Miksi kanta.fi-palvelua tyrkytetään?
Joka kerta terveydenhoidossa tyrkytetään, että pitäisi antaa kanta.fi-palvelussa lupa tietojen jakamiseen muille hoitaville tahoille. Vedotaan siihen, kuinka tämä on tärkeää, jos joudun yhtäkkiä muualle hoidettavaksi. Miksi olen eri mieltä?
A) Olen tarvittaessa voinut antaa yksittäisessä asiassa luvan erikseen. Jos minua hoidetaan hammaslääkärissä, annan mielelläni toisessa hoitopaikassa hampaistani selvinneet tiedot. Kerron myös muutenkin terveydentilastani sen, mikä on hoidon kannalta tarpeellista. En ymmärrä, miksi kaikkien tietojen hammaslääkärikäynneistä työpsykologeihin ja muihin pitäisi olla kaikkien hoitavien tahojen nähtävillä. Muut käynnit eivät saisi vaikuttaa hoitooni, eivätkä ne kuulu muille hoitaville tahoille.
Eräänkin kerran asioin yksityisesti omaan piikkiini gynekologilla samassa isossa ketjussa, jossa meillä on työterveyshuolto. Käynnin aihe ei ymmärrettävästi liittynyt työhöni mitenkään, vaan oli rutiinikäynti. Käynnin alussa gynekologi kuitenkin kysyi, miten jaksan töissä, kun olen käynyt x viikkoa sitten työterveyspsykologilla juttelemassa. Eihän nuo asiat liity toisiinsa mitenkään ja tällaisia kyselyitä haluan välttää vastaisuudessa.
B) "Kyllä tuo lupa pitäisi antaa, jotta hätätilanteessa saadaan tietosi". Tämä ei pidä paikkaansa. Jouduin kerran sairauskohtauksen takia päivystykseen. Olin sairauskohtauksesta huolimatta hereillä ja tiedostava. Hoitaja tuli kyselemään minulta perussairaudestani ja lääkityksestäni. Ihmettelin asiaa, sillä en ollut maininnut näitä eikä niitä lue perustiedoissani. Hoitaja kertoi, että hätätilanteessa he saavat ilman lupaa katsoa kaikki potilastiedot. Eli hätätilanteessa kannan lupaa ei siis tarvita, vaan hoitohenkilökunnalla on lupa katsoa tiedot ilman potilaan erillistä lupaakin.
Joka kerta terveydenhuollossa käydessä tyrkytetään tuota kantaa ja olen kieltäytynyt siitä napakasti. Eräskin hoitaja väitti kiven kovaan, että kyllä se pitää hätätilanteita varten hyväksyä. Kun kerroin, että olen ollut tuollaisessa tilanteessa ja tiedän hoitohenkilökunnan saavan tietoni ilman lupaanikin, lakkasi hoitaja inttämästä ja oli nyrpeän oloinen.
Jos joku on hoitoalalla, olisi kiva tietää, miksi tuota kantaa tyrkytetään niin urakalla? Miksi väitetään, että hätätilanteessa se on välttämätön, vaikka ei oikeasti ole?
Ap
Kommentit (18)
En tod.antaisi suostumustani tuohon. Pikkupaikkakunnalla ei kiinnosta pitää tietoja avoimena jotta jokainen utelias voi käydä urkkimassa niitä. Tätä tapahtuu vaikka kuinka yritettäisiin kieltää.
Haluavat saada kokonaiskuvan terveydestäsi. Henkilökunnalle se on kannattava juttu, sulle ei välttämättä niinkään.
Mä joudun syömään erästä masennuslääkettä kipulääkkeenä. En halua joutua väittelemään siitä muun käynnin yhteydessä, onko tuo lääkitys tarpeen, olenko oikeasti vaan masentunut ja "johtuisiko tuo sinun pitkittynyt jalkakipusi nyt kuitenkin tuosta masennuksestasi" (vaikka en siis ole masentunut). Haluan saada hoitoa kulloiseenkin vaivaan, en analyysia muista sairauksistani tai vaivan vähättelyä sairauteeni vedoten.
minkäs tyhmälle voi.. mitäs jos joudut vaikka autokolariin, olet tajuttomana, eikä tietojasi saa katsoa, tietoja, joissa voi olla merkintöja allergioista, ym.. ettei annettuun hoitoon sentään kuolisi. Itse olen syövän sairastanut, ja tottakai, lääkärit voivar tarvittaessa tietoni tarkistaa, jotta tietävät mikä on ok.. jos en sitä itse kykene heille kertomaan.. kannatta ajatella vähä.. hoitsuja ei tavallisten taulapäiden tiedot muutoin kiinnosta.
