Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitiyspäiväraha 6kk tulojen mukaan

Vierailija
08.09.2013 |

Auttakaas! Miten Se siis lasketaan? Jos työni loppuvat 2kk ennen äitiysloman alkua..voiko silloin saada äitiyspäivärahan tuon 6kk mukaan? Lasketaanko se siis 6kk taaksepäin äitiysloman alusta vaikka sitä edeltävänä kahtena kuukautena ei ole ollut töissä? Eli periaatteessa laskettaisiin siis 4kk työtulojen mukaan? Vai pitääkö olla ollut töissä siihen asti kunnes loma alkaa? Vai voidaanko esimerkiksi tuo kaksi kuukautta jättää huomioimatta ja laskea siitä taaksepäin 6kk?

äitiyslomani alkaa 30.11. tai varhennettuna muistaakseni 7.11. Viimeisen työpäiväni teen 26.9 (olen sijainen) ja sen jälkeen olen hoitovapaalla kunnes alkaa äitiysloma. Tai voi olla, että lääkäri määrää sairaslomalle ensiviikolla, kyseessä siis riskiraskaus. Olen aloittanut työni huhtikuun puolessa välissä. Eli todellisuudessa 6kk ei työtä edes tule ihan täyteen..

auttakaa tyhmää! Kiinnostaa tietää onko tulossa taas minimi vai vähän parempi raha.. :( 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela laskee onko sinulle 6kk ajalta maksettu palkka kahdella kerrottuna noussut 20% edellisestä vahvistetutusta verotusvuodesta. Sinulla ei siis tarvitse olla joka kuukaudelta tulon nousua, vaan äitiysvapaata edeltävien 6kk tulojesi yhteenlaskettu summa ratkaisee.

Vierailija
2/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, ethän sinä millään hoitovapaalla voi olla, jos ei ole työsopimusta?

Mutta tuon äitiyspäivärahan voi kela laskea lyhyemmältäkin kuin 6kk pätkältä. Tulojen pitää olla noussut se 20% viimeisestä verotuksesta + lisäksi tekevät siihen kaikenmaailman indeksivähennykset, itselle oli pettymys että 20% tulojen nousulla ei saanutkaan vaan olisi pitänyt olla todellisuudessa paljon enemmän. Mutta sinulla tuskin näin, kun olet ennen saanut minimirahaa.

Palkanlaskijasi pitää toimittaa kelaan todistus maksetuista palkoista, jos haet viimeisen 6kk mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada 6 kk työtulojen mukaan, jos olet sen 2 kk työkkärissä työttämänä työnhakijana. Eli äitiiyspäivärahasi ei laske työttömyyden takia. Itsekin sain juuri niin, sitä kahta kuukautta ei huomioitu äitiyspäivärahaan laskettaessa vaan 6 kuukauden tulot siltä ajalta, kun viimeksi olin töissä.

Eli, älä jää hoitovapaalle vaan työttömäksi!

Vierailija
4/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen saattoi itse valita, laskettiinko 6 kk:n tuloihin 6 kk ennen äitiysloman alkua vai 6 kk ennen äitiyspäivärahan hakemista. En ole varma nykykäytännöstä, koska omat lapseni ovat jo teini-iässä.

Vierailija
5/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään juuri 6kk ennen äitiysloman alkua

Vierailija
6/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea ilmeisesti hakea se äippäraha varhennettuna niin saat vissiin lähes 5kk hyväksyluettua noita tuloja. Mutta toki kannattaa asia tarkistaa kelasta. Ja tosiaan tietysti ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi niin saat työttömyyskaudelta enempi rahaa kuin jos saisit pelkän kht:n. Tuskin sinua kukaan palkkaa kuitenkaan joten sen puolesta ei ole riskiä. 

Vierailija
7/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä tuon 6kk mukaan hakeneena kerron, että nykyään se lasketaan TASAN siitä taaksepäin kun äippäloma alkaa. Muuhun laskentatapaan ptiää olla perusteltu, hyvä syy, joka toimitetaan valituslomakkeen kautta...

Soittelin itse näistä asioista monta kertaa ja minulle tuli ongelmia osa-aikaisena, kun halusivat elokuun alussa palkkakuitin, joka saapui minulle 30.8.... Että hyvä Kela! Mutta onneksi saivat palkanlaskennan kanssa asiat sovittua ja sain sitten rahani oikein..

Vierailija
8/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos lääkäri määrää minut sairaslomalle? Vaikuttaako se jotenkin?

Voinko hakea äitiysrahan nyt jo ja ilmoittaa ne tulot sitten myöhemmin?  

ap

Vierailija
9/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
10/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaako hakea sairauspäivärahaa kelalta viimeisen 6kk tulojen mukaan jos sairaslomalle joudun? Miten se vaikuttaa äitiyspäivärahaan? 

ap

Vierailija
11/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 11:36"]

kannattaako hakea sairauspäivärahaa kelalta viimeisen 6kk tulojen mukaan jos sairaslomalle joudun? Miten se vaikuttaa äitiyspäivärahaan? 

ap

[/quote]

sairaslomaltahan saat palkkaa niin kauan kuin sulla töitä on jäljellä, sen jälkeen sairaspäivärahaa joka tietääkseni voidaan myös katsoa tuloksi äitiyspäivärahaa hakiessa.  Sairaspäivärahan määrä taas lasketaan edellisen vahvistetun verotuksen mukaan joten en tiedä paljonko sinä sitä saisit.. Ja olikohan siihen joku työssäoloehto.. Ihan totta kysy kelasta.

Vierailija
12/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa, että pitäisi olla 6 kk äitiyslomasta. Itse jäin äitiyslomalle tänä vuonna ja olin sen 2 kk työtön ennen äitiyslomaa. Sain 6 kk perusteella äitiyspäivärahan. Perusteltu syy on tosiaankin se työttömyys juuri ennen äitiyslomaa. Kelasta halusivat vain työkkärin lausunnon, jonka mukaan olin sen 2 kk työtyön. Äitiyspäivärahaa se 2 kk ei alentanut, sillä siihen tosiaan huomioitiin se työssäolo, ei työttömyysaika.

Vierailija
13/13 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suora lainaus Kelan sivuilta. Lue ajatuksella.

Työtulosi voidaan arvioida myös 6:ta kuukautta lyhyemmältä ajalta, jos sinulla on ollut tuloja ammatinvaihtumisen tai muun vastaavan syyn vuoksi vain osalta 6 kuukauden aikaa. Jos sinulla ei ole ollut tuloja koko edeltävältä 6 kuukauden ajalta sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta.

Jos olet viimeisen vuoden aikana tehnyt pätkätöitä ja ollut niiden välissä työttömänä työnhakijana, voidaan vanhempainpäivärahasi laskea myös pätkätöistä ansaittujen vähintään kuukauden tulojen perusteella. Päivärahasi voidaan laskea vähintään kuukauden työtulojen perusteella, jos olet aloittanut uuden työn tai palannut juuri työhösi niin, että työsi olisi jatkunut vähintään 6 kuukautta, ellei uusi päivärahakausi olisi alkanut.

Esimerkki päivärahan laskemisesta lyhyiden työsuhteiden tulojen perusteella

Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2012. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.–30.6. Koska hän on ollut työttömänä 1.4.–30.6., työttömyysaika ohitetaan ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä.

Marita on työskennellyt 1.10.–31.12.2011 sekä 1.1.–31.3.2012. Päiväraha lasketaan ajalta 1.10.2011–31.3.2012 ansaittujen tulojen perusteella (6 kk:n tulot, jotka kerrotaan kahdella).

Jos Marita olisi työskennellyt vain 1.10.–31.12.2011, hänen päivärahansa laskettaisiin näiden 3 kuukauden ajalta ja 3 kk:n tulot kerrottaisiin kahdella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän