onko 70-luvulla rakennettu omakotitalo huono sijoitus?
Perikunta tarjoaa minulle pienehköä, lautarakenteista omakotitaloa ostettavaksi edullisesti. Sijaitsee maaseudulla Etelä-Suomessa. Ajatuksena, että pysyisi suvussa, kun taloon liittyy tunnearvoa. Talossa on tällä hetkellä vuokralaiset, ja voisin maksaa vuokratuloilla kauppahintaa. (Toki nykyisten vuokaralaisten lähedettyä minun pitäisi etsiä uudet) Talo on tällä hetkellä hyvässä kunnossa ja remontoitu, mutta vaatii toki ylläpitoa ja huoltoa tulevaisuudessa.
Onko tuollainen talo huono sijoitus, kun en ole varma, muuttaisinko ikinä itse siihen asumaan?
Mitä sinä tekisit tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (9)
Noin vanha omakotitalo on useimmiten huono sijoitus. Tai ainakin hyvin riskikäs sellainen (voi olla hankalaa löytää vuokralaisia, voi tulla isoja remontteja, jne jne). Jos _sijoittaa_ haluat niin etsi mieluummin joku muu keino. Jos taas haluat pitää talon suvussa, niin se on toinen juttu mutta sijoitukseksi tuota ei kannata kutsua.
Jos tontti on arvokas (tai jos arvonnousua odotettavissa) niin sijoita pois. Muuten en ostaisi. Paitsi tietty jos aattelee että haluaa itselle kesäpaikan tai rakennustontin joskus. Tuon ikäistä taloa ei käytännössä voi ikinä myydä muutakuin purkukuntoisena sillä myyjän vastuut näissä kiinteistökaupoissa on ihan älyttömiä.
joo, perikunta on saanut talon vuokrattua, kun siinä on ollut innokas tätini asiaa hoitamassa. Hänellä on ollut kiinnostusta järjestellä talon remontoinnit sun muut pienet kunnostukset. Mutta itselläni aikaa ei ehkä sellaiseen ole. Aika vaivansa tuollaisesta kyllä olisi.
ap
Onhan tuossa riskinsä, mutta mä pitäisin tuota mahdollisuutena. Kuinka edullisesti saisit hankittua tuon talon? Eli mitä vastaavista pyydetään ja mihin hintaan tuon saisit? Oletko sidottu tuohon taloon henkisesti vai pystytkö myymään sen vaikka viiden vuoden päästä pois? Onko mahdollista tehdä tuosta kesäpaikkaa itselle tai rakentaa sinne uusi mökki, jota vuokraisit? Itsellä nuo kysymykset olisivat ratkaisevia.
Jos ei ole valesokkelillinen talo ja katt ja vesieristykset ovat kunnossa, voisin periaatteessa pitää mielenkiintoisena ajatuksena. Etenkin jos on hyvällä paikalla ja tontti on postimerkkiä isompi.
Mutta hinnan pitäisi todellakin olla kohtuullinen.
70-luvun taloista kannattaa selvittää ainakin onko valesokkeli (iso runko/lattiaremontti), toimiiko ilmanvaihto (jotkut talot ovat kuin pulloja ja ilma seisoo), millaiset kosteus/vesieristeet on kylppärissä ja saunassa (milloin remontoitu, millä tekniikalla). Tunnearvon takia ei kannata ottaa vaivoikseen taloa johon menee kaikki rahat eikä silti tule hyvää.
Tuntuu kyllä, että tämä ei taida olla mun juttu. Tämän perusteella minulle on kirkastunut, etten harkitse tätä asiaa muuta kuin tunnearvon takia.
ap
> etten harkitse tätä asiaa muuta kuin tunnearvon takia.
siis en voi harkita hankkimista muuta kuin tunnearvon takia, ja se ei nyt ehkä riitä.
ap
En lähtisi. Yleensä 70-luvun talot ovat rakenteiltaan surkeita, ja sulla olisi vuokrantajana vastuu laittaa sitä kuntoon.