Miten autokaupassa tulisi palvella?
Olen pitkän linjan automyyjä, ja olen huomannut että palvelusta tulee netissä lokaa niskaan että roikaa. Kuinkas se palvelu paranisi, onko vinkkejä? Yleensä noissa nettipalautteissa puhutaan puku päällä ostamisesta ja siitä että myyjät vaan juttelee keskenään ja omalla kohdalla nuo voi unohtaa sillä yhtään pukupäistä asiakasta en edes vuosien varrelta muista eikä työkaverillekaan ehdi nykyisen työmäärän (se ei tarkoita kauppoja vaan myös papareita, autotilauksia, raportteja, asiakassoittoja tai soittoja asiakkaille jne.) takia jutella kun illalla soitamalla päivän tapahtumista, mutta mitkä on arvon mammat ne vinkit siihen hyvään palveluun? Jotenkin tällä alalla nyt ei asiakkaiden toiveet ja odotukset kohtaa vaikka myyjä koittaisi tehdä kaiken "oikein", mikä neuvoksi?
Kommentit (19)
Ensinnäkin, lopettakaa valehtelu! En ole tähän päivään mennessä saanut autokaupasta rehellistä palvelua. Kahta kertaa en ole koskaan samasta autokaupasta autoa ostanut, koska aina olen tullut enemmän ja vähemmän petetyksi. Lisäksi, jos annatte puolen vuoden takuun käytetyn auton ostajalle piilevien vikojen varalta, niin älkää alkako vänkäämään sitten kun asiakas joutuu sen auton huoltoon heti viemään piilevän vian takia.
Kolmanneksi, kun tulen mieheni tai isäni kanssa ostamaan MINULLE autoa, ja teen asian alkuun sinullekin selväksi, että MINULLE se auto tulee, älkää alkako sitä autoa myymään seurassani olevalle mieshenkilölle. Se mieshenkilö on mukana vain siksi, että et kusettaisi minua mennen tullen ja palatessa.
-Jätä minut rauhaan kun tulen sisään ja selkeästi huomaat että haluan itse katsella autoja, tervehdit toki kohteliaan ystävällisesti ja kerrot, että autat jos tulee kysyttävää
-Jos haluan sen taaimmaisen auton koeajoon, sen sieltä minulle kiltisti kaivat etkä lainkaan näytä siltä että "vittu kun toi haluaa ton, ja ei se sitä kuitenkaan osta"
-Naisena, minulle merkkaa autossa muutkin asiat kuin hevosvoimat ja vääntömomentit, joten voisitko silmiä pyörittelemättä esitellä ne mukitelineet ja muut pikku laukkupidikkeet sun muut.
-Värillä ON väliä
-En ole sokea, näen kyllä että autoa on meikattu (jos on vaihtoauto)
-Minä en osta myyntipuheittesi perusteella mitään.
-Kaupanpäälliset tottakai, ei siis mitään liikkeen kynää ja niskatukea...
-En ole tyhmä, tottakai otan selvää edellisistä omistajista jos ostan käytetyn auton.
-Se mitä lapseni sanoo auton takapenkin viihtyvyydestä, koosta ja jalkatilasta, sillä on merkitystä minulle, joten lapseni on myös sinun asiakkaasi.
-Uusi auto, kaupanpäälliset sen mukaiset.
-Älä kysele henkilökohtaisia, elämäni ei kuulu sinulle.
kiitos nelonen, nuo oli hyviä. Itsekin olen nainen ja lapsia suurperheellinen, joten ymmärrän hyvin nuo pointit. t. aloittaja
Nelonen on aikas liiankin vaativa :) heh vaan, kaupanpäälisiä... jesh, niinkuin muistakin ostoksissa?
Harmi, että on törmännyt vain huijareihin, kannattaa siis jatkaa etsimiseen, että hyvä myyjä löytyy. Tiedän muutaman.
ps nelonen, miten saat selville edelliset omistajat, ja miksi sen haluat tietää? Huoltohistoria on kyllä hyvä selvittää, mutta ei edellisten omistajien tietoja edes saa antaa... joten puhu lisää huviksesi ja jatka jobbareilta ostamista.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 20:23"]
-Jätä minut rauhaan kun tulen sisään ja selkeästi huomaat että haluan itse katsella autoja, tervehdit toki kohteliaan ystävällisesti ja kerrot, että autat jos tulee kysyttävää
-Jos haluan sen taaimmaisen auton koeajoon, sen sieltä minulle kiltisti kaivat etkä lainkaan näytä siltä että "vittu kun toi haluaa ton, ja ei se sitä kuitenkaan osta"
-Naisena, minulle merkkaa autossa muutkin asiat kuin hevosvoimat ja vääntömomentit, joten voisitko silmiä pyörittelemättä esitellä ne mukitelineet ja muut pikku laukkupidikkeet sun muut.
-Värillä ON väliä
-En ole sokea, näen kyllä että autoa on meikattu (jos on vaihtoauto)
-Minä en osta myyntipuheittesi perusteella mitään.
-Kaupanpäälliset tottakai, ei siis mitään liikkeen kynää ja niskatukea...
-En ole tyhmä, tottakai otan selvää edellisistä omistajista jos ostan käytetyn auton.
-Se mitä lapseni sanoo auton takapenkin viihtyvyydestä, koosta ja jalkatilasta, sillä on merkitystä minulle, joten lapseni on myös sinun asiakkaasi.
-Uusi auto, kaupanpäälliset sen mukaiset.
-Älä kysele henkilökohtaisia, elämäni ei kuulu sinulle.
[/quote]
Tässä olikin hyvä paketti. Ja voin lisätä, että ei ole automyyjän tehtävä listata mitä minä tarvitsen tai en tarvitse. Pahinta se on silloin, kun olen kertonut mitä lisävsrusteita autossa tulee olla tai mitä laitetaan, kun ostan uuden auton.
Joo, jännä toi kaupanpäällisjuttu. Itse en koskaan vaadi kaupanpäällisiä. Tingin vaan hinnan niin alas ettei myyjällä enää olisi varaakaan antaa sellaisia. Mutta minä olenkin mies.
Näitä asioita itse arvostan:
1. Anna ensin katsella rauhassa.
2. Esittele auto totuudenmukaisesti. Plussat ja miinukset.
3. Arvosta asiakasta ja näytä se, olihan sitten työtön, duunari tai pohatta.
4. Älä myy liikaa. Kerro tarjouksesi ja that's it. Jankkaaminen ärsyttää.
6, millä tavalla olen vaativa?
Auto maksaa paljon, joten en anna sokeasti rahojani autosta, josta en ole ottanut selvää-
Huoltokirja ei kerro mitään.
Omistajat on helppo selvittää suomessa, ja onpahan itsellenikin kerran soitettu eräästä minun vanhasta autosta.
Kaupanpäälle saa aina asioita, varsinkin kun ostaa uuden auton, puhutaan kuitenkin pikkasen isoista summista rahaa, että ihan mitä kukakin haluaa.
Eräs tuttuni osti uuden auton, ja kaupan päälle hän vaati tuhansien eurojen edestä varusteiat autoon... tyhmää joo vissiin.
OT, aiempia omistajia EI saa kertoa, ei ainakaan se automyyjä, muualta jos saat tietoosi, ok... jobbarit kyllä joskus sortuu rikkomaan näitä.
ps. vaihtoautot eivät ole kalliita, uudet voivat olla. Ai, huoltokirja ei kerro mitään, eikä auton huoltohistoriakaan varmaan... omistaja kertoo?
Hyvin teitä voidaan näemmä höynäyttää vaikka olis hyvä myyjäkin, kun itse haluatte uskoa.
11, huoltokirja ei kerro välttämättä totuutta, mm. ulkomailta tuotuihin autoihin saa niin kätevästi ne huoltokirjat teetettyä... joo.
Vaihtoautotkin on kalliita, selaa ihan vaikka autotallia niin kyllä sieltä kalliit vaihtoautot löydät.
Suomi autoissa on luotettavat huoltokirjat, mutta mitä vanhempi auto ja mitä enemmäm "itse huollettu" sen epäluotettavampi.
Puhu mitä puhut.
11, etkä todellakaan tiedä mistä saa suomalaisen auton omistajat tietoonsa??
Ei ksye olekaan siitä että välttämättä omistajille soitetaan, joskus näin, mutta omistajahistoria kertoo omaa tarinaa autosta.
Huoltokirja ei kerro kaikkea.
Hassua...tässä muutaman vuoden aikana ostettu talouteen 2 autoa, toinen uutena ja toinen käytetty. Molempia varten käytiin useammassa liikkeessä ja koeajettiin muutamia merkkejä ja yksilöitä. Asiallista ja hyvää palvelua saatiin kaikkialla missä myyjä tuli meille juttelemaan. Parissa liikkeessä ei sitä myyjää sitten ollut ollenkaan?
Ja ymmärsimme toki, kun tulimme liikkeeseen varttia vaille sulkemisaika, ettei sitä hallin viimeistä autoa meille koeajoon haettu. Mutta puhelinnumero saatiin mukaan johon soittamalla ja koeajoaika ilmoittamalla oli auto kaivettu esille ja tankattu ajoa varten :)
11 vastaa, en todellakaan tiedä, mistä aiemmat omistajat saa virallisesti tietoon, sen tiedän, että automyyjä ei sitä saa kertoa. Enkä ole sanonut, että huoltokirja kertoisi kaiken, huoltohistoria kyllä enemmän, sen saa selville.
Ei ole ongelmia, jos ostaaa uuden auton.
Automyyjät ovat oma rotunsa, ja siihenkin ryhmään sattuu monenmoista, totta :) Valitkaa liikkeenne tarkkaan, se jeesaa, ettei tule huijatuksi ainakaan!