IMPI kirjoitti:
minkäs tyhmälle voi.. mitäs jos joudut vaikka autokolariin, olet tajuttomana, eikä tietojasi saa katsoa, tietoja, joissa voi olla merkintöja allergioista, ym.. ettei annettuun hoitoon sentään kuolisi. Itse olen syövän sairastanut, ja tottakai, lääkärit voivar tarvittaessa tietoni tarkistaa, jotta tietävät mikä on ok.. jos en sitä itse kykene heille kertomaan.. kannatta ajatella vähä.. hoitsuja ei tavallisten taulapäiden tiedot muutoin kiinnosta.
Luitko juuri aloitusta, jossa sanottiin, että tiedot tuollaisessa kolaritilanteessa tms hätätilanteessa saa ilman lupaakin? Sinuna en haukkuisi toisia tyhmäksi, jos lukemisen taso on tuota luokkaa. :D
Ihan sama näkeekö mun kaikki tiedot. Siellä ei ole paljon nähtävää. Mutta ymmärrän ettei kaikilla ole sama juttu.
Niin, syöpäsairaan perheenjäsenen rinnalla kulkiessani olen havainnut, että tiedonkulku saattaa olla hienoa siellä Kannassa, mutta "in live" osastolla ja poleilla se on surkeaa.
Miksi haluat vaikeuttaa hoitohenkilökunnan työtä? Jos epäilet että naapurin hoitsu kyylää, voit pyytää terveydenhuollon yksiköstä tiedot siitä, kuka on katsellut tietojasi. Näin on ihmisiä jäänyt kiinni.
Täällä taitaa olla hoitsujen kokoontumisajot alapeukuista päätellen 😂
P.s. Jos et oo kesälomalla enää, niin työpäiväsi on alkanut ja silloin on tarkoitus tehdä töitä 😁
Ei mua kiinnosta antaa kaikkia tietojani muuten kuin pakon edessä. Ärsyttää nämä terkkarien ja pankkien tenttaukset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat vaikeuttaa hoitohenkilökunnan työtä? Jos epäilet että naapurin hoitsu kyylää, voit pyytää terveydenhuollon yksiköstä tiedot siitä, kuka on katsellut tietojasi. Näin on ihmisiä jäänyt kiinni.
Pyytää saa aina totta kai. Tietoja ei silti ole pakko antaa kuten itselle on käynyt. Olen kuullut potilastietojani paikassa, jossa niitä ei olisi pitänyt levitellä. Mutta usko sä vaan oikeudenmukaisuuteen jos turvalisuuden illuusiosi tarvitse sitä pysyäksesi koossa.
Voi teitä hyväuskoisia, potilastietoja voi lukea selausnäytöllä, ei jää jälkiä lokiin, kaikkihan tuon tietää. Turva-aukko, joka on olemassa.
Haluavat hallita. Kokevat uhkaksi, kun potilas on selvillä asioiden oikeasta laidasta eivätkä pääse pätemään sillä kerrtaa. Minullekin on eräs tärkeilijä asiasta halunnut vääntää. Potilastietojärjestelmästä ne tiedot ovat kuitenkin kummasti löytyneet, vaikken lupaa antanut.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä hyväuskoisia, potilastietoja voi lukea selausnäytöllä, ei jää jälkiä lokiin, kaikkihan tuon tietää. Turva-aukko, joka on olemassa.
Tämähän se. Moni myös vielä luulee että Kanta-arkisto on yhtä kuin potilastietojärjestelmä.
Ihmiset on ihmeellisin sinisilmäisiä, kun kuvittelevat ettei tuollaisesta luvan antamisesta ole mitään haittaa heille. Ei tietenkään kerrota, mitä kaikkea ikävää tuossa on.
Vierailija kirjoitti:
En tod.antaisi suostumustani tuohon. Pikkupaikkakunnalla ei kiinnosta pitää tietoja avoimena jotta jokainen utelias voi käydä urkkimassa niitä. Tätä tapahtuu vaikka kuinka yritettäisiin kieltää.
Pikkupaikkakunnankaan hoitajista kaikki eivät ole niin uteliaita tai hölmöjä, että viitsisivät ottaa riskin. Oletkohan vähän vainoharhainen ja/tai yliarvioit kuinka paljon asiasi kiinnostavat.
Voin antaa luvan samantien kun sieltä korjataan kaikki paskapuhe mitä sinne on minusta kirjattu. Ai ei ikinä? Niin.
hoitajat haluaa päästä katsomaan tietojasi helpommin, siksi