Ihan oikeastiko jotkut ihmiset sisustavat ja ostelevat huonekaluja velkarahalla?
Jouduin käymään eilen ikeassa, kun tarvitsin uuden patjan. Ihmettelen, miten paljon ihmisiä siellä oli keskellä päivää. Aivan valtavia ostoksia jotkut tekivät. Monilla ostokset olivat pikkusälää, jolla oikeasti ei tee mitään. Kuten jotain värikkäitä lautasia. Kuulin, kun joku nuori pari puhui kulutusluoton ottamisesta uuttaa sohvaa ja sohvapöytää varten. Miksi pitäisi uusia sohva, jos vanha vielä toimii? Noinko huolettomasti ihmiset ostavat velaksi? Minulle tuli muutenkin huono olo ikeassa, kun katsoin sitä tavaramäärää. Niin paljon tarpeetonta krääsää. Joka puolella. Mihin me ihmiset tarvitsemme noin paljon tavaraa? Ei tämä planeetta kestä tällaista kulutusta!
Kommentit (32)
Monet luotot huonekaluihin yms isompiin ostoksiin on aika edullisia. Nykyään on aika tavallista kerätä rahat ostokseen jälkikäteen maksamalla sitä osamaksua sen sijaan että säästetään etukäteen esim. tilille.
Jos maksuista selviää, ei se välttämättä mikään kaiken pahan alku ja juuri ole.
Yhteiskunta taas antaa aika ristiriitaisia viestejä; kuluta ja pelasta Suomen talous! Älä osta mitään ja pelasta ilmasto!
Esimerkiksi eron sattuessa tarvitaan pikaisesti huonekaluja ja kodinkoneita, jotta molemmat saavat toimivat kodit. Jo uusiin takuuvuokriin ja muuttokuluihin menee niin paljon rahaa että harvalla lapsiperheellä varmaan on tuhansia ylimääräistä pankkitilillä siitä vaan mennä käteisellä kaikki tarvittava ostamaan. Jo ihan lastenkin takia täytyy molemmat kodit olla kalustettuja ja kodikkaita.
Olen ostanut huonekaluja luotolla, sekä kulutusluotolla, että luottokortilla. Yleensä siksi, että sen tavaran tarvitsee nyt, eikä viitsi ostaa mitää halpatyövoiman maissa tuotettua ikea krääsää, vaan kunnollisia yleensä kotimaisia kestäviä laatuhuonekaluja. Kaikki luotot on maksettu pois mahdollisimman nopeasti, niissä on myös usein ilmaista maksuaikaa, jonka aikana ehtii maksaa ainakin suurimman osan.
Psykiatriina kirjoitti:
Hirveän monilla ihan 'normaali-ihmisillä' on kova tarve ostaa sitä ja tätä, koska se on nyt trendikästä ja mitä ne kaverit sanoo, jos meillä ei ole tuota. Ei uskalleta elää omaa elämää omalla tavalla vaan kovalla stressillä koetetaan elää sellaista median hehkuttamaa muka-elämää, jossa ei ole oikeasti muuta sisältöä kuin jonkin esittäminen ja sen ilmituominen somessa.
Joo. Juuri tuosta syystä minäkin ostan ikeasta lautasia. Kun olen somekoukussa ja elän muka-elämää. Mistä sinä uniikki lumihiutale syöt tänään lounaasi? Vai onko ruokakin liian instagramia sinulle?
On se nykyään helppoa tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi.
Et sinä ap määrittele mitä on turha sälä.
Ihmettelet kuinka paljon ikeassa oli ihmisiä. No siellä sinäkin olit!
Ja uutta patjaa et tarvitse. Patja ei kulu puhki. Voit käyttää sitä vanhaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatriina kirjoitti:
Hirveän monilla ihan 'normaali-ihmisillä' on kova tarve ostaa sitä ja tätä, koska se on nyt trendikästä ja mitä ne kaverit sanoo, jos meillä ei ole tuota. Ei uskalleta elää omaa elämää omalla tavalla vaan kovalla stressillä koetetaan elää sellaista median hehkuttamaa muka-elämää, jossa ei ole oikeasti muuta sisältöä kuin jonkin esittäminen ja sen ilmituominen somessa.
Joo. Juuri tuosta syystä minäkin ostan ikeasta lautasia. Kun olen somekoukussa ja elän muka-elämää. Mistä sinä uniikki lumihiutale syöt tänään lounaasi? Vai onko ruokakin liian instagramia sinulle?
On se nykyään helppoa tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi.
Ja mikä onkaan oivallisempi tapa nostattaa sitä omaa egoaan kuin muiden elämän paheksuminen ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla?
Ostimme sohvan osamaksulla, 2 vuotta maksuaikaa eikä euroakaan kuluja tuona aikana. Miksi kuluttaa säästötililtä rahat sohvaan, kun voi hissukseen maksaa sitä pois kuukausittain?
Viimeeksi kun olin Ikeassa värikäiden lautasten ostoksilla syy oli se, että meillä oli enää 5 lautasta kaapissa. Viisihnekinen perhe valitettavasti vana tarvii enemmän kuin 1 lautanen per lärvi. Kun ei viitti vajaata perukonettakaan pyörittää, se se vasta epäekologista onkin.
Me ostettiin aikoinaan sänky ja patja osamaksulla. Mun mielestä ihan normaalia. En ostele huonekaluja muutoin uutena, joten ei ole tarvinnut miettiä rahoitusta. Mutta jossain vaiheessa istetaan kyllä ihan uutukainen sohva, eikä mitään ikeasohvaa, joka painuu muutamassa vuodessa lysyyn, vaan joku oikeasti laadukas sohva, ja semmoiseen voi mahdollisesti ottaa osamaksun.
Psykiatriina kirjoitti:
No jos ihminen on niin tyhmä kuin tuossa kuvailet, niin kyllä hän sitten on kaikki pikavippi-, ylivelkaantumis-, ulosotto-, ja mielenterveysongelmansa ihan itse ansainnutkin. Hän on tiensä valinnut tietoisesti ja tarkoituksella, ja tyhmyydestä pitääkin joutua kärsimään.
Ei kenenkään ole pakko pyhittää elämäänsä rehvastelulle eikä sitä yltäkylläisyydessä rypemistä ole pakko harrastaa, sen esittelemisestä puhumattakaan.
Ei minulta löydy tililtä ylimääräisiä satasia uusien huonekalujen ostoon. Siksi ostin sohvan luottokortilla. Vanhaa olin katsellut melkein kymmenen vuotta, joten halusin vaihtaa uuteen. Eikö pienituloiset ihmiset sitten saisi ikinä ostaa uusia huonekaluja? Kyllähän se piristää paljon, jos joskus ostat uuden maton tai jonkin huonekalun. Ei luotolla osto tarkoita velkavankeutta.