14 lie ainoa vastaajista, joka oikeasti on käynyt autokaupoilla viime aikoina :)
Yleensä asiakkaat eivät halua katsoa rauhassa, vaan haluavat myyjän auttamaan, siitä suututaan, jos myyjää ei saa heti...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 21:53"]
14 lie ainoa vastaajista, joka oikeasti on käynyt autokaupoilla viime aikoina :)
Yleensä asiakkaat eivät halua katsoa rauhassa, vaan haluavat myyjän auttamaan, siitä suututaan, jos myyjää ei saa heti...
[/quote]
Tuo onkin varmaan autokauppiaan hommassa lähes vaikein juttu: missä vaiheessa mennään sitä palvelua tarjoamaan?
Minä haluaisin, että mut huomioidaan heti. En käy autokaupoissa katselemassa, jos en ole ostamassa, mutta ehkä jotkut käy. Autokauppiaan pitäisi tunnistaa nämä vain katselijat ja erottaa heidät ostajista. Palvelua pitäisi siis tarjota heti, mutta jos asiakas haluaa katsella ensin itse, niin sitten saa katsella. Sellainen pidempiaikainen pällistely ja tarkempi tutkiminen yhden auton ympärillä viittaa siihen, että myyjän kannattaisi jo ehkä tulla paikalle. Joku asiakas ei halua myyjää vielä tässäkään vaiheessa.
Paras asiakkaankarkotin on se, että myyjää ei joko näy mailla halmeilla tai sitten hän on kamalan kiireinen, tympeä tai passiivinen. Se, ettei myyjää näy tai hän viuhtoo muualla, ei välttämättä ole myyjän oma syy, vaan sen, että koko autokaupassa on liian vähän henkilökuntaa.
Hyvä autokauppias on saatavilla, muttei hengitä niskaan, myy, muttei tyrkytä, on avulias, muttei limainen, kyselee asiallisia, muttei tungettele jne. Todellista asiakaspalveluhenkisyyttä vaativaa hommaa siis.
Siis miksei aikaisempia omistajia enää saisi kertoa? Pitääkö ne itse kysellä trafista?
En tiedä onko tässä joku uusi käytäntö, koska ei olla ostettu käytettyä vuosiin.
Älä ainakaan ensimmäiseksi kysy "minkä värinen sen pitäisi olla", kun nainen tulee ostamaan käytettyä autoa.
Toinen paha moka on kätellä vain miestä, kun autoa on ostamassa nainen.
Kummankin edellä mainitun annoin anteeksi, kun sain kuitenkin halvalla kohtuullisen hyvän auton. Ja vaihdossa annoin "naisen hyvin pitämän" miettien itsekseni, että onkohan tämä huijausta kun en kertonut, missä olin sillä ajanut. Omapa oli mokansa, ammatti näkyi siihen aikaan rekisteriotteesta.
Trafista aikaisempien omistajien tietojen kysyminen maksaa. Samalla rahalla saa kyllä kaikkein 20 omistajan tiedot sen auton koko historian ajalta.
Minä ainakin toivon, ettei minua pidettäisi ei-vakavastiotettavana ostajana, koska olen nainen ja pienikokoinen.
Tähän asti kokemukset ovat, että jos en ota autokauppaan mukaan miestä, vaikka veljeä kun ei puolisoa ole, en saa ollenkaan palvelua. Joudun hakemaan myyjän työpisteestään, koeajolle en pääse ilman automyyjää vieressä, ja vaikka sanoisin suoraan että haluan tehdä kaupat, sitä ei meinata uskoa. Mutta jos vieressäni on mieshenkilö, minut otetaan heti vakavasti ja pääsemme koeajolle ilman myyjää - sivuvaikutus tosin on, että myyjä puhuu myyntipuheensa mieshenkilölle, vaikka minä olisin auton ostaja.
Että terkut vaan Raision Vehon miesmyyjälle, joka suhtautui minuun erittäin ylimielisesti sukupuoleni ja nuoren näköisyyteni takia (en ole kovin nuori, olen 37): menin ja ostin Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglion teiltä kysymänne uuden Citroên DS5:den sijaan, koska Teille ei siellä Veholla riittänyt usko siihen että tämmöisellä pikkuleidillä voisi olla rahaa ostaa niinkin kallista autoa...
Se on ilmeisesti vaikea uskoa, että jopa pyöreäkasvoinen, 160 cm pitkä nainen voi tienata 65 000 euroa vuodessa ja ostaa ihan uusia, laadukkaita autoja... Eniten ihmetyttää, että ette kai oikeasti usko, että tällainen kiltinnäköinen nainen käy huvikseen renkaita potkimassa ja koeajoilla - eikös se ole enemmän nuorten jätkien hommaa?
Ruusun terälehtiä asiakkaan tielle? Punainen matto? Aja toiset asiakkaat tieltä pois kun ASIAKAS tulee? Miehen kaveri, erinomainen asiakaspalvelija sinänsä oli vähän aikaa autoalalla ja totesi että ainoa ammatti mistä ei koskaan saanut kiitosta osakseen ihan sama mitä teki. Nyt myy hitsaustarvikkeita teollisuudelle.