Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysäriteinit :)

Vierailija
08.09.2013 |

Elikkäs te jokka olitte teinejä 90-luvulla nii kertokaa siitä jotai?:) esim: mitä teitte, mitä musiikkia kuuntelitte ja millasta elämä oli muutekki teillä sillo :p ?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Oasis, The Verve, Backstreet boys (joiden konsertissakin kävin), Hanson, Bon Jovi, Metallica... minä olin niitä, joilla ei ollut mitään genreä jolle olla uskollinen, pidin mistä pidin. 

90-luvun alkupuolella tuli Apulanta ja Tehosekoitin ja sellainen kasetti kuin Punk'n roll soi puhki soittimessani, kunnes sain cd-soittimen. Se oli niin hieno! Myös tietokoneet tuli meille ja Windows 95. Muistan monta pc-peliä kuten Prince of persia, Pre-historik ja Doom, joita tahkoin viikonloppuisin kun ei huvittanut mennä nuorisotalolle pelaamaan sählyä tai biljardia.

Lahtelaiset muistaa Rundin, Kasisalin ja Heinola jyrään alkuajat. 

Pukeuduin Adidaksen säämiskäverkkareihin ja Spice Girls-paitaan. Joskus minulla oli valkoiset kiiltävät korkkarit ja napapaita. Apua! 

Lama ei koskettanut meidän perhettä, vanhemmilla säilyi työt ja Kreikkaan matkustettiin vuosin -94, -95 ja -97.  Lentokoneesta sai tilata Fruit dropseja etukäteen.

Vierailija
22/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja sitä mun vielä piti sanoa että esim. musiikki on nykyään paljon huonompaa! kuuntelen mieluummin 90-luvun musiikkia ku jotai nykyaikasta:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua tuo Punk 'n roll! Minullakin oli se cd! :D Vieläkin muistan selvästi sen kansikuvan.

Mun isällä täytyi olla aika hyvä palkka, koska äitini joutui työttömäksi laman aikana ja meillä oli talosta velkaa ja muitakin velkoja, mutta ei se paljoakaan meidän arjessa näkynyt. Tai sitten vanhempani vain priorisoivat meidän lasten jutut ykköseksi, jostain ihme syystä. Sillä sain aina ne merkkivaatteet jotka halusin ja aina heiltä sain rahaa, edes 50mk, viikonlopun viettoon (eli kännäilyyn).

Muistan kyllä äitini kerran sanoneen todella uupuneeseen sävyyn, että tämä kituuttaminen alkaa jo tympiä, eikö tämä lopu ikinä. Se on jäänyt mieleen, koska äiti sanoi sen niin väsyneellä ja epätoivoisella äänellä.

En muista kauanko äiti oli työtön, mutta sen muistan, kun tehtiin yhdessä hänelle työhakemus tietokoneella. Äiti ei oikein vielä silloin osannut sitä käyttää ja opastin sitten siinä. Oltiin myös satuttu juuri koulussa käymään läpi hyvän työhakemuksen tekoa.

Äiti sai paikan ja on siinä työssä vieläkin. :)

Vierailija
24/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvusta on jäänyt mieleen Spice Girlsien, BSB:n, Peter Andren, Captain Jackin, 2Unlimitedin ja Aikakoneen fanitus teini-iän alussa... Sitten myöhemmin Lepakon K16-bileet... Levikset, isot t-paidat, napapaidat ja trumpettihousut, glitterimeikit, huulikiilto, L&M, Leijonaviina jne..  Päättömän hauskoja vuosia omassa elämässäni, varsinaiset teinivuodet tosin osuvat 90-luvun loppuvuosiin. Kääk, en taida jatkaa ettei joku tunnista minua ;D

Vierailija
25/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitte myös kertoo jos haluutte mikä oli hulluinta mitä teitte nuorena?;D

Vierailija
26/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiljun juominen oli aika hullua. Järjetön humala ja järjetön krapula. Ja järjettömän pahaa!

Sitten täysi-ikäisenä ajettiin autolla usein ihan liian lujaa. Pimeällä 150:ä syksyllä pahimpaan hirvivaara-aikaan mutkaista tietä. Saa olla kiitollinen, ettei koskaan sattunut mitään.

Vaikka elin tosi vauhdikkaan nuoruuden, niin en mä oikeasti koskaan mitenkään pahasti hölmöillyt.

