Olen naimisissa narsistin kanssa. Haluatko kysyä jotain?
Mainittakoon heti, että virallista diagnoosia ei ole. Mutta ei sitä kyllä tarvitakkaan.
Kommentit (29)
Oliko tuo ysin vastaus sinun, ap? Että ihan hymynaaman laitoit?
Miehesi tuskin on narsistisesti persoonallisuushäiriöinen. Lienee ehkä aikuiseksi kasvamaton peterpan, joka pakoilee vastuuta, hermostuu ongelmista ja syyttää lähinnä olevaa ihmistä eli sinua. Erittäin paljon myös ihan herttaisista, normaaleista ja varsinkin aroista ihmisistä lakaisee mieluummin negatiiviset asiat maton alle uskaltamatta niitä kohdata. Reagoi, kun joku niistä muistuttaa. Narsismia tämä ei ole.
Kuulostat ihan kuin jopa ylpeilisit olevasi ns. narsistin puoliso?? Tämä jo kertoo, että onneksesi et ole narsistin kanssa tekemisiin joutunut.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:10"]
miksi pilaat elämäsi? Narsistien lapsista tulee narsisteja![/quote]
Narsistin lapsista ei suinkaan automaattisesti tule narsisteja. Narsismi ei periydy geeneissä. MIkäli narsistisesti persoonallisuushäiriöisen lapsesta kasvaa samalla tavoin luonnehäiriöinen, se johtuu muista syistä kuin syntymässä saadusta perimästä.
Kuulostaa ihan tavalliselta mieheltä...
Haluan vain sanoa sinulle, että kyllä se eroaminen lapsillekin on parempi kuin jäädä roikkumaan tuohon elämään... ohis
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:51"]
Kuulostaa ihan tavalliselta mieheltä...
[/quote]
Komppi tälle.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:06"]
Miksi et lähde? Eli mikä sun ongelma on?
[/quote]En tiedä. Läheisriippuvainen olen jonkin verran ilmeisesti ollut.
Nyt kyllä jatkan tällä hetkellä niiden typerien "käytännön syiden" takia liitossa. Lapset, yritys, peritty omaisuus, elämäntapa...
[/quote]
Eli haluat ainoastaan valittaa, muttet edes aio tehdä mitään.
[/quote]
Taitaa vaan rakkaus olla loppu ja nyt keksitään syitä, mitä voidaan kertoilla akkojen juoruilloissa jne. Erotkaa, se on parasta kaikille osapuolille.
Miten tämä vaikuttaa sinuun ja lapsiin? kenen takia jäät? Sukulaisten mielipiteet eivät ainakaan ole hyvä syy jäädä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:06"]
Miksi et lähde? Eli mikä sun ongelma on?
[/quote]En tiedä. Läheisriippuvainen olen jonkin verran ilmeisesti ollut.
Nyt kyllä jatkan tällä hetkellä niiden typerien "käytännön syiden" takia liitossa. Lapset, yritys, peritty omaisuus, elämäntapa...
[/quote]
Olet ollut läheisriippuvainen vaan et ole enää, niinkö? Itsesuggestiollako paranit?
Sun tekee vaan mieles valittaa, et sä oikeesti vielä mitään muutosta elämääs halua. Eikä sulla mitään narsistimiestä ole, vaan ihan normaali stressaantunut, vittuuntunut ja kyllästynyt mies, johon olet kadottanut puheyhteyden mutta jonka kanssa näköjään tulet ihan toimeen.
Kannattaisi alkaa käymään yhdessä siellä terapiassa, jotta löytäisitte lukkonne ja jälleen toisenne. Tsemppiä! :)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:43"]
Miten miehen narsismi ilmenee?
[/quote]Empatian puute. Täydellisen julkisivun ylläpitäminen (ei siis avioliitostamme vaan itsestään) ulospäin. Täydellinen vastuuttomuus omien tekojensa seurauksista, ja tekoja on paljon, sillä elää täysin hetkessä ajattelematta seurauksia. Sisäinen tyhjyys, ongelmia ei ole kunhan ne unohtaa. Tunteiden ja mielipiteiden peilas minusta, ikäänkuin omaa ajatusmaailmaa ei olisi.
Viimeisin oli tilanne, jossa muistutin häntä eräästä yritystoimintaan liittyvästä paperista. Olin yrittänyt muistuttaa sen täyttämisestä jo pidemmän aikaa (viikkoja). Hän itse tiesi, että se pitäisi tehdä. Alkoi kuitenkin intää, ettei tarvitse (koska oli vähän hankalampi homma). Kun minä ihan kohtuullisen neutraalisti, mutta vähän tuskastuneena yritin kertoa, että se pitää tehdä, mieheni suuttui. Tätä jatkui 4 vuorokautta, hän mm. hävisi, tiuski jne. Yleensä nämä tilanteet jatkuvat niin pitkään, että hän on saanut minut ärsytettyä ja provosoitua huutamaan. Tällöin minun pitää pyytää anteeksi ja "hän voi leppyä" kun minä olen tarpeeksi anteeksiantoa anellut.
AP