Onko koulutus takuu elämässä pärjäämisestä ja hyvinvoinnista?
Onko kouluttautuminen paras takuu siitä, että voi hyvin, saa töitä jne.?
Kommentit (24)
Ei ole. Nimimerkki koulutukseton. Ps urallani menestyvä johtaja
No ei!! Moni jää yliopiston jälkeen työttömäksi. Mutta monilla "elämän koulun" käynneillä on töitä vaikka koko iäkseen. Jos esim kielitaito pelaa, pärjää varmasti hyvin. Hyväpalkkaisiin töihin ei välttämättä pääse mutta varmasti pärjää!
Mitä siihen hyvinvointiin tulee niin stressittömyys, harrastukset ja läheiset vaikuttavat enemmän kuin koulutus ja ammatti
Mitkä ovat sitten seikkoja, jotka todennäköisimmin takaavat hyvän elämänlaadun ja pärjäämisen?
t.ap
Minulle on ollut. Ja tuskin kenellekään koulutuksesta ainakaan haittaa on.
Ei. Eikä sekään, että saa töitä, kun työ saattaa viedä burn outiin, toisaalta täysin varmat työpaikat ovat harvassa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 22:59"]
Mitkä ovat sitten seikkoja, jotka todennäköisimmin takaavat hyvän elämänlaadun ja pärjäämisen?
t.ap
[/quote]
Äly, luontainen hyväntuulisuus ja terveys, ympäristötekijät, tuuri. Koulutus auttaa, mutta ei tietenkään takaa mitään.
Useimmille ihmisille näin varmaankin on. Itse olen poikkeus oltuani (ainakin osittain) työttömänä viisi vuotta maisterintutkinnon jälkeen.
Jostain syystä kouluttamattomien mielestä koulutusta ei tarvita, vaikka tilastojen mukaan suurin osa työttömistä on niitä, joilla ei ole koulutusta. Itse en menisi itseoppineen kirurgin käsittelyyn, mutta palsta mamman mielestä riittää, että on innostunut asiastaan.
Valmius tarttua töihin, oma aloitteisuus tehtäviä kohtaan sekä avoimellisuus omassa työnteossa.
Jos joku sanoo että nämä asiat tulevat vasta sitten kun on päässyt jo töihin, niin nämä ominaisuudet näkyy henkilössä jo työtä hakiessa.
Nm. Johtaja
On se nykypäivänä, ehkä 70-luvulle asti ei näin ollut.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 23:06"]
Jostain syystä kouluttamattomien mielestä koulutusta ei tarvita, vaikka tilastojen mukaan suurin osa työttömistä on niitä, joilla ei ole koulutusta. Itse en menisi itseoppineen kirurgin käsittelyyn, mutta palsta mamman mielestä riittää, että on innostunut asiastaan.
[/quote]
Minä tiedän ja olen tiennyt muutamia työttömiä ja itsekin ollut josku työtön. En tiedä yhtäkään, jolla ei olisi vähintään yhtä toisen asteen ammatti- tai opistotutkintoa. Korkeakoulutettujakin työttömiä tunnen muutaman. En tosin tunnen kouluttamattomia ihmisiä muutenkaan kuin vanhoja kansakoulusukupolvesta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 23:06"]
[/quote]
Minä tiedän ja olen tiennyt muutamia työttömiä ja itsekin ollut josku työtön. En tiedä yhtäkään, jolla ei olisi vähintään yhtä toisen asteen ammatti- tai opistotutkintoa. Korkeakoulutettujakin työttömiä tunnen muutaman. En tosin tunnen kouluttamattomia ihmisiä muutenkaan kuin vanhoja kansakoulusukupolvesta.
[/quote]
Minä en tiedä yhtäkään murhaajaa, joten Suomessa ketään ei murhata!
Oma historia koulutuksen osalta aika minimissä, mutta työhistoria ihan jeppisjee. Oon lähteny ihan nollista, paiskinu hulluna töitä enkä oo sanonu kertaakaan ei tilaisuudelle päästä eteenpäin. Pyrin koko ajan täydellisyyteen, enkä ikinä ole tyytyväinen (muiden suorituksiin olen mutta omassa työssäni näen jatkuvasti kehittämisen varaa). Teen kaikkeni ollakseni paras.
Mutta vastauksena kysymykseen, koulutus ei ole takuu mistään. Varsinkin tietyillä koulutusaloilla (amk liiketalous nyt kärkenä) koulutus ei takaa tasan mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 23:01"]
Ei. Eikä sekään, että saa töitä, kun työ saattaa viedä burn outiin, toisaalta täysin varmat työpaikat ovat harvassa.
[/quote]
Sekin, ja sitten se, että jämähtää samaan hommaan 20 vuodeksi, hommaan joka voisi olla oikeastaan saman alan alemman tutkinnon homma... kun ei muuallekaan pääse
Koulutus ei takaa mitään, mutta kouluttamatta jättäytyminen on iso riski nykyään. Vielä yhden ja saman työnantajan palveluksessa eteneminen saattaa olla mahdollista tai nousevilla aloilla voi päästä hyvään asemaan kun muillakaan ei ole muodollista koulutusta. Heti kun suhdanteet muuttuvat, kouluttamaton on suurissa vaikeuksissa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 00:34"]
[/quote]
Sekin, ja sitten se, että jämähtää samaan hommaan 20 vuodeksi, hommaan joka voisi olla oikeastaan saman alan alemman tutkinnon homma... kun ei muuallekaan pääse
[/quote]
Miten niin jämähtää? Entä jos ei vain halua vaihtaa työtänsä?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 00:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sehän on ihan OK tilanne, jos itse on tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 22:59"]
t.ap
[/quote]
Äly, luontainen hyväntuulisuus ja terveys, ympäristötekijät, tuuri. Koulutus auttaa, mutta ei tietenkään takaa mitään.
[/quote]
Lisäisin, sellainen koulutus, joka mahdollistaa roolin, jossa todella viihdyt. Työpaikalla vietetään niin paljon aikaa. Joillekin se on korkeakoulutus, mutta sen ei välttämättä tarvitse olla. Ennen lapsia ainakin oman ikäluokkani naisille se koulutus oli tärkein, mutta kun lapsia alkoi tulla, tuli tärkeimmäksi se, miten stressittömästi työn pystyy järjestämään yhteen perhe-elämän kanssa. Täälläkin oli joskus ketju, jossa (ei tosin ihan vakavissaan sitä suunniteltu, kunhan valiteltiin), toivottiin, ettei olisi valinnut "uraa" vaan ihan tavisammatin, jotta olisi voinut hyvillä mielin jäädä hoitovapaille.
Jos johonkin on intohimo, ja se tarvitsee korkeakoulutuksen toteutuakseen, niin ehdottomasti se, jos vain suinkin pystyy. Kannattaa miettiä mitä oikeasti elämältään haluaa, olla sisältäohjautuva.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 04:40"]
[/quote]
No sehän on ihan OK tilanne, jos itse on tyytyväinen.
[/quote]
Jatkan, kaikilla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri kuin sulla (tai ole yhtä päteviä), mutta kuten ymmärtänet, eipä näitä paljastella irl :) Kannattaa näyttää onnelliselta vaan :)
Ei enää nykytilanteessa. Toivottavasti tämä tiedostetaan yleisesti.
Terveisin
Yksi akateeminen työtön tuhansien muiden joukossa