Vierailija
27/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 20:26"]

90-luku oli kivaa aikaa, mutta tuntuu, että monet muistavat melkein vain hyvät asiat. Lama iski ainakin meidän paikkakunnalle kovaa, monen vanhemmat olivat työttöminä. Alaikäisen oli turha edes haaveilla kesätöistä, kun täysi-ikäisiä oli jonoksi asti tulossa myös ns. paskahommiin. Kouluissa säästettiin, esim. meillä otettiin flunssa-aikana käsipaperit pois koulun vessoista, että ihmiset eivät niistäisi niihin, ja "tuhlaisi koulun paperia"... omat nenäliinat piti tuoda. Opettajia lomautettiin, ja meidän käskettiin istua luokassa ja opiskella itse. Varmaan arvaatte, miten käy kun luokallinen 15-kesäisiä jätetään ilman valvontaa luokkaan "opiskelemaan".

[/quote]

Seiska täällä vielä, ihan tutultahan tuo kuullostaa. Varmaan se, miten lamankin muistaa, riippuu hirveän pitkälle myös siitä, onko muistelija ollut teini 90-luvun alussa vai lopussa.  Me näköjään olemme olleet olleet näitä ysärin alkupään teinejä, jotka kokivat se karmeimman kurjuuden yläaste- ja lukio/ammattikouluaikana. Aika monet muistelijat ovat selvästi pikkuisen nuorempia (kasarilapsia?), koska mainitsevat sellaisia bändejä, jotka itselläni kuuluvat jo opiskeluaikaan, ja tiettyyn baariin, jossa siirreltiin niiden tahtiin jalkoja. 

Ai niin. Sellainen juttu jäi tosiaan mainitsematta, että mitään halpavaateketjuja ei ollut. Kävin silloin tällöin sukuloimassa isossa kaupungissa Helsingissä, jossa ns. nuorisomuodista tuntui vastaavan lähinnä Fiorella.. Seppälä toki oli olemassa ketjuna, mutta jotenkin kuitenkin aika "aikuinen" imagoltaan tuossa vaiheessa. Olisiko Vero Moda ollut tuolloin myös jo Suomessa? Ainakin Vero Modaa myytiin ns. nuorisovaateliikkeissä, jotka olivat itsenäisiä. Mutta ne vaatteet olivat kalliita. Mitään pelkkiä bilemekkoja ei usein ostettu, koska ne maksoivat helposti sama verran kuin merkkifarkut, jos eivät nyt ihan Levikset, niin Wranglerit tai Mic Macit. 

H&M:ssä kävin ensimmäistä kertaa jo opiskelijana 1998, myös Helsingin reissulla, Itiksen liike oli ensimmäinen Suomessa, vaikka muistaakseni samana vuonna jo avattiin liike myös opiskelupaikkakunnalleni.

Muutenkin jos mietin tuota 1990-luvun loppua, niin EU-jäsenyyden jälkeen 1995-2000 tapahtui Suomessa valtava muutos. 1990-luvun alku oli monessa suhteessa vielä 1980-luvun jatketta tietyssä sulkeutuneisuudessaan, vaikka nousukausi oli ohi. Olen esim. itse aina kokenut, että itseäni seitsemän-kahdeksan vuottakin vanhemmat, 60-luvun lopulla syntyneet,  ihmiset samaa sukupolvea kanssani, mutta jo viisi vuotta nuoremmilla on jotenkin ihan erilaiset muistot kaikesta...

Vierailija
28/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kuuntelin Nylon Beatia, No Doubtia, Bon Jovia, Bluria, Guns n rosesia, Leevi&Leavingsiä, myöhemmin Apulantaa, Cypress Hilliä, Nirvanaa. Ensin olin nappiverkkareissa ja feikki-pilottitakissa, myöhemmin roikutin reisitaskuhousuja, takutin tukkaa ja pidin reiden sivussa pitkää metallista avainketjua. Ja talvella snoukka-takki oli must!

Poikaystävä-kokelaat joutuivat soittamaan kotipuhelimeen, koska kännyköitä ei ollut. Tuli aina kaikkien vanhemmat ym. perheenjäsenet tutuiksi, kun kuka vaan saattoi vastata puhelimeen.

Hengailtiin kioskin pihassa ja käytiin välillä Shellillä kahvilla. Myöhemmin (Tampereen) keskustassa hilluttiin yöllä "mäkin kulmalla" ja koskikeskuksessa. Räittiin maahan, poltettiin tupakkia ja juotiin jonkun kaverin valmistamaa kiljua tai Ofelia-viiniä. Tampereella tosi moni "roikotti", eli housut oli puolitangossa. Tosi ultimate-tyypeillä ne oli melkein nilkoissa asti. Poltettiin hashista kotibileissä. Laulettiin Apulannan biisejä yhteislauluna ja itkettiin. 

Käytiin "raveissa" tullikamarilla. Ja Apulannan keikalla. Pummilla mentiin sisälle sivuovesta niin, että yksi maksoi itsensä sisään ja kävi päästämässä muut sivuovesta sisään. Aina pari jäi kiinni järjestyksenvalvojalle. 

