Miksi jotkut puolustelevat rikollisia?
Ihmetyttää joidenkin usko siihen, että tuntisivat jonkun nettitutun niin hyvin, että voivat olla täysin vakuuttuneita hänen syyttömyydestään.
Omat läheiseni, ketkä tunnen ihan oikeasta elämästä enkä nettimaailmasta, ovat hyväntahtoisia, tavallisia ihmisiä. Eivät ole tehneet rikoksia.
Silti, jos jotakuta heistä syytettäisiin ja tuomittaisiin vakavista rikoksista, niin aivan taatusti jossain kohtaa miettisin, että onko syytteissä perää. Ihmisethän voivat aina pitää kulisseja ja niin tekevätkin, harva tietää aivan kaikkea, mitä ihmisten kodeissa tapahtuu. Harva meistä on niin avoin, ihmiset, jopa perheenjäsenet, voivat pitää toisiltaan suuriakin salaisuuksia. Esimerkiksi perheväkivalta on erittäin yleinen salaisuus monissa suomalaisissa perheissä.
Ihmettelen kovasti sitä sokeaa, horjumatonta uskoa, mikä näillä ihmisillä on tuntematonta henkilöä kohtaan. Kaikki paha kielletään ja kun mitään muuta syyttömyyden tueksi ei enää keksitä, on ratkaisuna salaliitto ja viranomaisten ajojahti.
Jos todellakin olisi niin omituinen tilastollinen poikkeama käynyt,
että täysin viatonta ja puhtoista ihmistä syytetään monista erittäin vakavista rikoksista, niin hienoa että häntä puolustetaan, mutta sitäkään ei saisi tehdä lasten kustannuksella. Lapset ovat viattomia, eikä heitä saisi teilata tai herjata julkisuudessa. Jo tällainen lasten herjaaminen kertoo siitä, miten vähissä ne todelliset faktat ovat, joilla puolustautua.
Eniten minua ihmetyttää näiden rikollisia puolustelevien oma ajatusmaailma?
Kommentit (7)
tunnen henk.koht. parikin kovan luokan rikollista. heillä uskomaton lojaliteetti ja hienoja persoonia. uskon myös auerin olevan syytön. ehkä olen sairas.
Onko siinä kyse siitä, että on luullut alunperin jostain ihmisestä hyvää, aika pienistä lähtökohdista ja todisteista eli ei edes tunne kyseistä ihmistä kovin hyvin. On siis varomattomasti vetänyt aika suuria johtopäätöksiä. Kun paljastuu todellisuus, ei halua enää muuttaa tästä ihmisestä mieltään eli myöntää: olin hänen suhteensa väärässä. Oman erehdyksen myöntäminen olisi liian tuskallista, koska sittenhän myöntäisi, että on puolustanut pahoja tekoja tehnyttä ihmistä.
Ulkonäkö ainakin vaikuttaa eli stereotypia kauniista ihmisistä. Kaunis ihminen ei voi tehdä mitään pahaa. Herttaisen ulkonäön kuvitellaan todistavan viattomuudesta ja hellyydestä. Henkilö on "väärännäköinen" pedofiiliksi ja murhaajaksi, ihmiset kuvittelevat, että pedofiilit ja murhaajat näyttävät samoilta kuin tv-sarjoissa tai elokuvissa. Todellisuudessa he ovat ihan tavallisen näköisiä ihmisiä.
En ihmettele, että joku vain on todella päättäväisesti päättänyt uskoa tuntemattomasta ihmisestä hyvää. Mutta entä sitten jos kaikki joskus romahtaa?
Mietin, miten rikollista puolustavat he reagoisivat, jos syytetty joskus jostain syystä tunnustaisi itse kaiken, mistä häntä on vuosien varrella syytetty.
Mitä näiden puolustelijoiden mielissä silloin tapahtuu?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 09:03"]
tunnen henk.koht. parikin kovan luokan rikollista. heillä uskomaton lojaliteetti ja hienoja persoonia. uskon myös auerin olevan syytön. ehkä olen sairas.
[/quote]
kovan luokan rikollinen ja hieno persoona? just
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 10:40"]
En ihmettele, että joku vain on todella päättäväisesti päättänyt uskoa tuntemattomasta ihmisestä hyvää. Mutta entä sitten jos kaikki joskus romahtaa?
Mietin, miten rikollista puolustavat he reagoisivat, jos syytetty joskus jostain syystä tunnustaisi itse kaiken, mistä häntä on vuosien varrella syytetty.
Mitä näiden puolustelijoiden mielissä silloin tapahtuu?
[/quote]
Silloin ne alkaa keksiä kaikkia mahdollisia puolusteluja ja selityksiä tapahtuneelle. Siis kaikkia sellaisia mitkä ei liity tekijään mitenkään. Tekijä on kaiken tekemänsä pahuuden ulkopuolella ja uhri itsekin.
Rikoksiakin on erilaisia ja eri tasoisia. Mielestäni esim. uhrittomat rikokset eivät ole oikeita rikoksia laisinkaan ja uhrittomiin rikoksiin syyllistyneitä puolustan kyllä mielelläni. Ja kukaan ei ole synnystään paha, minulla on sen verran empatiakykyä ja ymmärrystä, että pystyn ymmärtämään ja jopa puolustamaan pahojenkin tekojen takana olevia ihmisiä. Se ei kuitenkaan tee heidän teoistaan hyväksyttäviä.