa ehkä vain jotain 100-200 euroa eli ei mies ole sen enempää suurituloisempi kuin minä, vain tuon satkun verran.
Tuo kuulostaa jo niin pahalta, ettei systeeminne taida muutenkaan olla millään muotoa toimiva. Minkä verran mies siivoaa ja tekee muita kotitöitä? Minkä verran keskustelee? Minkä verran on lasten kanssa? Mitens seksi sujuu vai sujuuko ollenkaan? Jos vastaus näihin kaikkiin on huonosti, eroakin kannattaa harkita ihan tosissaan.
Vastaa sille, että ei ole rahat loppu mutta olet kyllästynyt siihen, että sinä vastaat teidän huushollissa käytännössä kaikista laskuista yksin. Normaaleissa perheissä menot jaetaan tasapuolisesti, mutta nyt mies elelee sinun siivellä kuin joku pahainen loinen (vaikkei rahan puolesta tarvitsisi).
Voi hyvänen aika, vedä ne laskut esille ja käytte yhdessä läpi kunnolla mitä laskuja TEILLÄ on kuukausittain, autolainat, vakuutukset, ruoka, vesimaksut ja lasten harrastukset ym. Laskekaa ne paparille yhteen ja sano että haluat myös näihin miehen osallistuvan. Aika tampio jos ei tajua.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:10"]
[/quote]
Miten ihmeessä minä voisin saada asumistukea? Perheen nettotulot 4500 euroa/kk, omakotitalo yhteisomistuksessa, molemmilla vakityöt. Luulen, että ne asumistuet on tarkoitettu hieman pienituloisemmille.
Meillä on muuten suht samat tulot, eroa tulotasossa ehkä vain jotain 100-200 euroa eli ei mies ole sen enempää suurituloisempi kuin minä, vain tuon satkun verran.
[/quote]
No sitten menot vain puoliksi. Jos miehen maksama asuntolainan lyhennys on yhtä paljon kuin muut juoksevat kulut, niin sitten miehesi on oikeassa: et osaa käyttää rahaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:10"]
[/quote]
[/quote]
Aiempi tuolla viittasi siihen että ilman miestä olisit oikeutettu asumistukeen. Hohhoijaa, ei taida sinulla nyt olla nuo talousasiat ihan hanskassa? Olet kyllä aika kiltti kun maksat nurisematta kaikki ja mies on huomannut sen. En tajua.
Meillä mies syytti minua et elättää mua ja tytärtäni ja syytti vielä vaikka tuli yhteisiä lapsia. Hän maksoi kaikista menoista kk 1100e minä 1500e +lasten kaikki menot.
En saannut hänelle mitenkään ymmärtämään asiaa. Mellä oli muitakin ongelmia ja niin keräsin lapset ja lähdin. Nyt pärjään yksikseni tooodella loistavasti sekä henkisesti että taloudellisesti :)...ei tartte vääntää yhtään mistään..paisti siitä vielä sanoo välillä kun lastenvaihto et elättää mua edelleen...hohhoijaaa
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:17"]
Aiempi tuolla viittasi siihen että ilman miestä olisit oikeutettu asumistukeen. Hohhoijaa, ei taida sinulla nyt olla nuo talousasiat ihan hanskassa? Olet kyllä aika kiltti kun maksat nurisematta kaikki ja mies on huomannut sen. En tajua.
[/quote]
En ole tuo aiempi vastaaja, mutta kyllähän ap hyvin voisi asumistukea saada ILMAN miestä. Kelan sivuilta löytyy laskuri, jos haluat tarkemmin tutkia. Eli jos maksaisi yksin nuo kaikki laskut plus vielä sen asuntolainanlyhennyksen joka kuukausi. Tosin asumistuki ei missään nimessä olisi yhtä paljon kuin tuo miehen palkka, mutta jos se miehen palkka ei kerran nykyiselläänkään ole käytettävissä näihin yhteisiin menoihin niin taitaisi tuo olla melkeinpä kannattavampaa siirtyä yksinhuoltajaksi. Silloin miehen olisi nimittäin pakko osallistua lasten harrastukustannuksiin elatusmaksujen muodossa.
Maksaa mielellään ja on kaikenlisäksi exä. Ei meillä avioliitossakaan ollut ikinä riitaa rahasta.