Apua keittiön pikkutavaroiden kanssa!
Minkälaisia säilytysjuttuja teillä on mm. mauste/öljypurkeille, muroille jne? Onko kaikki kaapissa ovien takana piilossa vai onko jotain kivoja systeemejä joihin ne saisi pöydälle kauniisti? Kaapit on ihan turvoksissa vaikka olen raivannutkin niitä ja olisi kiva jos vaikka maustepurkit saisi nätisti johonkin. Ideoita, linkkejä?
Kommentit (6)
Useimmin käytetyille mausteille mulla on ihan tasolla sellanen Bauhausin 20*25 puulaatikko. Pienemmät purkit on piilossa ja esiin pilkistää pippurimylly. Usein siinä on patalaput säilytyksessä päällimmäisenä.
Kauhoja ja paistinlastoja on lasitölkissä pystyssä, mutta muuten olen kaikki pölynkerääjät laittanut kaappiin ja laatikkoon piiloon.
Enempi koristeena on sitten umpiotölkissä (sellainen vanhanaikainen tiivisterenkaallinen) piparimuotteja ja merisuolaa. Käytetään niitäkin joskus.
Kuivatavaroille ja lautasille meillä on vetolaatikot, jotka on tosi kätevät.
Mausteille on laatikoston ylimpänä laatikkona sellainen matala laatikko, jossa maustepurkit ovat makaavassa asennossa.
Mausteille löytyy tällaisia telineitä, esim. ikealta tai sitten keittiöliikkeistä saa vähän hinompi puisia yms.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00177249/
Muroille meillä on nätti peltilaatikko, johon laitan muropussin ja heitän sen pahvilaatikon suoraan roskiin.
Meillä on myös avohyllyä, jossa on pastaa ja riisiä ja kaakaota ja kahvia näteissä purkeissa. Rosterisia keittiövälineitä (lastaa, kuorimaveistä, pihtejä...) roikkuu työpöydän takana koukuissa ihan näkyvillä.
Vaikka mutuen olen aika pelkistetyn sisustuksen ystävä, keittiössä tykkään siitä, että tavarat on esillä ja on kodikas nätti sisustus. tykkään sellaisesta ranskalainen keittiö meiningistä, jossa sipulit roikkuu katossa jne.
maustekaappi lieden yläpuoelella ja viereisessä kaapissa on neliskulmaisessa muovirasiassa maustepussit pystyssä ja vieressä liemivalmisteet yms. Just karsin rankalla kädellä keittiön kaappeista taas turhaa tavaraa. Kun säilyttää vain ne tavarat mitä käyttää ja päivittäin käytettävät on helposti saatavilla ja harvoin käytettävät yläkaapeissa ei kaappitilaa tarvitse niin hirveästi.
Tää nyt ei varmaankaan auta, mutta mulla on muuton (heinäkuun alussa) jäljiltä vieläkin keittiötavaroita purkamattomana ikean sinisessä kassissa ruokapöydän alla... Siellä on ainakin maustepurkkeja, piparkakkumuotteja, vispilän koukkuja...
Jos tuo kaikki on kaappien ulkopuolella, niin mitä ihmettä teillä on niissä kaapeissa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:07"]
Sama ongelma, keittiössä on aivan liian vähän kaappeja ja ne on vielä typerää mallia, jossa kaapin ja katon väliin jää iso tyhjä tila. EI siis ole kaapit kattoon asti.
Koska en halua täyttää tuota kaapin ja katon välistä tilaa ihan sekavalla sälällä, niin meillä on useita Iittalan Jars-purkkeja siellä ylhäällä rivissä, joissa on muroja, mysliä, puurohiutaleita, keksejä. Ne saadakseen pitää sitten kiipustella keittiöjakkaralle, mutta menettelee.
Sitten jauhoja varten on kaksi suurta pyöreää lasipurkkia Ikeasta yhden kaapin päällä ja niiden vieressä riisinkeitin, joka ei mahdu mihinkään kaappiin. Ne jää sillä tavalla seinän kulman taakse, etteivät näy muualle keittiöön.
Sitten lieden vieressä mulla on pienempiä Iittalan Keto-purkkeja, joissa on soijarouhetta, marjarouhetta, yhdessä mitä siemeniä milloinkin yleensä kurpitsan tai pinjan ja yhdessä pähkinöitä. Näitä käytämme aika usein.
Maustemyllyjä, -purkkeja ja -öljyjä yms. varten meillä on lieden tuntumassa Ikeasta ostettu valkoinen pieni metallinen, omilla jaloillaan seisova "hylly". Keittiöosastolta. Sen päällä on pienellä tarjottimella maustemyllyissä erilaisia pippureita ja kahta erilaista suolaa, pullo oliiviöljyä, yms. Sen alla on maustepurkkeja. Tähän en ole ulkonäöllisesti niin tyytyväinen, mutta on toimiva, kunnes keksin jotain muuta.
[/quote]
Sama ongelma, keittiössä on aivan liian vähän kaappeja ja ne on vielä typerää mallia, jossa kaapin ja katon väliin jää iso tyhjä tila. EI siis ole kaapit kattoon asti.
Koska en halua täyttää tuota kaapin ja katon välistä tilaa ihan sekavalla sälällä, niin meillä on useita Iittalan Jars-purkkeja siellä ylhäällä rivissä, joissa on muroja, mysliä, puurohiutaleita, keksejä. Ne saadakseen pitää sitten kiipustella keittiöjakkaralle, mutta menettelee.
Sitten jauhoja varten on kaksi suurta pyöreää lasipurkkia Ikeasta yhden kaapin päällä ja niiden vieressä riisinkeitin, joka ei mahdu mihinkään kaappiin. Ne jää sillä tavalla seinän kulman taakse, etteivät näy muualle keittiöön.
Sitten lieden vieressä mulla on pienempiä Iittalan Keto-purkkeja, joissa on soijarouhetta, marjarouhetta, yhdessä mitä siemeniä milloinkin yleensä kurpitsan tai pinjan ja yhdessä pähkinöitä. Näitä käytämme aika usein.
Maustemyllyjä, -purkkeja ja -öljyjä yms. varten meillä on lieden tuntumassa Ikeasta ostettu valkoinen pieni metallinen, omilla jaloillaan seisova "hylly". Keittiöosastolta. Sen päällä on pienellä tarjottimella maustemyllyissä erilaisia pippureita ja kahta erilaista suolaa, pullo oliiviöljyä, yms. Sen alla on maustepurkkeja. Tähän en ole ulkonäöllisesti niin tyytyväinen, mutta on toimiva, kunnes keksin jotain muuta.