Lasten ruokalistat ravintoloissa.
Aina tuntuu olevan niitä samoja nakit/lihapullat ja muussi. Sitä linjaa siis valtaosin tarjolla.
Mitä teidän lapset mieluusti syö ruokaravintoloissa?
Kommentit (29)
Seiska jatkaa...
Se on siis itsensäylentämistä, jos lapset syövät äyriäisiä ja homejuustoa? Okei, tiedänpä sen nyt. En syö itse kumpaakaan, mutta olen lapsistani ylpeitä, että ovat oppineet pitämään niistäkin pienestä pitäen. Muutenkin ovat oppineet paljon ruuasta isänsä jalanjälkiä seuratessaan.
Kuten sanoinkin jo, että harvoin käydään ravintolassa. Kun jossain käydään, niin tilataan sitten ruokaa, jota ei kotona syötäisiin. Se on meidän perheelle harvinainen tilanne ja lapsetkin osaavat nauttia, vaikka se nyt vaan onkin ruokaa.
Ehkä meidän lapset ovat jotenkin erityisiä, että ovat osanneet aina käyttäytyä ravintoloissa. Eivätkä nää muksut ole koskaan lastenlistaa kaivanneetkaan, edes nyt kun osaavat lukea. Ei mulla ole koskaan hermo lapsiini (tai muidenkaan) mennyt ravintolassa. Syövät ja nauttivat samalla, kuten aikuisetkin.
Jännä huomata miten -ihan vaan omat mielipiteet- saa tällä palstalla tietyt ihmiset heti varpailleen ja haukkumaan.
Meillä ei syödä kotona ranskalaisia ja nakkeja juuri koskaan, ja lapset ovat saaneet syödä halutessaan niitä ravintolassa. Mulle ravintolassa syömisessä on se idea, että jokainen saa valita aivan sellaisen annoksen, josta eniten pitää. Eipä tarvitse tapella, että syövätkö annoksensa ja maksanko turhasta. Monissa ravintoloissa on lasten listallakin kanaa/lohta ja muussia, lehtipihviä tms., ei kaikki annokset ole ranskalaisia ja nakkeja.
Kotona meillä syödään terveellistä kotiruokaa ja kokeillaan uusia ruokia. Ravintolassa syödään mitä halutaan, vaikka sitten niitä ranskalaisia ja nakkeja, jos ne juuri silloin maistuvat parhaiten.
Tässä ketjussa jokainen vakuuttaa, ettei kukaan lapsi syö lasten listalta ja yllättäen ravintolassa lähes kaikki lapset syövät niitä lasten annoksia :D
Meillä on 2-vuotias, joka usein syö ravintolassa niukasti, koska aika menee ympäristön tarkkailuun. Otetaan yleensä lapselle joku aikuisten annos puolitettuna, ehkä kerran ollaan tilattu jotain lastenlistalta. Syynä on se, että minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä, ja kun tilaamme lapsellekin kasvisannoksen, voimme sitten syödä lapsen jämät. En tykkää jättää puoliksi syötyä annosta pöytään!
Kun lapsi alkaa syödä ravintolassa enemmän, saa sitten itse päättää, mitä tilaa, oli se sitten lasten tai aikuisten listalta.
4 lasta eikä koskaan lastenlistaa käytössä. Suomessa emme juurikaan käy ulkona syömässä (ehkä kerran vuodessa) mutta ulkomailla tuo nuorimmainenkin (nyt 11v) syö 2-4 ruokalajia siinä missä vanhemmatkin samalta listalta. Usein otamme 3 erilaista menua joita sitten maistelemme toisiltamme. Kaikki uppoaa.
Yhden lapsemme herkkuruokaa 1v:nä oli kiinalainen riisi ja hapanimelä kastike:)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 18:43"]
jep, itsensäylentäjiä piisaa.
Tottakai opetan lapsia syömään kaikkea, mutta aina se ei onnistu, eikä aina jaksa koutsata lapsia maistamaan uutta. Antakaa meillekin väsyneille äideille se mahdollisuus, että saamme jonkun toisen laittamaa hyvää ruokaa. Ja saamme syödä sen ruokapöydässä ravintolassa, jossa on lasten mieliteotkin otettu huomioon. Eihän se teiltä ole pois, jos joku muu haluaa tilata lapsilleen jotain ruokaa, mikä maistuu hyvältä, on terveellistä ja annoskoko sopiva lapselle ja se on listattu lasten listalla? Kaipa mahdumme samaan ravintolaan, vaikka minua väsyttääkin hoputtaa lapsia maistelemaan vähän oudon näköistä ruokaa - minä itse syön sitä mielelläni. Ja maksan siitä ilosta.
Suomessa on vaikea löytää terveellistä, maistuvaa ja luomuaineksista tehtyä lasten ruokaa kohtuuhintaan. Jos saisin tenavat vähinäänin syömään, olisi ravintolaruokailuhetki minullekin mieluisia. Nyt jos maksan lasten ruoista 8-10 euroa pääruoka-annoksesta, eikä se ole hyvin tehtyä tai terveellistä niin en varmaankaan mene siihen ravintolaan syömään pidemmänkaavankautta niitä aikuisten 20-30 euroa maksavia pääruoka-annoksiakaan.
Kokeilut teemme mieluiten kotosalla.
[/quote]
Nyt tajusin! Te toiset vaan haluatte syyllistyä, vaikka ihmiset kertoo omia kokemuksiaan ja omia mielipiteitään. Kukaanhan ei ole muiden tavoista vielä nälvinyt. Ei mun napaa kaiva mitä naapuripöydässä tapahtuu. Me keskitytään perheeseemme ja siihen ruokaan.
-7-
Kokkina saan tehdä vuoden aikana ehkä 2 pihviä lapsiasiakkaille, muuten menee kyllä lihapullia, pizzoja ja hampurilaisia, nakkeja meillä ei ole. Toki olemmekin varmastikin juuri sellainen kamala lastenlistaravintola, jossa ei av-palstalaisia näy.
4v syö mieluiten ehkä pasta carbonaraa, lohta + muusia, lohikeittoa, lihapullia + pastaa/muusia, lähes mitä tahansa riisiä sisältävää intialaista tai pizzaa, mutta syö kiltisti vaikka nakit ja ranskalaiset tai hampurilaisen, jos ei ole muuta tarjolla.
Lastenlistalta ruoka valitaan useimmiten siksi, että se ei vaadi mitään erityistä säätöä annoskoon tai raaka-aineiden (alkoholi ym.) kanssa. Ehkä se on sellaista suomalaista kiltteyttä, että ei haluta vaatia edes ravintolassa palvelua, vaikka siellä ne asiakkaan toivomat muutokset osattaisiin tehdä.
Ai se on nyt sitten itsensä ylentämistä jos ei lapset syö nakkeja ja ranskalaisia ravintolassa? Okei. Aika urpoa porukkaa täällä sitten kyllä kirjoittelee jos sitä pidetään hienosteluna :D Ei hyvää päivää. olen kyllä tiennyt että suurin osa täällä on niitä lössähtäneitä lähiömammoja, mutta että näin juntteja?! Tottakai useimmat lapset syövät ravintolassa mieluiten nakkeja ja ranskiksia jos siihen annetaan mahdollisuus. Se on kulkemista sieltä mistä aita on matalin. Miksette opasta lasta kokeilemaan jotain uutta tai jotain sellaista mitä ei kotona välttämättä niin helposti pyöräytetä? Nakit ja ranskalaiset tulee uunissa muutamassa minuutissa ja siihen päälle ketsuppia. Mitä järkeä on lähteä niitä ravintolaan asti syömään ja maksaa siitä vielä kymmenkertaista hintaa? Se on laiskuuden huippu.
Meillä pojat 7v ja 9v tykkäävät paljon kalasta. Usein lastenlistoilta löytyy se lohi-vaihtoehto muusilla tai keitinperunoilla.