Vierailija
29/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki, Sinäminä ja Mekaks olivat in :)

Suosikissa oli aika hurjiakin juttuja vaikka Michael Jacksonista ja Elviksen kuolemasta :) Reginaa luettiin vitsillä jo alaluokilla. Koviksilla oli maihinnousukengät. Kaikilla oli levikset. Teknopoppi oli in, mutta useimmat kuuntelivat myös räppiä, punkrockia tai Metallicaa. Napapaidoissa luki "sweet girl" tms. Teineistä meikkasivat kouluun vain pahimmat horot. teinidiskoissa juotiin alkoa, poltettiin ja vedettiin kielareita. Myös puolittain kiltit kuten minä :)

nämä 1990-luvun puolivälissä, kun olin yläasteella.

Vierailija
30/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja vaatteita ei löytynyt mistään. Stockmannin One Way ja Union Five olivat varmaan ainot nuorisoliikkeet Helsingissä, ja valikoima oli _todella_ suppea verrattuna nykypäivään. Me käytiin parhaan kaverin kanssa lähinnä UFFilla vaateostoksilla. Kirppiksiä ei ollut samalla tavalla kun nykyään ja se oli monen mielestä jopa noloa ostaa vaatteet sieltä. 

Musiikissa kovia nimiä oli muun muassa Nirvana, RHCP, Ultra Bra, Spice Girls... Räppiä kuuntelivat myös monet. Trainspotting oli kova leffa. Tv-sarjoista katsottuja olivat muun muassa Dawsons Creek, My So Called Life, Melrose Place, Blondi tuli taloon...

Kännyköitä ei ollut, ja tosiaan "ihailijat" soittivat suoraan kotiin vanhemmille ja pyysivät minua puhelimeen. Eikä nettiäkään ei ollut(!!!). Käytiin kirjastossa tekemässä kaikki koulutehtävät. Muutenkin tuntuu siltä että kirjoja luettiin paljon enemmän silloin... 

Vierailija
31/57 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hauskoja muistoja :)

Itse olin juuri 16 vuotta täyttänyt 90-luvun alussa eli muistan tuon aikakauden hyvin.

Musana kuunneltiin (pienessä tuppukylässä) mm. Raptoria, Bon Jovia, Skid Rowta, Hansonia ja mitä näitä hevitukkabändejä oli Guns'n Roses ja Mötley Crue..oi ne oli silloin hyviä, ei mitään elähtäneitä setiä vielä ;)

Kesää ja juhannusta odotettiin kuin kuuta nousevaa, mentiin joko Rantarockiin jossa sai ihailla näitä pitkätukkia pahoja poikia (joihin oma uskallus ei koskaan riittänyt) tai Rantarockiin- oliko se tuolloin virroilla ja myöhemmin Vaasassa. Kolme päivää armotonta kännäämistä..

Hiuksissa oli permanentti, ja etutukassa kilo aineita pitämässä "tötsä" pystyssä, napapaidat oli kovaa huutoa ja röihelöhihat/kaukaulukset.

Oltiin köyhistä oloista, joten tietokone oli vain naapurilla. Opin kunnolla käyttämään nettiä vasta parikymppisenä kun menin jatko-opiskelijaksi! samoin kirjeitä kirjoittttiin vielä ihan normaalisti, ja kävin jopa soittamassahekilökohtaisia puheluja puhelinkopissa illalla :) Apua!

Lomilla ei käyty ikinä missään, paitsi mummulassa. Ekan kerran olin lentokoneessa vasta kaksikymppisenä..aika köyhistelyä, muttei mitenkään hirveästi erotuttu muista köyhistä joita riitti siellä tupukylässä.

Vierailija
32/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jojoiltiin. Oli oikein kunnon isoja kisoja koulujen kesken.

Vierailija
33/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti kun tuli mieleen ne adidaksen nappiverkkarit tästä ketjusta.. Sit meillä oli ainakin tapana rikkoa niistä levisten lahkeista vähän sitä saumaa, vähänkö törkeen näköistä olis nykyään.. Joo, ja kaikilla koveilla tyypeillä oli maihinnousukengät ja pilottitakit. :)

Vierailija
34/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin NKOTB-fani, muuten kuuntelin Bon Jovia ja sitten Doorsia, Nirvanaa ja suomalaisia bändejä, Apulantaa ja Sir Elwoodin Hiljaisia värejä. Ja Leevi & the Leavingsia.

Kävimme Lepakon diskoissa ja Espoon lähiöbaareihin pääsi aika helposti sisään alaikäisenä. Joimme omppuvinkkua ja minttusuklaata :D Soiteltiin siihen 049-numeroon. Kesällä käytiin festareilla, jostain syystä me yövyttiin yleensä jonkun mummon tai kummitädin luona koko lauma.

Vaatteissa napapaidat, ruutupaidat (kuten nytkin on muodissa, mutta silloin ne pidettiin auki ja alla oli t-paita) pitkät neuleet, trumpettilahkeet ja jossain vaiheessa grunge-tyyli.

Vierailija
35/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarista katsoin: No-TV, Jyrki, Beverly Hills 90210, Siskoni on noita, Buffy Vampyyrintappaja, Hyvät Pahat ja Rumat keskusteluohjelma, jota juonsi Simo Rantalainen ja Jari Sarasvuo.

Musiikki jota kuuntelin: Tori Amos, Radiohead, Smashing Pumpkins, PJ Harvey, Tricky, Massive Attack, Refused, Tool, CMX

90-luvun alussa: lama sitä lama tätä, niin ja niin paljon työttömiä. Mitään muuta uutisista ei tullut kuin lama lama lama.

Vierailija
36/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv-sarjoja mitä muistan katsoneeni:

- Dawson's creek

- Niin sanottu elämäni

- Maa2

- Melrose place

- Ally McBeal 

- Lemmenlaiva ja Baywatch tuli aina sopivasti koulun jälkeen :D

Vierailija
37/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo 15v vuonna -90, silloin ajettiin poikien PV:llä, ilman kypärää, osaamista yms. Hauskaa oli. Kuuntelin paljon Fleetwood macia. kaverin äidin kanssa soiteltiin "linjoille", joissa sovittiin treffejä :D

Juotiin kiljua (yööök) ja käytiin Vantaalla Ankka Rockissa. Siellä paras yhtye oli Miljoona sade :)

Vaaleet Levikset oli päällä, jenkki huivi ja Mäserin poolopaita (valkoinen!) ja mä olin NIIN IN! :D

Se oli ihanaa, sellaista aitoa aikaa...tähän päivään verrattuna!

Vierailija
38/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Reginaa 15-18-vuotiaana kuten moni muukin ysäriteini, uteliaana ja hurmaantuneena "lukijan fantasioista". Soitin puhelinkopista Tele puhelukortilla äidille että tulee hakemaan mut kartsalta kotiin (kotiintuloaika oli alaikäisenä klo 23 viikonloppuisin.) Pieni nahkareppu, nilkkapituinen puuvillamekko jossa oli ohuet olkaimet ja alla o-aukkoinen t-paita & jalassa maiharit, ne olivat kesäillassa kuuma yhdistelmä!

Vierailija
39/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjotin ylioppilaaksi 94.. Pääsin kesätöihin Carrollssiin heti kun yläasteelta päästiin ja siellä teinkin sitten iltaa ja viikonloppua koko opiskeluajan..

Musiikkimakuni oli aika heavy painotteista, Iron Maiden, Metallica, Judas Priest, Helloween, Manowar... yms.

Hengailtiin puistoissa ja vantskin rannassa, luuhattiin ostareilla ja käytiin nuorisotaloilla ja limudisko oli niissä joissain aina perjantaisin. Vähän myöhemmin tuli kuvioihin Lepakko ja Botta.

Jalassa oli purkkarit, (kesät talvet) Päällä levikset tai mic-macit ja Paitoja oli usein (yläasteaikana) niin monta kerrosta ettei vaan rintsikat näkyneet läpi..

Pipoja ei voinut missään nimessä käyttää ja hanskatkin oli harvoin kädessä.. ihme ettei oltu useemmin kipeenä. Musiikki oli c-kaseteilla ja niitä kelattiin lyijykynällä ettei patterit kulu korvalappustereoista.

Käveltiin tai pyöräiltiin illassa pitkiä matkoja paikasta toiseen tapaamassa kavereita ja ettimässä niitä kun ei noita kännyköitä ollut :)

Kaikilla oli myös kuukausikortti (se kuvallinen mitä näytettiin kuskille) jolla pääsi liikkumaan Helsingin sisällä jokaisella kulkuvälineellä.

Meikit oli sinisiä paitsi tummat rajaukset mustalla kajalilla oli must, Hiuksissa permis isoilla rullilla ja heitto otsatukassa.. välillä krepattiin hiukset..

Mutta kyllä mä sanon että hauskaa oli mutta en mä uudestaan jaksais nuoruutta elää :)

Vierailija
40/57 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaiset kansiot alkoi suomessa vuonna -95! Muistan kun äitin kanssa katottiin eka jakso, äiti ei ollut yhtä vaikuttunut kun minä. Itse olen vieläkin fani :)

Radio Mafiasta kuunneltiin Salovaarashowta perjantai-iltaisin, muistaakseni seitsemältä, ja sen jälkeen heti tuli Dancemob jonka myötä minusta tuli konemusiikin ystävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi