Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annoskokojen pitäminen

Vierailija
23.08.2020 |

Aivan helvetin vaikeata... ja suurin kompastuskiveni syömisessä. Kun aloitan, en pysty lopettamaan ennen kuin olen niin täynnä, että halkean. Olipa kyse sitten kattilallisesta perunoita tai täytekakusta. Syön kaiken mitä kaapista löytyy, kun aloitan. Toinen vaihtoehto on pidättäytyä kokonaan syömästä. Silloin pystyn olemaan, mutta jos pistän murunkin suuhuni, niin se on menoa.

Miten te saatte ruoka-annoksenne pidettyä järkevissä mitoissa ja lopetettua syömisen ns. "järkevästi"?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriintynyt näläntunne, lapsesta asti vaivannut minua. En pysty pitämään järkevää syömistä, joten paastoan.

Vierailija
2/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellontarkat ruoka-ajat ja hitaasti syöminen (vaikeaa aluksi) auttoi itselläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vielä syön äärettömän hitaasti ja nautiskellen.... eli vietän tyyliin puoli päivää ruokapöydässä. t. Ap

Vierailija
4/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vielä siis se, että otin lautaselle sen verran kuin halusin mutta päätin että lisää ei saa ottaa kuin vasta seuraavana ruoka-aikana.

Vierailija
5/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekuria vaatii lopettaa syöminen, kun syönyt tarpeeksi ja ruoka on tosi hyvää. Toisaalta, jos pääosin pysyy kurissa niin haittaako satunnaiset lipsahdukset?

Vierailija
6/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vasta kun on nälkä! Voin silloin syödä lautasellisen, esim. kovan treenin jälkeen. Jos kulutat, syöt! Jos et kuluta kaloreita, et syö!

Helppoa matematiikkaa, joka näkyy vaa’alla ja peilissä.

Vierailija
7/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei et pysty olemaan syömättä enempää? Kuka sinut pakottaa? Voi luoja taas.

Vierailija
8/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämäkin vielä... eli jos on oikein kova nälkä, niin sitten vasta innostun mättämään enkä lopeta ennen kuin olen ihan ähkyn partaalla. Ja tämä usein tapahtuu päivittäin, koska työpäivän aikana en juuri ehdi syödä ja kotiin tullessa on niin nälkä, että heikottaa. Sitten syön itseni ihan koomaan ja loppuillan makaan passivoituneena ja turvonneena sohvalla.

Ylipainoa ei ole, mutta en tykkää tästä hallitsemattomasta mättämisestä.

Vierailija
9/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei et pysty olemaan syömättä enempää? Kuka sinut pakottaa? Voi luoja taas.

Pakottaa mihin? En ymmärrä kommenttiasi?!?

Vierailija
10/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä apu on juoda aterialla runsaasti vettä. Jokaisen palan jälkeen kulauta vesi, että se ruoka menee vatsaan saakka. Ähky nimenomaan tulee siitä, kun maha on täynnä, mutta ruokatorven tavara ei ole vielä ehtinyt alas asti. 

Vierailija
11/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä pitää juoda ennen kuin alkaa syömään. Puoli litraa hyvissä annoin ennen ateriaa, jotta kroppa rekisteröi sen ja olo on kylläinen. Mutta ei sekään toimi, jos näläntunne on oikeasti rikki.

Vierailija
12/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämäkin vielä... eli jos on oikein kova nälkä, niin sitten vasta innostun mättämään enkä lopeta ennen kuin olen ihan ähkyn partaalla. Ja tämä usein tapahtuu päivittäin, koska työpäivän aikana en juuri ehdi syödä ja kotiin tullessa on niin nälkä, että heikottaa. Sitten syön itseni ihan koomaan ja loppuillan makaan passivoituneena ja turvonneena sohvalla.

Ylipainoa ei ole, mutta en tykkää tästä hallitsemattomasta mättämisestä.

Jos olet AP, niin tämä on ainoa syy eikä sinulla ole psyykkisiä ongelmia  ruokamäärän säätelyn suhteen. Ainoa ratkaisu on iso aamiainen, sellainen ruoka töissä, että pystyt sen syömään kiireessäkin (tai siitä kiireestä eroon hankkiutuminen). Päivällisellä kannattaa vetäistä mikrossa lämmitettyä kasviskeittoa alkukeitoksi, niin nälkä katoaa nopeammin eikä syöminen suuntaudu liian kaloripitoisiin yliannoksiin.

Vierailija
13/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ruokahalua lisäävä lääkitys ja painoa on tullut. En ole sokerikoukussa ja syön ihan tavallista ruokaa, mutta valtavia määriä. Nyt olen yrittänyt saada painonnousun loppumaan.

En ole edes yrittänyt hillitä annoskokoja, mutta listaan tähän nyt jotain ruokia, joita syön paljon, mutta joissa ei ole energiaa ihan älyttömästi. Vältän lisäämästä hirveästi öljyä tai muita rasvoja, niin saa syödä huoletta.

-kaurapuuro marjoilla ja mehukeitolla. Voi syödä vaikka koko kattilallisen. Marjat sokeroimattomina.

-uunijuurekset (punajuuri, palsternakka, porkkana, ruusu-, parsa- ja kukkakaali, sipuli). En laita öljyä, vaan pelkät mausteet.

-Tomaatti-sipulisalaatti (suolaa, pippuria, loraus balsamicoa) Syön helposti vaikka 7-8 keskikokoista tomaattia kerralla.

-varhaiskaalipohjainen salaatti. Kaalia tulee pilkottuna todella iso annos. Jos haluan ruokaisamman, laitan kasvisten lisäksi vähärasvaista fetaa tai kanan filesuikaleita. Kastikkeena usein loraus valkoista balsamicoa.

Vierailija
14/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita paastopäiviä voi kokeilla, esim 2/5 tyylisesti. Ei käy kaupassa ennen paastopäivää.

Vierailija
15/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttaa se että on köyhä ja ruokien on pakko riittää tiettyyn määrään aterioita. Kun teen 400 gramman jauhelihasta kastikkeen, en voi syödä yhdellä kerralla 300 gramman edestä kastiketta, vaikka siihen pystynkin, vaan siitä pitää riittää vielä 3 muuhun ateriaan. Riisiä, makaronia yms. teen ja esim. pakastevihanneksia hyörytän vain yhdelle aterialle tarvittavan määrän.

Vierailija
16/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni auttaa se että on köyhä ja ruokien on pakko riittää tiettyyn määrään aterioita. Kun teen 400 gramman jauhelihasta kastikkeen, en voi syödä yhdellä kerralla 300 gramman edestä kastiketta, vaikka siihen pystynkin, vaan siitä pitää riittää vielä 3 muuhun ateriaan. Riisiä, makaronia yms. teen ja esim. pakastevihanneksia hyörytän vain yhdelle aterialle tarvittavan määrän.

Tuo on toki hyvä keino, että laittaa aina vain sen yhden "annoksen" kerrallaan. Mutta itse olen toivottoman laiska kokki ja jos kokkaan, niin sitten pitää tehdä kunnon satsi kerralla ja sehän aina päättyy siihen, että vedän koko kattilallisen tai padallisen tai uunipellillisen ääntä kohti. Olen tullutkin siihen tulokseen, että en voi laittaa lämmintä ruokaa, koska se johtaa ahmimiseen ja ylensyöntiin.

Vierailija
17/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin ruuan punnitsemiini annosrasioihin. Ei voinut santsata.

Vierailija
18/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmallisuus on aika tärkeää. Itse jos en mitenkään suunnittele etukäteen päivän syömisiä (eli mitä milläkin aterialla syön ja mihin aikaan suunnilleen) niin menee helposti siihen että tulee syötyä mitä sattuu ja päädyn ahmimaankin helposti.

Vierailija
19/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin erilaisia. Mulla ei toiminut ollenkaan se neuvo, että "syö neljän tunnin välein". Ei, ei, ei. Tulin vain vihaiseksi pienten annosten vähän väliä puputtamisesta ja tuntui siltä, että nälkä ei lähtenyt koskaan! Syön nykyisin kolme ateriaa, joskus vain kaksi. Kestän kyllä nälkää ihan hyvin, ja sitten ruoka-aikana voin syödä kunnollisen kokoisen aterian. Toimii mulla.

Vierailija
20/25 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee yhdelle aterialle vain yhtä sorttia ja joka päivä samaa.

Ihminen on sellainen, jos on perunaa ja kastiketta ja raejuustoa ja salaattia ja maitoa ja ruisleipää, niin maistelee vuoronperää kaikkia ja aina voi vähän lisää sitä erilaista ja kyllä jälkkäri kahvi+kakku maistuu.

Tee oma menu: Aamupalaksi pelkkää ruisleipää margariinilla, salaatilla ja kurkulla. Lounaaksi pelkkää kanaa tai raejuustoa. Päivälliseksi pelkkää salaattia. Iltapalaksi pelkkä puuro. Syö joka päivä samaa ruokaa.

Sitten, kun maha on tottunut pienempiin annoksiin, niin sitten voi yhdistellä ja laittaa uusia ruokia. Sitten kannattaa punnita annokset, mutta tuo, että tottuu pienempiin annoksiin ja saa tuntemukset normaaleiksi onnistuu helpoiten syömällä samaa kokoajan ja vain yhtä kerrallaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme