Jaksamattomuus ilman masennusta?
Mulla on ollut tosi pitkään jaksamattomuutta. En jaksa mitään ylimääräistä vaan kuormitun kaikesta ylimääräisestä ja palautuminen kestää kauan. Makaisin vain sängyssä kaikki päivät ja askelia kertyy päivässä noin 1000-2000. Jaksan kuitenkin pitää huolta hygieniastani, siivota, pestä pyykkiä, käydä pari kertaa viikossa kaupassa ym. pakollisista asioista. Mutta kaikki ylimääräinen saa mut uupumaan. En kuitenkaan ole mielestäni masentunut, tykkään elämästäni ja olen oikeastaan ihan tyytyväinenkin siihen. Onko kellään ollut samaa ja miten saanut lisättyä jaksamista?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Glysiini on muuten yhdistetty covid-19 -tartuntaan.
Tästä oli kiva kuulla lisätietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot vaan tottunut tohon ja sulla on huono kunto. Syöt varmaan kaikkea paskaa ja makaat niin et jaksa siksi. Kokeilepas ees kerran, että lähdet vaikka tunnin reippaalle kävelylle niin huomaan ihan varmasti, että jaksatkin sen jälkeen vaikka mitä. Lupaan sulle sen.
https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilup…
Mannitolia on toki niin monessa paikassa ja usein merkattu pelkällä koodilla vaan. Tuleeko mieleen semmosta sapuskaa, jossa sitä vois olla?
Aika paha: leivässäkin????
https://www.google.com/search?q=e412+fazer&oq=e412+fazer&aqs=chrome..69…SORI, kiepahti nuo numerot nurinniskoin, piti olla E421
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/naita-saatat-syoda-tietamatt…
Ala siis pitämään itselesi ruokapäiväkirjaa: kaupasta sellainen ruutuvihko, johon irrotat tarrat purkkien kyljestä, teippaat paperiset tai kynällä kopsaat ne mitä et irti saa. Kivaa askartelua;-)
"Lisäaineryhmä
Makeutusaineet
Kuvaus
Sokerialkoholi, vähemmän makeaa kuin sokeri. Esiintyy luontaisesti mm. mannasaarnessa (Fraxinus ornis), sienissä, sellerissä ja oliiveissa. Valmistetaan luontaisesta mannoosista, fruktoosista tai glukoosista.
Makeutusaine ja sakeuttamisaine. Saa käyttää kuten sorbitolia. Mannitolilla on myös laksatiivinen vaikutus, josta on ilmoitettava, jos mannitolia on yli 10 %. Käyttömääriä ei ole rajoitettu. Pystyy kiinnittämään vettä itseensä ja tämän ominaisuutensa vuoksi käytetään elintarvikkeissa myös elintarvikkeen rakenteen säätelyyn muun muassa kosteudensäilyttäjänä, stabilointi-, täyte- ja kantaja-aineina sekä arominvahventeena.
Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI)
Ei ole tarpeen"
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka ei tee juuri mitään, eivät jaksa juuri mitään. Se on sellainen kierre. Kunto huononee, aloitekyky menee, se tekemättömyys ruokkii itseään.
Sama pätee toiseen suuntaan. Kun vain alkaa toimia vaikkei huvita eikä ”jaksa”, ennen pitkää huomaa että jaksaakin vaikka mitä. Jossain kirjassa kerran neuvottiin paikalleen jumiutunutta ihmistä: ”tee elävät liikkeesi”. Se tarkoittaa, että noudata rutiineja ja puuhaile, vaikket jaksaisikaan. Sillä tavalla alat taas jaksaa. Vähän niin kuin jos feikkaat hymyn, aivosi reagoivat niin että voit oikeasti vähän paremmin.
Hyvä kommentti, mutta silloin jos on ihan koomassa liikkeelle lähteminen on vaikeaa vaikka se olisikin ensimmäinen askel kohti toipumista.
Ap, minulla on itselläni aivan sama tilanne. Olen itse tullut siihen tulokseen, että minä vain olen luonteeltani mukavuudenhaluinen ja laiskuuteen ja saamattomuuteen taipuvainen ihminen. Mitenkään masentunut en ole, ja olen toisaalta todella aikaansaapa ja ahkera, mutta tykkään tehdä asioita omaan tahtiini. Olen jo aikoja sitten luopunut siitä ideaalista, että ollakseen yhteiskuntakelpoinen tulisi toimia tietyllä tavalla ja tiettyyn aikaan vuorokaudesta. Olen virkeimmilläni alkuyöstä, ja silloin sitten teenkin kotiaskareet yms. Onneksi asun maalla ok-talossa, niin kukaan ei häiriinny siitä, että imuroin klo 2 yöllä.
Voisiko sinullakin olla ongelma se, että pakotat itsesi elämään väärässä vuorokausirytmissä?
Ota viinaa pullollinen päivässä ja hakkaa siinä ohessa motti/pari klapeja oheistoimintana. Siinä kuukauden jälkeen huomaat, että puuliiteri on mukavasti täynnä ja oma jaksaminen on ihan eri luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minulla on itselläni aivan sama tilanne. Olen itse tullut siihen tulokseen, että minä vain olen luonteeltani mukavuudenhaluinen ja laiskuuteen ja saamattomuuteen taipuvainen ihminen. Mitenkään masentunut en ole, ja olen toisaalta todella aikaansaapa ja ahkera, mutta tykkään tehdä asioita omaan tahtiini. Olen jo aikoja sitten luopunut siitä ideaalista, että ollakseen yhteiskuntakelpoinen tulisi toimia tietyllä tavalla ja tiettyyn aikaan vuorokaudesta. Olen virkeimmilläni alkuyöstä, ja silloin sitten teenkin kotiaskareet yms. Onneksi asun maalla ok-talossa, niin kukaan ei häiriinny siitä, että imuroin klo 2 yöllä.
Voisiko sinullakin olla ongelma se, että pakotat itsesi elämään väärässä vuorokausirytmissä?
Hyvä pointti, väkisin ei kannata johonkin kaavaan yrittää mahtua, me kaikki ollaan erilaisia.
Mahdollista, että sinulla on jokin näistä tai useampia:
alhainen ferritiini (rautavarastot)
kilpirauhasen vajaatoiminta
fibromyalgia
DSM5 ("high functioning depression")
Vierailija kirjoitti:
fibromyalgia
lievähkö masennus, selitetty DSM5 julkaisussa: https://www.bridgestorecovery.com/high-functioning-depression/signs-sym… ("high functioning depression")
Vierailija kirjoitti:
Ja siis, minullekaan tämän oivaltaminen ei tullut kuin apteekin hyllyltä, vaan kyllä tulin käyneeksi kaiken maailman tutkimuksissa ja verikokeissa useampaankin kertaan. Minulla oli myös yhdessä vaiheessa asiakkuus mt-toimistoon, mieliala-lääkitys ja psykiatrinkin kanssa muutamaan kertaan kävin läpi tilannettani. Koskaan mitään vikaa ei löydetty ja mieliala-lääkityskin lopetettiin, koska minulla ei tarvetta sille ollut. Me ihmiset vain olemme erilaisia, eivätkä kaikki meistä sovi 8-16 -muottiin, ilman että meissä mitään vikaa olisi.
- 25
Sellainenkin vaihtoehto on, että mielestäsi sun "pitäisi" tehdä jotain, jota et oikeasti haluakaan tehdä. Väsähtäminen on tällöin vastaus noihin ristiriitaisiin tunteisiin. Se ratkaisee näppärästi ongelman: kun on koomaväsynyt, ei jaksa tehdo mitään, ei myöskään sitä asiaa jota välttelet.
Pakko kysyä että miten oot säästynyt tiedolta että ovat kaikki esimerkiksi raudanpuuteanemian tai muun mahdollisen kuten D-vitamiinin puutoksen oireita? Siis että ennen kun lähdit tänne kirjottamaan et ole oireita googlannut tai kuullut mistään aiemmin että kenelläkään muulla olisi tuota samaa ollut?
Olen aidosti utelias asian suhteen, koska noita oireita on jo jokunen vuosi väitetty trendioireiksi ja muka ”kaikki” on käynyt ferrittiininsä ja D-vitamiinin vajauksen kanssa (tarpeettomasti) lääkärissä tai kokeissa. Mutta vielä onkin ihmisiä jotka ei näistä ole kuullutkaan?
Lisämunuaisen uupumus kannattaa googlata varsinkin jos tuntuu että iltaa ja yötä kohti virkistyt. Tuohon voi auttaa kun jättää pois alkoholin, kofeiinin, sokerin ja vehnän.
Muitakin mahdollisia ketjussa jo mainittiin. Ferritiini on ainakin helppo testata kun vaan muistaa vaatia kunnolla, koska on vielä terveysalalla henkilöitä jotka eivät meinaa alkaa tuota ilman jankkaamista testaamaan, samoin kuin lisämunuaisen uupumusta eivät kaikki vielä tunnusta, kun tutkimus on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Oot varmistanut kuitenkin kokein että kyse ei ole (myös) jostain muusta kuin mukavuudenhalusta? Itsekin leimasin itseni jo luontaisesti laiskaksi kun olin tottunut mukauttamaan elämän omiin voimavaroihin. Ja sitten selvisi raudan puute, muitakin puutoksia ja myrkyllisiä ajatuskehiä ja ihmisten toimintaa omassa lähipiirissä. Kummasti suorastaan muutuin ihmisenä kun keho ja mieli alkoi korjaantua.
Sama homma mulla ja nyt on alkanut töihinmenokin vastustaa. Olen ajatellut meneväni työterveyteen ulisemaan jos sais vaikka pitkän saikun. En vaan ole sinnekään vielä saanut aikaiseksi mennä. Aika luuseri olo.
Minulla oli vastaava tilanne, mutta tuli henkisestä ylikuormittumisesta ja siitä, etten osannut sanoa ei kaiken maailman avunpyytäjille. Täysin minulle kuuluvaa vapaa-aikaa ei ollut, joten en myöskään palautunut. Ei välttämättä ap:n ongelma, mutta tässä hyvää pohdintaa aiheesta:
Just sama homma kuin ap:llä! Varmasti olisi elintavoissakin retusoimista, mutta vetämättömyyden tunne vallitsee, oli sitten syönyt terveellisesti ja liikkunut tai ei. Mua raastaa se, että pitää hoitaa koko ajan asioita, ja muistaa asiat, jotka on vireillä muttei vielä valmiina (myös muiden kuin oman perheen, esim. vapaaehtoistöiden osalta). Pakolliset askareet tulee tehtyä suunnilleen ajallaan, mutta mihinkään kaappien siivoukseen ei riitä paukkuja.
Tuntuu, että elämä on tappavan tylsää ja ankeaa, kun ei koskaan "saa" / "ehdi" tehdä asioita, joista saisi iloa ihan vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
fibromyalgia
DSM5 ("high functioning depression")
Dsm5 ei ole tuon masennuksen lyhenne vaan kirjan nimen lyhenne.
SORI, kiepahti nuo numerot nurinniskoin, piti olla E421
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/naita-saatat-syoda-tietamatt…