Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

huomattava verenpaine ero käsien välillä

Vierailija
11.09.2013 |

Vasen yleensä keskimäärin 85/60 ja samanaikaisesti oikeasta 135/60. Mistä voi johtua? Ensiviikolla sydänlääkäri, mutta pitäisikö kiirehtiä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuollainen verenpaine-ero viittaa solislaskimon ahtautumiseen. Vasen puoli on siis ahdas/tukossa, oikea normaalisti auki. Alkaako huimata kun nostat kädet ilmaan?

T: sh

Vierailija
2/7 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomaa voinnissa eroa jos nostan kädet ylös. Olen raskaana rv 23 ja minulla on synnynnäinen aortan koarktaatio, joka stentattu. Olen 20-vuotias..

ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Itse törmään töissä tuohon verenpaine-eroon potilailla joilla on valtimoahtaumia. Sulla voisi kyseessä olla sitten synnynnäinen verisuonten kokoero? Eli vasemman puolen valtimon läpimitta olisi ohuempi kuin oikean? Lisäksi aortan koarktaatio itsessään aiheuttaa muistaakseni verenpaine-eron yläraajoihin, se taitaa olla yksi ensimmäisiä löydöksiä mistä sitä osataan epäillä.

Jos sulla ei ole mitään rytmihäiriöitä tai rintakipuja etkä saa mitään kipuoireita käsiisi rasituksessa niin ihan rauhassa voit odotella sinne lääkäriajalle asti. Onko sulla sen stentin takia joku lääkehoito veritulppien estoon?

T: sh

Vierailija
4/7 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kiitos! Ei ole lääkitystä, minkäänlaista. Stentti on asetettu 2009, jolloin söin muistaakseni disperiniä 6kk toimenpiteen jälkeen. Sen jälkeen ei mitään. Kovasti vaan huolettaa, että raskaus ei saa sujua loppuun asti tai että itselleni sattuu jotain. Yritän nyt rauhassa odotella ensiviikon torstaita.

ap

Vierailija
5/7 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävää että huolettaa. Seurataanko sua myös synnytyssairaalan puolella, raskautta siis ja vauvan kehitystä? Jos oot tehostetussa seurannassa, niin siellä kyllä puututaan nopeasti kaikkeen mikä vähänkään uhkaa sun ja vauvan vointia.

Kysy siltä sydänlääkäriltä pitäisikö olla joku veritulppien estohoito, kun raskausaikana tulppariski kasvaa muutenkin ja stentti on kuitenkin vierasesine.

Toivottelen sulle tsemppiä ja hyvää loppuraskautta. Olet jo aika pitkällä, joten eiköhän kaikki suju hyvin :)

Vierailija
6/7 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Juu kysyn kyllä lääkäriltä tuota veritulppa asiaa! Olen kyllä tehostetussa seurannassa äitipolilla. Nyt toistaiseksi on sisätautilääkäri ja lääkärin tekemä vauvan ultratutkimus kerran kuukaudessa. Loppuvaiheessa useammin. kiitos sulle kun vastailit! Helpottaa kovasti omaa oloa ja mieltä kun joku ottaa kantaa asiaan :)

Vierailija
7/7 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koarkaation stentti voi myös jostain syystä olla kaventunut uudelleen, ja siitä johtuu tuo verenpaine-ero. Mittailtiinko sulta verenpainearvoja ennen ja jälkeen stenttauksen, onko näissä nykyisissä puolieroissa muutosta aiempaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi