Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muoti vaihtuu liian nopeasti,

Vierailija
09.09.2013 |

vaatteet hajoavat käsiin, koko ajan pitää olla jotain uutta... Muoti voisi mennä pois ja tilalle tulla vain simppelit basic vaatteet ja mediasta pois hilavitkuttimet julkkiksilta, ettei niitä kukaan muukaan haluaisi. Me ollaan yhteiskunnan orjia ja sitä vastaan on mahdotonta taistella. Kuinkakohan paljon ihmiset käyttää ajastaan shoppailuun ja uusien asioiden haaveilemiseen ja sitten ollaan pa:na, eikä se ihana laukku loppujen lopuksi tuonutkaan sitä onnea vaan sitten pitää saada jo seuraava, ja seuraava... Hamaan tappiin saakka. Senkin ajan ja rahan voisi käyttää elämiseen ja elämyksiin. Mietin vain...

Terv. Yhteiskunnan orja

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä vaivalla voit elää elämäsi toisin. Tusinaelämä on tylsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:00"]

Pienellä vaivalla voit elää elämäsi toisin. Tusinaelämä on tylsää.

[/quote]

Komppi. Jokainenhan voi itse valita, juokseeko markkinamiesten talutusnuorassa.

Vierailija
4/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 16:24"]

vaatteet hajoavat käsiin, koko ajan pitää olla jotain uutta... Muoti voisi mennä pois ja tilalle tulla vain simppelit basic vaatteet ja mediasta pois hilavitkuttimet julkkiksilta, ettei niitä kukaan muukaan haluaisi. Me ollaan yhteiskunnan orjia ja sitä vastaan on mahdotonta taistella. Kuinkakohan paljon ihmiset käyttää ajastaan shoppailuun ja uusien asioiden haaveilemiseen ja sitten ollaan pa:na, eikä se ihana laukku loppujen lopuksi tuonutkaan sitä onnea vaan sitten pitää saada jo seuraava, ja seuraava... Hamaan tappiin saakka. Senkin ajan ja rahan voisi käyttää elämiseen ja elämyksiin. Mietin vain...

Terv. Yhteiskunnan orja

[/quote]

sen kun ostat armeijan ylijäämää niin pääset tuosta. toisaalta onhan yhä vähemmän muodin mukaan pukeutujia. vielä kymmenen vuotta sitten kaikkien oli pakko pukeutua yhden muotin mukaisesti...

Vierailija
5/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tuhlaan aikani ja rahani suunnittelemalla itse vaatteeni ja kenkäni, vaatteeni teen itse ja kengät teetätän. Laukut tulee ostettua --- Pahus, tajusin juuri etten ole vuosiin löytänyt sellaista laukkua joka on minun näköinen. Pitääkö minun nyt nekin alkaa tekemään tai teetättämään?

Ja kuka määrittelee mitä on simppelit basic vaatteet? Minun tyyliä olevat basic simmpeli vaatteet eivät sovi kuin yhdelle kaverilleni. Heidän versiot basic simppeli vaatteista eivät sovi minulle.

Etsi itsellesi sopiva tyyli äläkä hypi muodin mukana niin olet aina tyylikäs (ja tulet jopa onnellisemmaksi kun ihmiset kehuvat vaatteitasi, ainakin itse tulen iloiseksi).

Terv. Ihan omien mieltymystensä orja

Vierailija
6/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan mulla..... en ole markkinapelle

Vierailija
7/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ottaa käyttään univormu-ajattelun: tulet töihin aina samanlaisissa farkuissa ja t-paidassa kuten edesmennyt Steve Jobs. Naisella vastaava voisi olla muutama lyhyt- ja pitkähihainen trikoopaita ja neule sekä farkut. Pidät vain vartalosi kuosissa, niin näytät aina hyvältä vaatteista riippumatta.

Itse olen toteuttanut tätä pukeutumalla mustaan yläosaan ja farkkuihin. Puseron pituus vaihtelee tunikamallista lyhyempään t-paitaan tai pitkähihaiseen. Voi olla tylsää muiden mielestä, mutta itselleni - varsinkin kun olen köyhä - erittäin helpottavaa. Mustista vaatteista kun ei näe minkä kauden asuja ne ovat.

Vierailija
8/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko seurata muotia tai olla "yhteiskunnan orja". Toki vaatii varmaan vähän aikaa ja tahtoa että saa kiskottua itsensä muodin oravanpyörästä, mutta on se sen arvoista. Itse en ole koskaan välittänyt muodista, vaan olen aina kulkenut omia polkujani. Kyllä - olen saanut siitä valtavasti paskaa niskaan, mutta ainakin olen oma itseni.

Vierailija
9/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa taisi olla käytössä kansanarmeijan yhtenäinen asu, mutta jostain syystä ihmiset eivät ottaneet omakseen sen simppeliyttä ja beisikkiyttä. Minusta muoti ei ole vain pahojen markkinavoimien meille ylhäältä päin sanelemaa, vaan tarve kauneuteen, vaihteluun ja itsensä koristamiseen on ihmisessä ihan sisäsyntyistä ja sinänsä viatonta. Muoti on vain näiden tarpeiden yksi ilmentymä.

Jos koko Suomen kansa huomisesta alkaen pukeutuisi yhtenäisiin harmaisiin haalareihin, uskon että ihmiset silti yrittäisivät muokata niitä kauniimmiksi, itselleen sopivimmiksi tai huomiotaherättävämmiksi. Joku näkisi toisella hienosti muokatun haalarin, ja haluaisi itselleen samanlaisen. Joku etevä haalarintuunaaja varmaan pystyisi kauppaamaan tekeleitään muille. En usko että muodinnälkä häipyisi mihinkään ihmisistä, vaikka H&M:t jyrättäisiin maan tasalle ja kaikki pukeutuisvat säkkiin.

Vierailija
10/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:50"]

Kiinassa taisi olla käytössä kansanarmeijan yhtenäinen asu, mutta jostain syystä ihmiset eivät ottaneet omakseen sen simppeliyttä ja beisikkiyttä. Minusta muoti ei ole vain pahojen markkinavoimien meille ylhäältä päin sanelemaa, vaan tarve kauneuteen, vaihteluun ja itsensä koristamiseen on ihmisessä ihan sisäsyntyistä ja sinänsä viatonta. Muoti on vain näiden tarpeiden yksi ilmentymä.

Jos koko Suomen kansa huomisesta alkaen pukeutuisi yhtenäisiin harmaisiin haalareihin, uskon että ihmiset silti yrittäisivät muokata niitä kauniimmiksi, itselleen sopivimmiksi tai huomiotaherättävämmiksi. Joku näkisi toisella hienosti muokatun haalarin, ja haluaisi itselleen samanlaisen. Joku etevä haalarintuunaaja varmaan pystyisi kauppaamaan tekeleitään muille. En usko että muodinnälkä häipyisi mihinkään ihmisistä, vaikka H&M:t jyrättäisiin maan tasalle ja kaikki pukeutuisvat säkkiin.

[/quote]

Jos tämä olisi ihmisten peruste pukeutumiselle, näkisimme katukuvassa yksilöllisyyttä, emmekä aina kuluvan kauden trendejä.

Vierailija
11/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:50"]

[/quote]

Muoti nimenomaan on markkinavoimien sanelemaa, tapa luoda tarve hankkia jatkuvasti jotakin uutta.

Vierailija
12/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:57"]

Jos tämä olisi ihmisten peruste pukeutumiselle, näkisimme katukuvassa yksilöllisyyttä, emmekä aina kuluvan kauden trendejä.

[/quote]

En tiedä miksi sitä pitää pyytää anteeksi, että samat asiat näyttävät monista ihmisistä hyvältä. Miksi vaatteiden pitäisi ilmentää jotain ainutlaatuista lumihiutaleisuutta? Minusta on ihan ymmärrettävää, että esimerkiksi jokin väriyhdistelmä miellyttää monien ihmisten silmää. Sekin on ymmärrettävää, että kun tätä väriyhdistelmää on näkynyt pitkään, aletaan kollektiivisesti kaivata vaihtelua. Ehkä kaikkien ymmärrettävintä on se, että ihmiset ostavat niitä vaatteita, mitä nyt kulloinkin sattuu olemaan kaupassa tarjolla. Eivät kaikki välttämättä ajattele, että noudatanpa nyt lammasmaisesti tätä kamalaa trendiä, jonka paha markkinavoima pakottaa kurkustani alas. Halutaan ehkä vain käyttää kivoja vaatteita, joita kaupasta löytyy ja joita näkyy muidenkin päällä. Joskus on ehkä kiva saada vaihtelua ja piristystä uusista vaatteista, eikä käyttää samoja vanuneita rytkyjä vuodesta toiseen.

Minusta muoti on vain hauskaa ja kevyttä vaihtelua. Ei sen tarvitse olla mitään vakavaa tai ilmentää mitään ainutlaatuista yksilöllisyyttäni. Jos jokin trendi tuntuu tyhmältä, ei siihen ole pakko mennä mukaan. Tiedän, että muotiteollisuuteen liittyy monia ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia, mutta tarkoitan puhua muodin hyvyydestä tai pahuudesta ylipäätään, en muotiteollisuudesta.

Vierailija
13/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkatoppaukset tulee taas...

Vierailija
14/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 18:03"]

Muoti nimenomaan on markkinavoimien sanelemaa, tapa luoda tarve hankkia jatkuvasti jotakin uutta.

[/quote]

No johan tämä on pakko uskoa, kun on niin tyhjentävästi perusteltu. Maailmassa ei taida olla yhtään ihmisryhmää, joka ei harrastaisi koristautumista. Koristautumiseen liittyvät varmasti aina jollain tasolla jonkinlaiset muoti-ilmiöt.

Vierailija
15/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:57"]

[/quote]

En tiedä miksi sitä pitää pyytää anteeksi, että samat asiat näyttävät monista ihmisistä hyvältä. Miksi vaatteiden pitäisi ilmentää jotain ainutlaatuista lumihiutaleisuutta? Minusta on ihan ymmärrettävää, että esimerkiksi jokin väriyhdistelmä miellyttää monien ihmisten silmää. Sekin on ymmärrettävää, että kun tätä väriyhdistelmää on näkynyt pitkään, aletaan kollektiivisesti kaivata vaihtelua. Ehkä kaikkien ymmärrettävintä on se, että ihmiset ostavat niitä vaatteita, mitä nyt kulloinkin sattuu olemaan kaupassa tarjolla. Eivät kaikki välttämättä ajattele, että noudatanpa nyt lammasmaisesti tätä kamalaa trendiä, jonka paha markkinavoima pakottaa kurkustani alas. Halutaan ehkä vain käyttää kivoja vaatteita, joita kaupasta löytyy ja joita näkyy muidenkin päällä. Joskus on ehkä kiva saada vaihtelua ja piristystä uusista vaatteista, eikä käyttää samoja vanuneita rytkyjä vuodesta toiseen.

Minusta muoti on vain hauskaa ja kevyttä vaihtelua. Ei sen tarvitse olla mitään vakavaa tai ilmentää mitään ainutlaatuista yksilöllisyyttäni. Jos jokin trendi tuntuu tyhmältä, ei siihen ole pakko mennä mukaan. Tiedän, että muotiteollisuuteen liittyy monia ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia, mutta tarkoitan puhua muodin hyvyydestä tai pahuudesta ylipäätään, en muotiteollisuudesta.

[/quote]

Jokainen tekee omat valintansa, mutta ihminen, joka selittää itselleen hankkivansa aina trendikkäät vaatteet pelkästään siksi, että ne näyttävät hänestä kauniilta, pettää kyllä itseään. Aika uskomatonta, että koko maailman käsitys siitä, mikä näyttää kauniilta, muuttuu joka sesonki samaan suuntaan. Markkinoinnissa on kyse siitä, että ohjataan ihmiset näkemään tietyt asiat - esimerkiksi väriyhdistelmät - hyvännäköisinä, ja suurin osa ihmisistä on tämän vietävissä. Eikä sitä pakoteta kenenkään kurkusta alas, mutta todellakin ihmiset lammasmaisesti seuraavat sitä, koska haluavat kuulua joukkoon. Siitä on todellinen itsenäinen valitseminen kaukana.

Muuten, ainut vaihtehto muodin perässä juoksemiselle ei ole, että "käyttää samoja vanuneita rytkyjä vuodesta toiseen."

Muodin suurin "pahuus" on se, että sen takia käyttökelpoisia vaatteita viedään tonneittain kaatopaikalle ja kulutetaan luonnonvaroja uusien valmistamiseen. Mikään ihmisen luontainen kauneustarve ei pakota uusimaan koko vaatevarastoaan puolen vuoden välein, niin kuin monet trendien perässä kipittäjät tekevät.

Vierailija
16/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on muotia 70-luku. Silloin oli minihameet ja kaikki olivat laihoja. Milloin tulee muotiin vähän alle polven-pituiset kapeat hameet ja ilmavat paidat niin kuin oli 80-luvulla?

Vierailija
17/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 18:20"]

Jokainen tekee omat valintansa, mutta ihminen, joka selittää itselleen hankkivansa aina trendikkäät vaatteet pelkästään siksi, että ne näyttävät hänestä kauniilta, pettää kyllä itseään. Aika uskomatonta, että koko maailman käsitys siitä, mikä näyttää kauniilta, muuttuu joka sesonki samaan suuntaan. Markkinoinnissa on kyse siitä, että ohjataan ihmiset näkemään tietyt asiat - esimerkiksi väriyhdistelmät - hyvännäköisinä, ja suurin osa ihmisistä on tämän vietävissä. Eikä sitä pakoteta kenenkään kurkusta alas, mutta todellakin ihmiset lammasmaisesti seuraavat sitä, koska haluavat kuulua joukkoon. Siitä on todellinen itsenäinen valitseminen kaukana.

Muuten, ainut vaihtehto muodin perässä juoksemiselle ei ole, että "käyttää samoja vanuneita rytkyjä vuodesta toiseen."

Muodin suurin "pahuus" on se, että sen takia käyttökelpoisia vaatteita viedään tonneittain kaatopaikalle ja kulutetaan luonnonvaroja uusien valmistamiseen. Mikään ihmisen luontainen kauneustarve ei pakota uusimaan koko vaatevarastoaan puolen vuoden välein, niin kuin monet trendien perässä kipittäjät tekevät.

[/quote]

Onko ainoa vaihtoehto nykyisellä hysteeriselle kulutukselle, että kaikki pukeutuvat vain "simppelleihin basic vaatteisiin"? Kyllä minä ymmärrän, että muotiin liittyy monia ongelmia. Minua riepoo vain tämä johtopäätös, että koska muotiteollisuuteen liittyy ongelmia, KAIKKI MUOTI ON PAHAA ja muodista välittävä ihminen on saatanan sikiö. Voin ihan hyvin allekirjoittaa aloittajan väitteen siitä, että muodin kierto on liian nopeaa. Muodin tahtia pitäisi hidastaa, ja vaatteita pitäisi tuottaa kestävämmin ja eettisemmin.

Ehkä me nyt puhumme eri asioista, sillä se muodin kuluttaminen mitä minä puolustan, ei ole mitään koko vaatevaraston uusimista puolen vuoden välein. Tietääkseni suurin osa ihmisistä ei toimi näin, vaan hankkii JOTAIN muodikasta. Kovin monella ei ole tuollaiseen totaalimuutokseen kiinnostusta saati varaa. Minulle kyse on muutaman harkitun vaatekappaleen hankkimisesta pari kertaa vuodessa. Yleensä niissä on jotain muodikasta kuten väri. Esimerkiksi tänä syksynä hankin viininpunaisen neuleen. Väri on muodikas, mutta siitä tuskin koskaan tulee käyttökelvotonta liiallisen muodikkuuden takia. Käytän itse muuten paljon vanuneita rytkyjä (minulla on jotain H&M:n kahdeksan vuotta vanhoja trikoopaitoja), mutta pari kertaa vuodessa saatan hankkia jonkin vaatteen ihan vain koska se on kaunis ja piristää enkä siksi että akuutisti tarvitsen sitä.

Farkkujen lahkeissa on alkanut taas näkyä levenemisen merkkejä pitkään vallineen pillimuodin jälkeen. Minulle tämä ei ole mikään käsky mennä heti uusimaan kaikki farkkuni. Luultavasti se tarkoittaa sitä, että kun pillini kuluvat puhki, ostan hieman leveälahkeisemmat farkut. Ehkä tämä ei ole osoitus kauneudentarpeesta, mutta vaihteluntarpeesta kyllä. Vissiin kaikki muut sitten uusivat farkkunsa välittömästi kun käsky käy.

Vierailija
18/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 18:20"]

[/quote]

Onko ainoa vaihtoehto nykyisellä hysteeriselle kulutukselle, että kaikki pukeutuvat vain "simppelleihin basic vaatteisiin"? Kyllä minä ymmärrän, että muotiin liittyy monia ongelmia. Minua riepoo vain tämä johtopäätös, että koska muotiteollisuuteen liittyy ongelmia, KAIKKI MUOTI ON PAHAA ja muodista välittävä ihminen on saatanan sikiö. Voin ihan hyvin allekirjoittaa aloittajan väitteen siitä, että muodin kierto on liian nopeaa. Muodin tahtia pitäisi hidastaa, ja vaatteita pitäisi tuottaa kestävämmin ja eettisemmin.

Ehkä me nyt puhumme eri asioista, sillä se muodin kuluttaminen mitä minä puolustan, ei ole mitään koko vaatevaraston uusimista puolen vuoden välein. Tietääkseni suurin osa ihmisistä ei toimi näin, vaan hankkii JOTAIN muodikasta. Kovin monella ei ole tuollaiseen totaalimuutokseen kiinnostusta saati varaa. Minulle kyse on muutaman harkitun vaatekappaleen hankkimisesta pari kertaa vuodessa. Yleensä niissä on jotain muodikasta kuten väri. Esimerkiksi tänä syksynä hankin viininpunaisen neuleen. Väri on muodikas, mutta siitä tuskin koskaan tulee käyttökelvotonta liiallisen muodikkuuden takia. Käytän itse muuten paljon vanuneita rytkyjä (minulla on jotain H&M:n kahdeksan vuotta vanhoja trikoopaitoja), mutta pari kertaa vuodessa saatan hankkia jonkin vaatteen ihan vain koska se on kaunis ja piristää enkä siksi että akuutisti tarvitsen sitä.

Farkkujen lahkeissa on alkanut taas näkyä levenemisen merkkejä pitkään vallineen pillimuodin jälkeen. Minulle tämä ei ole mikään käsky mennä heti uusimaan kaikki farkkuni. Luultavasti se tarkoittaa sitä, että kun pillini kuluvat puhki, ostan hieman leveälahkeisemmat farkut. Ehkä tämä ei ole osoitus kauneudentarpeesta, mutta vaihteluntarpeesta kyllä. Vissiin kaikki muut sitten uusivat farkkunsa välittömästi kun käsky käy.

[/quote]

No, muoti itsessään taas on minusta huono asia, koska se tekee ihmisistä niitä lampaita, laumasieluja. Minusta ei ole koskaan hyvä syy hankkia mitään siksi, että muillakin on, ja juuri sitä muoti on.

En edes yritä väittää, ettei se vaikuttaisi myös omiin hankintoihini, vaikka ostankin vaatteita varmasti huomattavasti keskimääräistä vähemmän ja käytän useimmat vaatteeni "vanuneiksi ja kulahtaneiksi" ja usein tuunaan niitä vielä senkin jälkeen. Pyrin kuitenkin siihen, että tiedostan, milloin joku näyttää minusta oikeasti kauniilta ja kivalta ja milloin taas joku näyttää hyvältä silmissäni siksi, että se on trendi ja mieleni on mukautunut siihen katukuvan ja mainonnan takia. Ensiksimainittu on nimittäin kiva pukea päälle vielä parin vuoden kuluttuakin, jälkimmäisen käyttö taas jää helposti lyhytaikaiseksi.

Vierailija
19/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapista löytyy muotivaatteita 70-luvulta:). Onneksi töissä ollaan työvaatteissa eikä muotia tarvitse miettiä.

Vierailija
20/22 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 19:05"]

Pyrin kuitenkin siihen, että tiedostan, milloin joku näyttää minusta oikeasti kauniilta ja kivalta ja milloin taas joku näyttää hyvältä silmissäni siksi, että se on trendi ja mieleni on mukautunut siihen katukuvan ja mainonnan takia. Ensiksimainittu on nimittäin kiva pukea päälle vielä parin vuoden kuluttuakin, jälkimmäisen käyttö taas jää helposti lyhytaikaiseksi.

[/quote]

Minä ajattelen ihan samoin. Minusta muodissa on jatkuvasti monia aivan törkeän rumia juttuja, ja ihmettelen kuka niitä haluaa päälleen pukea. Vaikka siis hankin muutaman muodikkaa(hko)n vaatteen vuosittain, on minulla käytössä vaatteita noin kymmenen vuoden ajalta. Monet tämänhetkiset lempivaatteeni ovat 3-5 vuotta vanhoja. Minusta kultainen keskitie olisi paras: ei ole kovin tervettä uusia koko vaatevarastoaan monta kertaa vuodessa, mutta toisaalta harva ihminen on sielultaan mikään askeettinen stevejobs, joka ei koskaan kaipaisi vaatekaappinsa mitään uutta kaunista turhuutta.